Data wpisu: 20.10.2015

3 błędy, których trzeba unikać zamawiając identyfikację wizualną firmy

Każdy, kto ma choć podstawowe pojęcie o promowaniu biznesu potwierdzi, że podstawą tego działania jest przygotowanie profesjonalnych elementów identyfikacji wizualnej firmy. To na nich będziemy później budować wizerunek, to one mają się bez pudła kojarzyć z naszą firmą. Podchodząc w ten sposób do tematu nie można zgodzić się na to, aby wspomniane elementy zostały zaprojektowane w sposób amatorski czy też po prostu słaby. Dzieje się tak, gdy przedsiębiorca już na etapie zamawiania identyfikacji popełnia 3 klasyczne błędy. Podpowiadamy Wam, jak ich uniknąć.

Zły wybór projektanta

Najwygodniej i najbezpieczniej jest zlecić przygotowanie kompleksowej identyfikacji wizualnej firmy jednej agencji reklamowej. Wcale nie będzie drożej, a zwykle taniej – agencja zastosuje bowiem atrakcyjne stawki za np. stworzenie logo i projektów nośników identyfikacji, jeśli od razu zlecimy jej przygotowanie strony www. To się zwyczajnie opłaca.

Wybór projektanta w praktyce jest najważniejszy. W tej branży nie ma cudów: mały budżet nie zagwarantuje spektakularnych, czy choćby dobrych efektów. Prace graficzne są drogie, oczywiście jeśli wykonuje je profesjonalista. Ogromnym błędem jest zatem kierowanie się wyłącznie ceną.

Brak współpracy z projektantem

Pewnie, że można oddać agencji budżet i niczym więcej się nie interesować. Nic dobrego z tego jednak nie wyjdzie. W tworzenie identyfikacji wizualnej trzeba się zaangażować, chociażby wskazując wykonawcy, na co powinien zwrócić szczególną uwagę, opiniować szkice i pierwsze propozycje, od razu zaznaczając, czego na pewno nie zaakceptujemy.

Brak zaangażowania na tym etapie będzie skutkował tym, że albo otrzymamy coś, co nam się kompletnie nie podoba (no ale zapłaciliśmy, więc trzeba tego używać) lub też po kilku miesiącach przepychanek z agencją będziemy w punkcie wyjścia: bez identyfikacji i ze straconym czasem.

Współpraca z różnymi projektantami przy różnych elementach

Kolejny błąd, to rezygnacja z przygotowania od razu wszystkich kluczowych elementów identyfikacji wizualnej firmy. Wynika to najczęściej z chęci zaoszczędzenia kilku złotych, ale akurat tutaj oszczędności nie ma co szukać. Jeden wykonawca powinien zrealizować wszystkie projekty związane z identyfikacją wizualną firmy, tzn. logo, ewentualny sygnet, layout strony www, projekt wizytówki, papieru firmowego i teczki firmowej, szablon listownika i koperty firmowej. Przyda się też projekt pieczątki.

Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze: sumarycznie za wszystkie te projekty zapłacimy mniej niż gdybyśmy zamawiali je pojedynczo. Po drugie: mamy pewność, że wszystkie elementy identyfikacyjne zostaną stworzone w tym samym stylu, oraz że będą kompatybilne ze sobą. Co to znaczy? Nasze logo, które przekażemy innej firmie projektującej np. stronę www, niekoniecznie będzie dobrze pasować do wizji tego drugiego projektanta. Otrzymamy więc dwa elementy przygotowane w zupełnie innych stylach. To duży błąd, którego popełnienie będzie się firmie odbijać czkawką.

Jednak absolutnie największym i niestety często spotykanym błędem, jaki popełniają firmy, jest bagatelizowanie znaczenia identyfikacji wizualnej. Wciąż nie brakuje przedsiębiorców, którzy logo robią sobie sami w pierwszym lepszym programie graficznym, nie korzystają z profesjonalnego szablonu stopki e-mail, oferty wręczają w zwykłych koszulkach i drukują na normalnym papierze. Owszem, można tak funkcjonować. Pytanie brzmi: jak długo i po co?


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry