Data wpisu: 02.10.2015

Projektowanie grafiki na potrzeby reklamy w Internecie – 6 pytań, na które trzeba znaleźć odpowiedź

Reklama internetowa rozwija się w zawrotnym tempie i nie ma żadnych wątpliwości, że w przeciągu najbliższych kilku lat stanie się najważniejszym polem komunikacji między markami a ich klientami. Firmy, które nie są na to jeszcze przygotowane, czeka niepewna przyszłość. Jednym z pierwszych zadań, jakie należy zrealizować, jest zaistnienie w przestrzeni Internetu. Podstawa to własna strona www oraz spójna identyfikacja wizualna, które będą bazą dla dalszych działań promocyjnych. Niezbędne będzie zatem zaprojektowanie grafiki na potrzeby reklamy w Internecie. Aby zostało to zrealizowane we właściwy i skuteczny sposób, koniecznie trzeba sobie wcześniej odpowiedzieć na 6 podstawowych pytań.

  1. Profil działalności – absolutna podstawa, od której trzeba jednak koniecznie wyjść. Agencja realizująca projekt graficzny musi dokładnie się dowiedzieć, czym nasza firma się właściwie zajmuje. Inne pomysły mogą bowiem dotyczyć branży artystycznej, a zupełnie inne produkcyjnej.
  2. Wyznaczenie produktów/usług, które będą przedmiotem promocji – to bardzo ważne nawet w przypadku firm handlujących tzw. mydłem i powidłem. Trudno jest przeprowadzić spójną kampanię, która obejmie wszystkie produkty i usługi firmy. Należy więc określić, która część działalności ma największe znaczenie dla sukcesu biznesowego przedsiębiorstwa i na tym się skupić. Projektowanie grafiki będzie poświęcone wyeksponowaniu właśnie tego wyboru.
  3. Cel projektu – oczywiście, że celem jest sukces marki, ale to zbyt ogólne pojęcie. Najlepsze efekty osiągniemy wtedy, gdy dokładnie określimy, na czym firmie zależy. Jeśli chodzi jej o dotarcie do konkretnej grupy docelowej i zwiększenie rozpoznawalności w jej obszarze, to użyjemy technik adekwatnych do jej oczekiwań. Jeśli celem jest np. zbudowanie profesjonalnego wizerunku, to tu także trzeba sięgnąć po konkretne narzędzia.
  4. Grupa docelowa – to pytanie wynika bezpośrednio z poprzedniego, ale jest niezmiernie ważne. Każda firma ma swojego „idealnego klienta”, który zostawia w niej najwięcej pieniędzy. Pod niego należy stworzyć projekt graficzny. Wówczas mamy największe szanse, że kampania osiągnie efekt, na którym nam zależało. Liczy się spójność przekazu. Nie można przecież adresować chłodnej, profesjonalnej identyfikacji wizualnej do odbiorców mających naście lat. Oni oczekują czegoś innego. Wbrew pozorom zleceniodawcy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Wówczas często spotykamy się z prośbą typu: „Sprzedajemy produkty dla młodzieży, ale w sumie to podobają nam się strony internetowe dużych korporacji”. Podpowiadamy: młodzież nie lubi korporacji.
  5. Funkcjonalność – projektowanie grafiki na potrzeby reklamy w Internecie zasadniczo różni się od tego, jakie dotyczy reklamy zewnętrznej czy telewizyjnej. Dla odbiorców, czyli klientów, bardzo ważne są także elementy funkcjonalne. W Internecie liczy się tempo uzyskiwania informacji, musi być ono błyskawiczne. Nie sprawdzi się zatem np. animacja flash, której obejrzenie zajmuje zbyt dużo czasu, w dodatku taki format reklamy jest coraz częściej blokowany przez urządzenia klientów.
  6. Identyfikacja na nowo czy w formie odświeżenia – na koniec bardzo ważna kwestia. Wiele firm ma już podstawowe elementy identyfikacyjnej i to zrozumiałe, że ciężko jest im się z nimi rozstać. Problem w tym, że projektowanie grafiki jest elementem większego procesu i zwyczajnie nie zawsze da się dopasować nowe elementy do starych lub wykorzystać te stare przy tworzeniu nowego formatu reklamy czy strony www. Czasami warto więc zlecić kompleksowe odświeżenie lub całkowitą zmianę dotychczasowej identyfikacji. To może być zdecydowanie bardziej korzystne z punktu widzenia prowadzenia dalszych działań promocyjnych.

Te pytanie nie mają wcale oczywistych odpowiedzi i naprawdę warto się nad nimi dłużej zastanowić. Odpowiedzialna agencja interaktywna podejmująca się realizacji projektu także musi poznać dokładne wytyczne klienta i na pewno właśnie o tych 6 punktów zapyta. Kładziemy nacisk na słowo odpowiedzialna, bo nierzetelni wykonawcy uwielbiają tworzyć byle jakie projekty bez ponoszenia żadnych konsekwencji za ich efekt. Poniesie je niestety nasza marka.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry