Jak przebiega proces pozycjonowania strony internetowej?

Data wpisu: 25.11.2016

Każdy właściciel strony internetowej słyszał o potrzebie jej pozycjonowania, ale wciąż wiele osób nie ma zielonego pojęcia, na czym to właściwie polega. Spieszymy z pomocą. Przygotowaliśmy krótki i treściwy poradnik, w którym wskazujemy, jak przebiega proces pozycjonowania strony internetowej. Wyjaśniamy tym samym, dlaczego to musi tyle trwać.

Przygotowanie do akcji

Każda profesjonalna agencja reklamowa, która bierze się za pozycjonowanie strony klienta, najpierw przeprowadzi jej audyt pod kątem SEO. Chodzi o znalezienie ewidentnych błędów, przede wszystkim w już stworzonej treści na witrynę, które powodują, że zawartość strony nie jest przyjazna wyszukiwarce. Powstaje raport, na podstawie którego wprowadzane są niezbędne poprawki.

Ważne

Niektóre agencje interaktywne oferują przeprowadzenie wstępnego audyty bezpłatnie. Inne wezmą się za to dopiero po podpisaniu umowy.

Na tym etapie można także stwierdzić, czy strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO i wymagań wyszukiwarki, również w sferze webmasterskiej.

Analiza rynku

Jest niezbędna, aby móc określić realne szanse na to, że strona klienta znajdzie się na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania na konkretną frazę. Agencja marketingowa ocenia, jak silna jest konkurencja w Google, sprawdza aktualną pozycję strony w SERP-ach oraz analizuje, ile mniej więcej czasu może zająć właściwe pozycjonowanie witryny. Od tego zależy także cena usługi.

Stworzenie listy słów kluczowych

Na podstawie tej listy wyznaczane są cele. Klient wskazuje, które słowa kluczowe są dla niego najważniejsze, ale powinien również słuchać rad doświadczonej agencji reklamowej. Nie zawsze bowiem jest tak, że najbardziej opłaca się walczyć o wysoką pozycję na tzw. frazy generyczne, np. „buty”, które są bardzo oblegane i osiągnięcie miejsca w TOP 3 na te frazy będzie ekstremalnie drogie.

Generalnie lepszym pomysłem jest pozycjonowanie strony na tzw. długi ogon. Frazy long tail mają około 70% udziału w wyszukiwaniach w Google, dają też znacznie większe pole manewru w zakresie doboru strategii pozycjonowania.

Optymalizacja strony i działania pozycjonujące

Pora zacząć właściwe pozycjonowanie. Optymalizacja strony polega na usunięciu wcześniej ujawnionych błędów, porawieniu linkowania, optymalizacji grafik, poprawieniu jakości lub stworzeniu tekstów na nowo, a także regularnym aktualizowaniu treści. Są to działania on-site. Opozycją dla nich jest tzw. link building, czyli tworzenie wartościowe zaplecza linków prowadzących bezpośrednio do pozycjonowanej strony. W tym celu agencja najczęściej tworzy kilka serwisów (powiązanych tematycznie z biznesem klienta) i to z nich linkuje do strony docelowej.

Wśród działań pozycjonujących warto także wymienić aktywność w mediach społecznościowych czy prowadzenie bloga firmowego – to drugie daje znakomite i co bardzo ważne, trwałe efekty.

Ciągła analiza

Niezbędnym elementem pozycjonowania strony internetowej jest regularne kontrolowanie postępów. Agencja musi korzystać z narzędzi analitycznych, jak chociażby Google Analytics, by na bieżąco wprowadzać zmiany w strategii i dzięki temu móc przedstawić klientowi wiarygodny raport na temat swojej pracy.

Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym – w przypadku wyboru kilkuset fraz efektów można oczekiwać po około pół roku, może nawet roku. Warto sobie z tego zdawać sprawę, aby nie oczekiwać od agencji cudów od ręki i nie dać się naciągnąć amatorom, którzy wiele obiecują, ale niewiele robią.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski