Data wpisu: 01.10.2018

Pozycjonowanie źle zaprojektowanej strony internetowej to wyrzucanie pieniędzy w błoto

Chyba każdy właściciel strony internetowej zdaje sobie sprawę, że aby móc w pełni wykorzystać jej potencjał biznesowy, należy zainwestować w jej widoczność w wyszukiwarce. Temu służą szeroko rozumiane działania SEO. Nie jest jednak tak, że wystarczy wynająć agencję reklamową, zlecić jej pozycjonowanie i – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – strona od razu wskoczy do TOP 10 Google. Wpływ na to ma mnóstwo czynników, w tym te mocno bagatelizowane, bezpośrednio związane z projektem witryny. Jeśli Twoja strona została wykonana niezgodnie z podstawowymi zasadami, to choćbyś wydał grube tysiące na SEO, nie przyniesie to spodziewanego efektu.

Błędy na poziomie nawigacji

Prawidłowa nawigacja ma wpływ nie tylko na UX strony, ale także na skuteczność jej późniejszego pozycjonowania. Pamiętajmy, że w obrębie witryny poruszają się nie tylko użytkownicy, ale także roboty Google. Funkcjonalny, logiczny układ strony ma więc duże znaczenie dla algorytmu. Choć oficjalnie nie jest to czynnik rankingowy, to w rzeczywistości ma ogromny wpływ na to, na jakiej pozycji strona znajdzie się w indeksie.

Roboty przeczesują zawartość witryny w poszukiwaniu słów kluczowych. Jeśli mają ułatwione zadanie, to poszczególne podstrony są szybciej indeksowane, co z kolei sprzyja polecaniu witryny użytkownikom wyszukiwarki.

RWD

Jeśli wciąż masz wątpliwości, czy warto zainwestować w responsywną stronę internetową, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł na ten temat. W tym miejscu dodamy, że technologia RWD staje się jednym z kluczowych czynników decydujących o pozycji strony w wyszukiwarce. Oczywiście dotyczy to tylko wyszukiwarki mobilnej, ale jeśli Twoja strona nie zostanie w niej zaindeksowana,  to może mieć także przełożenie na jej sytuację w wyszukiwarce desktopowej.

Ponadto użytkownicy mobilni wchodzący na stronę, która nie jest poprawnie wyświetlana na małym ekranie, szybko ją opuszczają, co podnosi współczynnik odrzuceń – a to jeden z ważniejszych czynników rankingowych.

Zbyt długi czas ładowania strony

To temat-rzeka, który budzi też daleko idące wątpliwości ekspertów z zakresu webdesignu. Czas ładowania strony jest już czynnikiem rankingowym, jednak zalecenia Google są na tyle absurdalne, że nie należy ich traktować zbyt dosłownie – pisaliśmy o tym w jednym z naszych artykułów.

W każdym razie na etapie projektowania strony www należy zwrócić baczną uwagę na jej optymalizację, co pozwoli skrócić czas ładowania do minimum. Szczególnie ważne jest skompresowanie zdjęć i innych elementów graficznych, zrezygnowanie z obciążających aplikacji czy niepotrzebnych upiększaczy (np. intro). Dzięki temu strona będzie się szybciej ładować, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Jeśli producent witryny to zbagatelizuje, jakiekolwiek działania SEO nie będą dostatecznie efektywne.

Design witryny

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że wygląd strony internetowej może mieć bardzo duży wpływ na późniejsze działania SEO. Jeśli witryna jest mało efektowna, już na pierwszy rzut oka prezentuje się amatorsko, korzysta z wtórnych rozwiązań graficznych, to nie zainteresuje użytkownika. W efekcie będzie opuszczana już po kilku sekundach od wejścia, co oczywiście podniesie wspomniany już współczynnik odrzuceń. Pozycjonowanie takiej strony bez poprawienia jej designu jest zatem zwykłym sabotażem.

Fatalne treści

To już nawet nie błąd, ale klasyczny wielbłąd. Zaskakuje przy tym fakt, że nawet profesjonalne agencje interaktywne nie zawsze naciskają na swoich klientów, by ci zainwestowali w lepsze teksty na www, niekoniecznie pisane „pod SEO”. Klasyczne grzechy popełniane w warstwie treściowej witryny to:

  • Zbyt duże zagnieżdżenie słów kluczowych
  • Bardzo niska jakość językowa i stylistyczna
  • Zbyt krótkie teksty
  • Skupienie się wyłącznie na słowach kluczowych, bez dbałości o zaprezentowanie profesjonalnego wizerunku marki

Podstawy optymalizacji

Bardzo częstym problemem jest również brak optymalizacji podstawowych elementów obejmujących:

Oczywiście wprowadzenie tych podstaw musi wygenerować dodatkowe koszty przy produkcji strony, ale to NIEZBĘDNY fundament optymalizacji o który warto zadbać.

Podsumowanie

Wniosek jest prosty. Zanim zlecisz pozycjonowanie strony, poproś agencję reklamową o przeanalizowanie struktury witryny i zaproponowanie poprawek z zakresu jej optymalizacji. Bez tego nie ma sensu wykonywać żadnych ruchów. Jeśli agencja nawet się na ten temat nie zająknie i będzie chciała od razu przejść do standardowych działań SEO, podziękuj jej za współpracę. Zaoszczędzisz sporo pieniędzy.

Jeśli natomiast dopiero planujesz zlecenie produkcji strony internetowej, koniecznie zapytaj zainteresowane agencje, czy w ramach ceny witryna zostanie zoptymalizowana pod kątem SEO. Sama deklaracja nie wystarczy. Przedstawiciel agencji musi Ci podać konkretne przykłady planowanych działań z zakresu optymalizacji. Powinny być one tożsame z tym, co opisaliśmy w naszym artykule.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry