Data wpisu: 01.04.2020

Naturalne używanie słów kluczowych w tekstach SEO: kompleksowy poradnik

Teksty SEO, czy nam się to podoba czy nie, nadal są bardzo potrzebne, by móc zawalczyć o wysokie pozycje w Google. Co prawda zasady tej gry mocno się na przestrzeni ostatnich lat zmieniły, ale wciąż każda taktyka SEO musi bazować na treści zawierającej odpowiednio wyselekcjonowane słowa kluczowe. Warunkiem skuteczności kampanii jest jednak rozsądne korzystanie z keywordsów, z czym bywa niestety bardzo różnie. Nadrzędna zasada, której rygorystycznie przestrzega samo Google, brzmi: słów kluczowych w tekstach SEO używamy w sposób naturalny. Co to oznacza w praktyce? Jak pisać teksty SEO, aby nie podpaść algorytmowi i osiągnąć zamierzone cele? Zapraszamy do naszego kompleksowego poradnika.

Co za dużo, to niezdrowo

O tekstach SEO warto myśleć, jak o ulubionym drinku. Ważne są dobre proporcje alkoholu i dodatków. Jeśli przesadzimy z tym pierwszym, drink będzie niesmaczny, odpychający i szybko wyśle nas do łóżka (lub do łazienki). Dlatego lepiej pić słabsze drinki, ale wykorzystać przyjemny wieczór do maksimum i rano obudzić się bez bólu głowy.

Ze słowami kluczowymi w tekstach SEO jest dokładnie tak samo. Przesadzając z ich częstotliwością narażamy się na problemy z Google. Osoby, które pamiętają okres najszybszego rozwoju wyszukiwarki wiedzą, że jeszcze kilkanaście lat temu dobry tekst SEO był jednym wielkim kotłem, w którym gotowały się keywordsy. Sens wypowiedzi miał drugorzędne znaczenie. Dziś to już tak nie działa. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych jest szybko wychwytywane przez algorytm, który z automatu uznaje tekst za bezwartościowy, spamerski, w efekcie czego strona zamiast się umacniać, spada w rankingu.

Od dłuższego czasu Google stawia na treści wysokiej jakości, premiując strony, na których takie teksty są publikowane. Słowa kluczowe nadal są ważne, ale już nie najważniejsze. Pisząc konkretnie: lepsze efekty przyniesie publikacja obszernego, eksperckiego artykułu, w którym słowa kluczowe pojawią się 2-3 razy, niż dodanie kilkunastu typowych SEO-tekstów bez żadnej wartości merytorycznej, za to przesyconych keywordsami.

Warto również zauważyć, że sztuczne upychanie słów kluczowych w tekście zawsze odbija się na jego jakości językowej, a tym samym na atrakcyjności dla czytelnika. Nawet niespecjalnie biegły w świecie Internetu użytkownik szybko zorientuje się, że artykuł zatytułowany np. „Jaka pizza Warszawa jest najlepsza?” to zwykły precel (od pressel pages – starej techniki pozycjonowania), a to negatywnie odbije się na wizerunku autora i stojącej za nim marki.

Najlepsze techniki pisania tekstów SEO z naturalnym stosowaniem słów kluczowych

Takich technik jest co najmniej kilka, ale wyselekcjonowaliśmy te, które – jak wynika z naszych testów – przynoszą najlepsze rezultaty. W gruncie rzeczy chodzi tutaj o to, aby znaleźć idealny balans pomiędzy odpowiednim zagęszczeniem słów kluczowych, a wysoką jakością językową i merytoryką tekstu. To trudna sztuka, której nie można się nauczyć w ciągu kilku chwil. Jeśli więc po zapoznaniu się z tymi technikami uznasz, że nie masz ani czasu, ani ochoty, by mordować się z tym samodzielnie, po prostu skorzystaj z pomocy profesjonalnego copywritera.

Zaczynamy od zdecydowanie najlepszej, ale i dość zaskakującej techniki, czyli pisania tekstów SEO bez skupiania się na słowach kluczowych. Chodzi tutaj o to, aby najpierw napisać świetny tekst, a dopiero na etapie redagowania treści wplatać w nią wybrane keywordsy. Dzięki temu tekst zachowa swoją wartość merytoryczną, a piszący nie będzie się gimnastykować z dopasowywaniem poszczególnych wątków do wskazanych słów kluczowych.

Uwaga!

W tej technice bardzo ważne jest, aby nie próbować dopasowywać słów kluczowych na siłę. Jeśli okaże się, że jedno ze słów z arkusza po prostu nie pasuje do treści, rezygnujemy z niego – użyjemy go później w innym tekście.

Kolejną sprawą jest bardzo skrupulatne dbanie o poprawną gramatykę i składnię. To wymusza oczywiście stosowanie odmian słowa kluczowego, czasami przedzielanie całej frazy znakiem interpunkcyjnym czy przenoszenie części frazy do następnego zdania. Nie trzeba się tym przejmować – takie keywordsy również są odnotowywane przez algorytm. Poprawna gramatyka i składania są natomiast o tyle ważne, że Google zaczyna mocno promować swoją usługę wyszukiwania głosowego (pisaliśmy o tym tutaj).

Skoro użytkownicy wyszukiwarki dosłownie z nią rozmawiają, należy zadbać o to, aby tekst brzmiał naturalnie i możliwie precyzyjnie odpowiadał na zadane pytanie. Czyli: zamiast na siłę upychać frazę „trumny Wrocław” korzystniej będzie umieścić w tekście zdanie „gdzie kupię trumnę we Wrocławiu” albo „gdzie można znaleźć najtańsze trumny we Wrocławiu”.

Perfekcyjną techniką pisania tekstów SEO zawierających naturalnie użyte słowa kluczowe jest maksymalne wydłużanie treści. Chodzi o to, że Google premiuje teksty obszerne, najlepiej oceniając te, które mają więcej niż 1900 słów. Oczywiście stworzenie tak długaśnego artykułu na każdy temat jest bardzo trudne i czasochłonne, ale mimo to radzimy, aby w miarę możliwości nie ograniczać się z treścią.

Takim przyzwoitym minimum będzie artykuł składający się z 300-400 wyrazów, który daje już niezłe pole do popisu w zakresie naturalnego używania słów kluczowych. Im dłuższa treść, tym łatwiej jest ukryć w niej keywordsy i odpowiedzieć na pytania zadawane wyszukiwarce przez użytkowników.

Na koniec jeszcze mała „sztuczka”, która jest bardzo skuteczna. Selekcjonując słowa kluczowe warto zajrzeć do Google Search Console, gdzie można sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy szukają danych tematów. Ponieważ robią to zadając Google konkretne, często bardzo rozbudowane pytania, pozwoli to odpowiedzieć na nie w treści artykułu. Dzięki temu słowa kluczowe zostaną użyte w sposób naturalny, bez potrzeby upychania ich na siłę. Google to lubi!


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry