Reputacja to słowo, które w ostatnich latach dość mocno się zdewaluowało. Firmom zależy bardziej na rozpoznawalności, atrakcyjności, wizerunku dobrych pracodawców. Wiadomo, że reputację buduje się latami, a dziś biznes pędzi jak szalony i mnóstwo przedsiębiorców oczekuje efektów działań marketingowych od razu. Tymczasem sumienne budowanie reputacji, również poprzez marketing, daje marce silne podstawy i chroni ją nawet przed kryzysami finansowymi czy wizerunkowymi. Warto zatem sprawdzić, co tak naprawdę ma wpływ na reputację marki z punktu widzenia klientów. Przenalizowała to agencja PR Weber Shandwick.
Firmy, które do tej pory nie przykładały większej wagi do własnej reputacji, powinny mieć świadomość, że nie mówimy tutaj tylko o „ładnym opakowaniu” biznesu, ale o narzędziu, które realnie zwiększa przychody przedsiębiorstwa. W badaniu przeprowadzonym przez wspomnianą agencję ankietowani przedstawiciele wysokiego managementu w biznesie uznali, że reputacja odpowiada za około 63% wartości rynkowej ich firm.
Czyli: to, na ile wyceniana jest marka (na giełdzie czy w raportach finansowych) w głównej mierze zależy od tego, jak jest postrzegana. Firmy mające złą reputację lub niemające jej wcale, mogą być warte tylko tyle, ile kosztuje ich majątek trwały czy patenty. Z kolei inwestorzy zainteresowani zakupem renomowanych marek w pierwszej kolejności płacą za reputację – rozpoznawalność, dobrą opinię, uznanie dla marki.
Pokutuje przekonanie, że na reputację wpływa właściwie cokolwiek, co tylko ma bezpośredni lub pośredni związek z konkretnym biznesem. Takie podejście znacząco jednak utrudnia wskazanie tych obszarów, na których marka powinna się skupić. Dlatego w swoim zestawieniu agencja Weber Shandwick podaje wyłącznie te czynniki, które zdaniem ankietowanych są bardzo istotne (zostały ocenione na 8-10 w 10-stopniowej skali). Są to:
Nie ma wielkiego zaskoczenia: reputacja zawsze musi mieć oparcie w jakości produktu oferowanego przez markę, co powinni dobrze zapamiętać wszyscy przedsiębiorcy, którym wydaje się, że marketing przykryje wszystkie zaniedbania i zrobi z ich biznesów drugie Apple.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.