Każdy, kto choć liznął temat pozycjonowania, na pewno spotkał się z pojęciem słów kluczowych. Pojawia się ono zawsze w kontekście szeroko pojętych działań SEO. Słowa kluczowe, nazywane też frazami kluczowymi, muszą zostać zawarte w treści opublikowanej na danej stronie, aby dać jej szansę wywalczenia wysokiej pozycji w wyszukiwarce właśnie na wybrane słowa. O co w tym wszystkim chodzi? Wyjaśniamy.
Słowa kluczowe a pozycjonowanie
Załóżmy, że masz zakład wulkanizacyjny. Oczywiste jest dla Ciebie, że zależy Ci na pozyskiwaniu klientów, którzy są zainteresowani wymianą opon, a nie np. oleju silnikowego. Aby ich zdobyć za pośrednictwem wyszukiwarki Google musisz więc pozycjonować swoją stronę na określone słowa kluczowe. W tym przypadku może to być np.:
- Wulkanizacja
- Wulkanizacja Wrocław (pozycjonowanie lokalne)
- Wymiana opon
- Cena wymiany opon
- Zakład wulkanizacyjny
I tak dalej. Są to klasyczne frazy kluczowe związane bezpośrednio z Twoją usługą. W treści i w strukturze strony powinny się więc one pojawiać – nie tylko w tekstach oferty, ale też np. w poradnikach publikowanych na blogu czy w tytule strony.
Dobrze dobrane słowa kluczowe mają ogromny wpływ na pozycjonowanie strony. Jest tylko mały problem. Nie Ty jedyny prowadzisz zakład wulkanizacyjny, co oznacza, że w wyszukiwarce panuje gigantyczna konkurencja na te najpopularniejsze i najbardziej oczywiste frazy. Trzeba więc kombinować lub zainwestować dużo pieniędzy w inne działania pozycjonujące witrynę.
Rodzaje słów kluczowych
Warto wiedzieć, że w ramach szerokiego pojęcia, jakim są „słowa kluczowe”, wyróżniamy różne rodzaje fraz. Oto podstawowy podział:
- Słowa brandowe – czyli związane bezpośrednio z marką, firmą, produktem. Mało kto prowadzi działania pozycjonujące stronę na takie frazy. Dlaczego? Ponieważ nazwa marki zwykle jest unikalna. Jeśli więc użytkownik wpisze w wyszukiwarkę nazwę jakiejś firmy (bo gdzieś ją usłyszał, ale nie zapamiętał adresu strony), to Google najpewniej zwróci mu wynik z umieszczonym odnośnikiem do strony na pierwszej pozycji. Wynika to również z faktu, że z reguły nazwa domeny jest identyczna z nazwą firmy. Jednak i tutaj można się zdziwić. Jest przecież mnóstwo firm, które mają identyczne nazwy (to norma chociażby w branży transportowej, gdzie mamy pełno Zbych-Transów). Dlatego pozycjonowania na frazy brandowe nie warto deprecjonować.
- Słowa ogólne – są to zazwyczaj krótkie, maksymalnie dwuwyrazowe słowa kluczowe, które kojarzą się jednoznacznie z jakimś zagadnieniem. Użytkownik szukający dla siebie jakiejś ciekawej oferty wakacyjnej najczęściej wpisuje w Google frazę w stylu: „wakacje Hiszpania” itp. Są to więc bardzo konkurencyjne frazy, na które trudno jest się pozycjonować i osiągnąć pozycję w TOP 3 Google. Z drugiej jednak strony warto zauważyć, że tak ogólne słowa kluczowe są bardzo nieprecyzyjne, a więc nie muszą wcale przynosić firmie korzyści sprzedażowych. Pozostając przy przykładzie wakacji – może się zdarzyć, że firma pozycjonująca się na frazę „wakacje” oferuje np. pobyty nad jeziorem w Borach Tucholskich. Tymczasem użytkownik, który trafi na jej stronę, jest zainteresowany wyłącznie wyjazdem zagranicznym. Wykupi wczasy nad jeziorem? Na pewno nie.
- Long-tail – czyli słowa na popularny długi ogon. Są to frazy znacznie bardziej precyzyjne, ponieważ składają się z większej liczby słów. Generują mniej zapytań, za to są znacznie mniej konkurencyjne, a więc łatwiej jest się na nie pozycjonować. Przykład? „Wakacje w Borach Tucholskich” - taka fraza jest precyzyjna i może przynieść firmie większe korzyści.
Ta wiedza jest jednak niewystarczająca. Największym wyzwaniem okazuje się bowiem prawidłowe dobranie słów kluczowych do procesu pozycjonowania. Jak to zrobić? Przeczytasz na naszym blogu.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive