Responsywna strona internetowa – opcja czy konieczność?

Data wpisu: 08.06.2017

Doczekaliśmy czasów, gdy liczba użytkowników mobilnej wyszukiwarki Google jest większa niż desktopowej, czyli przeznaczonej dla komputerów. Póki co nastąpiło to w Stanach Zjednoczonych, jednak amerykański rynek z reguły zwiastuje to, co w niedalekiej przyszłości stanie się w innych krajach, w tym w Polsce. Dlatego na zadane w tytule pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób: responsywna strona internetowa to konieczność.

Nowa strona? Tylko RWD

RWD to akronim od słów Responsive Web Design, czyli standardu tworzenia stron internetowych, które poprawnie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych: smartfonach i tabletach. W dużym skrócie chodzi o to, aby po uruchomieniu strony na telefonie użytkownik mógł z łatwością zapoznać się z jej treścią i poszczególnymi funkcjonalnościami – bez konieczności ręcznego skalowania obrazu.

Google od bardzo dawna wspiera strony RWD oraz strony mobilne (znacznie droższe w tworzeniu), premiując je w wynikach wyszukiwania swojej mobilnej wyszukiwarki. Jest kwestią czasu, gdy takie premie pojawią się w wyszukiwarce desktopowej. Nikt nie może dziś bagatelizować faktu, że coraz więcej osób przegląda Internet w poszukiwaniu cennych informacji i inspiracji zakupowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

W praktyce więc firma, która posiada stronę internetową niespełniającą standardu RWD, może zapomnieć o rozwoju witryny, a tym samym zwiększaniu jej zasięgu w wyszukiwarce. Firma dopiero planująca uruchomienie strony po prostu musi od razu zainwestować w dostosowanie jej do wymagań małych ekranów. To się w dłuższej perspektywie zwyczajnie opłaci.

Warto wiedzieć

Oczywiście istniejącą już stronę także można dopasować do standardu RWD.

Największe plusy strony responsywnej

Wielu naszych klientów pyta, czy nie lepiej jest zainwestować w stronę mobilną, zamiast „bawić się” w RWD. To oczywiście zależy od potrzeb i budżetu. Praktyka pokazuje, że ten drugi zawsze jest ograniczony, dlatego w większości przypadków proponujemy stworzenie strony zgodnie z zasadami responsywności.

Ma to swoje istotne plusy. Najważniejsze z nich to:

  • Jeden system CMS do zarządzania treścią
  • Niższy koszt
  • Jeden adres URL do pozycjonowania
  • Łatwiejsze i tańsze działania SEO oraz promocyjne
  • Brak ryzyka wystąpienia efektu duplicate content

Właściwie jedynym istotnym minusem jest to, że strona responsywna ładuje się na urządzeniach mobilnych nieco dłużej niż witryna mobilna.

Ważne jest jednak to, że przy zachowaniu rozsądnego kosztu przedsiębiorca inwestujący w nową stronę internetową od razu ma pewność, że jego witryna spełnia obowiązujące standardy i będzie je spełniać jeszcze przez wiele lat. Tak więc, ponownie odpowiadając na tytułowe pytanie: strona responsywna nie jest już tylko opcją, ale bezwzględną koniecznością.

 

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski