Pozycjonowanie strony na konkretną frazę – dlaczego to najgorszy pomysł, na jaki mogłeś wpaść?

Data wpisu: 15.03.2016

Wydaje się logiczne, że prowadząc np. salon fryzjerski i mając stronę internetową, chcemy pozycjonować ją na frazę „salon fryzjerski miasto”. Niestety, logika zaczyna przegrywać z zachowaniami internautów. Dlatego właśnie nie ma już sensu sztuczne pozycjonowanie strony na konkretną frazę, ponieważ w dłuższej perspektywie nie przełoży się to na efekty w postaci większej liczby odwiedzin. Jak zatem pozycjonować stronę?

Dlaczego pozycjonowanie strony na konkretną frazę nie jest skuteczne?

Powód jest prosty – internauci zadają wyszukiwarce coraz bardziej złożone pytania, a ta szuka na nie odpowiedzi już nie tylko skupiając się na konkretnej frazie, ale także na kontekście zapytania. Pół biedy jeśli pozycjonujemy firmę lokalną – wówczas oczywiście podstawą będzie wybranie frazy określającej działalność i miejsce jej prowadzenia. Jednak na tym absolutnie nie należy poprzestawać.

Prosty przykład:

Prowadzimy wspomniany salon fryzjerski. Jasne, część naszych potencjalnych klientów wpisze w wyszukiwarkę „salon fryzjerski”, jednak co z tymi, którzy zachowują się mniej sztampowo? Wiele osób może przecież wpisać „jak zrobić pasemka” lub „jak wybrać dobry salon fryzjerski”.

Wówczas wyszukiwarka nie odeśle ich do stron salonów pozycjonujących się tylko na jedną, klasyczną frazę, ale poszuka witryn wypełnionych wartościową treścią mogącą udzielić wyczerpującej odpowiedzi na zadane pytanie.

Słowa kluczowe? Tak, ale nie tylko

Oczywiście nie należy bagatelizować fraz złożonych ze słów kluczowych dokładnie odpowiadających charakterowi biznesu – muszą być one elementem optymalizacji strony i powinny znaleźć się w treści publikowanej w obrębie witryny. To jednak absolutnie nie wystarczy.

Wspomniany wcześniej przykład pokazuje, jak zmieniają się zachowania użytkowników Internetu. Wyszukiwarce nie zadajemy już pytań – my z nią rozmawiamy, bo nauczyliśmy się, że potrafi ona w ułamku sekundy udzielić odpowiedzi na najbardziej skomplikowane zagadnienie. Nie jest to jednak efektem inteligencji wyszukiwarki, ale jej zdolności do błyskawicznego analizowania treści stron.

Wartościowej treści – nie porozrzucanych bez ładu i składu fraz.

 Dlatego mówimy dziś o pozycjonowaniu strategicznym, które daje długofalowe efekty i w perspektywie lat, a nie tygodni, może powodować stały wzrost ruchu na stronie. Zaryzykujemy wręcz stwierdzenie, że obecnie mniej ważne jest to, czy nasza strona znajdzie się na szczycie listy wyszukiwania po wpisaniu konkretnej frazy, ale to, czy zostanie zaproponowana użytkownikom szukającym merytorycznego przekazu.

Wówczas możemy liczyć na to, że do wspomnianego salonu fryzjerskiego trafią nie tylko osoby zdecydowane na usługę, ale też te, które chcą wcześniej czegoś się o niej dowiedzieć. Uzyskując tę informację na naszej stronie będą bardziej skłonne do skorzystania z oferty.

Pozycjonowanie strony na konkretną frazę nie ma więc większego sensu, a na pewno nie będzie go mieć w dłuższej perspektywie czasowej. Za skuteczne pozycjonowanie można uznać tylko wartościowy content, prowadzenie bloga, publikowanie treści na wartościowych stronach i zdobywanie z nich linków.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski