Doczekaliśmy czasów, gdy liczba użytkowników mobilnej wyszukiwarki Google jest większa niż desktopowej, czyli przeznaczonej dla komputerów. Póki co nastąpiło to w Stanach Zjednoczonych, jednak amerykański rynek z reguły zwiastuje to, co w niedalekiej przyszłości stanie się w innych krajach, w tym w Polsce. Dlatego na zadane w tytule pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób: responsywna strona internetowa to konieczność.
RWD to akronim od słów Responsive Web Design, czyli standardu tworzenia stron internetowych, które poprawnie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych: smartfonach i tabletach. W dużym skrócie chodzi o to, aby po uruchomieniu strony na telefonie użytkownik mógł z łatwością zapoznać się z jej treścią i poszczególnymi funkcjonalnościami – bez konieczności ręcznego skalowania obrazu.
Google od bardzo dawna wspiera strony RWD oraz strony mobilne (znacznie droższe w tworzeniu), premiując je w wynikach wyszukiwania swojej mobilnej wyszukiwarki. Jest kwestią czasu, gdy takie premie pojawią się w wyszukiwarce desktopowej. Nikt nie może dziś bagatelizować faktu, że coraz więcej osób przegląda Internet w poszukiwaniu cennych informacji i inspiracji zakupowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
W praktyce więc firma, która posiada stronę internetową niespełniającą standardu RWD, może zapomnieć o rozwoju witryny, a tym samym zwiększaniu jej zasięgu w wyszukiwarce. Firma dopiero planująca uruchomienie strony po prostu musi od razu zainwestować w dostosowanie jej do wymagań małych ekranów. To się w dłuższej perspektywie zwyczajnie opłaci.
Warto wiedzieć
Oczywiście istniejącą już stronę także można dopasować do standardu RWD.
Wielu naszych klientów pyta, czy nie lepiej jest zainwestować w stronę mobilną, zamiast „bawić się” w RWD. To oczywiście zależy od potrzeb i budżetu. Praktyka pokazuje, że ten drugi zawsze jest ograniczony, dlatego w większości przypadków proponujemy stworzenie strony zgodnie z zasadami responsywności.
Ma to swoje istotne plusy. Najważniejsze z nich to:
Właściwie jedynym istotnym minusem jest to, że strona responsywna ładuje się na urządzeniach mobilnych nieco dłużej niż witryna mobilna.
Ważne jest jednak to, że przy zachowaniu rozsądnego kosztu przedsiębiorca inwestujący w nową stronę internetową od razu ma pewność, że jego witryna spełnia obowiązujące standardy i będzie je spełniać jeszcze przez wiele lat. Tak więc, ponownie odpowiadając na tytułowe pytanie: strona responsywna nie jest już tylko opcją, ale bezwzględną koniecznością.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.