Nie każda firma musi stawiać na globalne działania marketingowe w Internecie. Wyszukiwarka Google jest także świetnym źródłem pozyskiwania klientów z rynku lokalnego. Wymaga to jednak rozpoczęcia działań polegających na pozycjonowaniu strony na frazy lokalne. Ważny jest nie tylko dobór odpowiednich słów kluczowych, ale także kilka innych elementów. Jakich? Poznaj 5 najważniejszy zasad pozycjonowania lokalnego.
- Utworzenie wizytówki w Google Moja Firma – to absolutna podstawa, ponieważ dzięki wizytówce Twoja firma będzie polecana klientom szukającym wykonawców z danego obszaru. Wizytówki z programu GMF zwykle są też wyświetlane nad organicznymi wynikami wyszukiwania, co daje olbrzymią przewagę. Właściwie zoptymalizowana wizytówka jest dużym atutem w walce o lokalny rynek.
- Pozycjonowanie na frazy lokalne – są to tzw. słowa kluczowe na długi ogon, a więc bardziej sprecyzowane. Nie są one najpopularniejsze wśród użytkowników sieci, ale w tym przypadku chodzi o ich niską konkurencyjność. Przykładowo: na frazę „hotel” pozycjonują się dziesiątki tysięcy serwisów. Jednak na „hotel Przasnysz” już tylko kilka czy kilkanaście. Zwiększa to szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce na frazę, która będzie poszukiwana przez klientów zdecydowanych zostawić u Ciebie pieniądze.
- Fizyczny adres firmy – jeśli go nie masz, to pozycjonowanie lokalne nie ma w Twoim przypadku żadnego sensu. Cała idea polega przecież na tym, aby klienci mogli znaleźć wykonawcę na miejscu, w swoim mieście czy gminie. Pamiętaj, aby podać adres faktycznej działalności, a nie rejestracji firmy.
- Optymalizacja strony – strona firmy pozycjonującej się lokalnie musi mieć zakładkę kontaktową – podaj tam wszystkie dane, które pozwolą zidentyfikować firmę. Aby dodatkowo poprawić skuteczność optymalizacji zadbaj, aby adres firmy pojawiał się w stopce na każdej podstronie. Będzie to mieć znaczenie podczas analizowania witryny przez roboty wyszukiwarki.
- Opinie klientów – mogą być zamieszczane zarówno w wizytówce programu Google Moja Firma, jak i na profilu przedsiębiorstwa w Google+. Nic nie robi firmie tak dobrze, jak pozytywne opinie klientów. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie bagatelizować tych negatywnych – musisz na nie odpowiadać i starać się znaleźć rozwiązanie problemu zgłoszonego przez niezadowolonego klienta. Dobrym pomysłem będzie też dodanie strony firmowej do katalogów branżowych, które także udostępniają możliwość wystawiania opinii na temat firm.
Pozycjonowanie lokalne jest świetnym rozwiązaniem dla firm, które nie mają dużych budżetów reklamowych, a swoje usługi i produkty rzeczywiście kierują wyłącznie na wąski rynek. Im mniejsza miejscowość, tym większa szansa na zyskanie dużej przewagi nad konkurencją, która nie podejmuje żadnych działań w wyszukiwarce Google.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive