Data wpisu: 22.07.2015

Co to jest RWD i jaki ma wpływ na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania?

Wracamy do tematu, który już poruszaliśmy na naszym blogu. Chodzi o przekonanie właścicieli stron internetowych, szczególnie tych firmowych, do zainwestowania w ich przystosowanie do wymagań urządzeń mobilnych. Powód jest prosty – od 21 kwietnia Google wyraźnie premiuje takie witryny w wynikach wyszukiwania. Mamy więc do czynienia z ogólną zależnością: masz stronę responsywną (RWD), osiągasz lepszą pozycję w wyszukiwarce. Czym jest to RWD? Mamy dla Was krótki przewodnik.

Strony RWD – jedna z dróg do wysokich pozycji w Google

RWD jest skrótem od Responsive Website Design, czyli przekładając na nasze – tworzenia stron w technologii responsywnej. Upraszczając jeszcze sprawę – chodzi o strony, które poprawnie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Ta „poprawność” nie przez wszystkich jest właściwie rozumiana. Nie chodzi bowiem o to, aby strona po prostu się uruchamiała (na smartfonie czy tablecie), ale aby była idealnie dopasowana zarówno do rozdzielczości, jak i rozmiarów ekranu. Użytkownik nie może powiększać czcionki, przewijać całej strony głównej w poszukiwaniu zakładek, ani tym bardziej męczyć się z odtwarzaniem animacji/filmów. Każdy z tych elementów ma być stworzony w taki sposób, aby nawigacja na stronie była wygodna i intuicyjna. Tu konieczna jest praca programisty, grafika i projektanta UX.

Aby sprawdzić, czy nasza strona jest „mobile friendly”, wystarczy wejść na udostępnioną przez Google stronę pod adresem www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly. W ciągu kilku sekund dowiemy się, czy nasza witryna ma szansę być poprawnie wyświetlana na urządzeniach mobilnych. Jeśli odpowiedź jest negatywna, pora to zmienić. Dla użytkowników (czyli klientów) i dla samej wyszukiwarki, która od pewnego czasu wyraźnie premiuje strony mobilne.

Google chce stron mobilnych

Ponieważ coraz więcej osób przegląda Internet za pośrednictwem urządzeń mobilnych (to specyficzna grupa użytkowników, oczekujących szybkiej i konkretnej informacji), Google postanowiło im pomóc. Jednocześnie rzuciło wyzwanie posiadaczom stron, które nie są dostosowane do wymagań smartfonów i tabletów.

Być może zauważyliście już, że niektóre witryny wyświetlane w wynikach wyszukiwania oznaczone są dodatkową plakietką o nazwie Mobile Friendly. To bardzo cenny nabytek, dzięki któremu strona jest lepiej pozycjonowana w stosunku do podobnych witryn nie spełniających tego warunku. Oczywiście oznaczenie pojawia się tylko wówczas, gdy korzystamy z sieci przez urządzenie mobilne.

Taka plakietka ma pomóc użytkownikom w znalezieniu stron, które idealnie wyświetlą się na ich urządzeniach. Efekt jest łatwy do przewidzenia. Witryny RWD są częściej wybierane w wyników wyszukiwania, co w sposób naturalny winduje ich pozycję w Google kosztem stron wykonanych w starej technologii. Przystosowanie serwisu do wymogów urządzeń mobilnych jest zatem nie tylko inwestycją w przychylność klientów, ale także w szeroko pojęte pozycjonowanie.

Jak Google rozumie stronę RWD?

Nie mamy zamiaru straszyć, ale po ruchach ze strony Google jest praktycznie pewne, że w najbliższym czasie strony nieprzystosowane do technologii RWD będą systematycznie tracić dobre pozycje w wyszukiwarce. Jest jeszcze trochę czasu na dostosowanie się do nowych wymagań, ale zegar tyka coraz szybciej.

Google udostępniło zestaw podpowiedzi dla programistów, którzy zajmują się dostosowywaniem stron do technologii RWD. Cały proces nie polega bowiem tylko na dopasowaniu wielkości czcionki, to byłoby zbyt proste. Plakietkę Mobile Friendly mogą zdobyć wyłącznie strony, które:

  • nie są obarczone animacjami Flash – urządzenia mobilne nie obsługują tej technologii, rezygnujemy zatem z wszelkich filmików;
  • posiadają zawartość idealnie czytelną na ekranach smartfonów/tabletów – nie może zachodzić konieczność ręcznego powiększania czcionki;
  • są dopasowane do wyświetlania w poziomie – czyli cała zawartość ekranu musi mieścić się na szerokość wyświetlania, bez konieczności przesuwania ekranu w prawo lub lewo;
  • nie posiadają błędów w kodzie;
  • szybko się ładują;
  • wyraźnie odgraniczają linki od elementów menu – użytkownik nie może mieć problemu z kliknięciem w odpowiedni element nawigacyjny.

Każdy z tych wymogów jest łatwy do spełnienia dla zespołu tworzącego strony www, o ile rzeczywiście postawimy na kompleksowe, a nie tylko pozorne dostosowanie strony do wymogów RWD. Nie tyle warto to zrobić, co jest to po prostu konieczne. Liczba użytkowników Internetu korzystających z urządzeń mobilnych będzie tylko rosnąć, co do tego nie ma żadnych wątpliwości.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry