Dla przeciętnego klienta zamawiającego u nas stronę internetową, rodzaj zastosowanej czcionki ma drugorzędne znaczenie. Mimo wszystko naciskamy, aby klienci dobrze się zastanowili nad jej wyborem. Owszem, nie robi ona aż tak dużego wrażenia jak główne elementy graficzne, zdjęcia czy układ funkcjonalny witryn, jednak z punktu widzenia użyteczności witryny może mieć kluczowe znaczenie. Mimo to wielu wykonawców traktuje czcionkę po macoszemu, czego efektem są powtarzające się typowe błędy w typografii. Opisujemy je w naszym poradniku.
Nieczytelność
To już nie zwykły błąd, ale wielbłąd. Nie ma nic gorszego niż dobranie czcionki, która zlewa się z tłem strony. Efekt jest łatwy do przewidzenia. Tekst jest praktycznie niewidoczny, co oczywiście spowoduje zerowe zainteresowanie ofertą (no bo skąd klient ma wiedzieć, co jest mu właściwie oferowane). Nieczytelność zwykle wynika ze złego dopasowania kolorystyki i kontrastu, za co odpowiada grafik. No ale jeśli stronę robi amator, który „zna się na wszystkim”, to takie są później efekty.
Różne rodzaje czcionek
Ten błąd najczęściej popełniają wykonawcy stron, którzy chcą się popisać przed klientem i zrobić na nim duże wrażenie. Strona jest więc „na bogato” - dosłownie ocieka mniej i bardziej udanymi pomysłami graficznymi. Stosowanie kilku czcionek na jednej stronie jest fatalnym pomysłem. Całość wygląda nieprofesjonalnie, przypadkowo i taka witryna na pewno nie przyczyni się do wzrostu zaufania do firmy.
Złe dopasowanie czcionki do charakteru marki
Czcionka ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania marki na rynku. Należy ją idealnie dobrać do profilu działalności i oczekiwań grupy docelowej. Dotyczy to nie tylko logotypu, ale też treści umieszczonych na stronie internetowej. Jeśli przykładowo na witrynie kancelarii prawnej zastosujemy czcionkę kojarzącą się z zabawą, to będziemy mieli do czynienia z klasycznym faux-pax. Takie błędy powtarzają się zaskakująco często.
Nieodpowiednie formatowanie
Sam kształt czcionki to jedno, ale po stronie błędów typograficznych należy także umieścić lapsusy związane ze złym, nieprofesjonalnym formatowaniem. Chodzi chociażby o:
Wymienione błędy w typografii zawsze są związane z brakiem analizy charakteru marki, sięganiem po przypadkowe rozwiązania na zasadzie „a nuż się spodoba” i niezrozumieniem, że nawet drobne elementy mogą wpłynąć na to, jak marka będzie odbierana przez klientów.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.