Data wpisu: 01.12.2016

Chcesz zlecić pozycjonowanie strony internetowej? Sprawdź, na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy

Firm świadczących szeroko rozumiane usługi SEO jest mnóstwo. To z jednej strony zaleta, ale z drugiej wada, ponieważ właściciel strony, który chce zlecić jej pozycjonowanie, ma duży problem z wyborem odpowiedniego wykonawcy. Wszyscy obiecują świetne efekty, ale „na papierze”. Aby zminimalizować ryzyko trafienia na nierzetelną firmę SEO warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów oferty jeszcze przed podpisaniem umowy. Podpowiadamy, co jest najważniejsze.

Doświadczenie firmy

To kluczowe zagadnienie. Oczywiście fakt, że firma istnieje np. od 5 lat jeszcze nie świadczy o tym, że można spać spokojnie i cierpliwie czekać, aż strona wskoczy do TOP 3 Google. Warto to doświadczenie jakoś zweryfikować. Jak? Najlepiej poprosić o przykłady stron, które dzięki działaniom firmy rzeczywiście osiągnęły sukces w wyszukiwarce. Przydadzą się też referencje.

Plan działania

Każda profesjonalna firma zajmująca się SEO musi umieć wytłumaczyć klientowi, na czym właściwie będą polegać jej działania. Nie można robić z tego żadnej tajemnicy, bo wówczas klient – i słusznie – ma prawo podejrzewać, że wykonawca sięgnie po jakieś nieuczciwe sztuczki, czego efektem będzie chwilowy sukces strony w wyszukiwarce zakończony bolesnym spadkiem w wynikach wyszukiwania.

Profesjonaliści na pewno będą chcieli zacząć od wykonania audytu SEO strony, następnie przejdą do jej zoptymalizowania i dopiero wówczas zajmą się typowymi działaniami pozycjonującymi. Ważne, aby wykonawca przedstawił klientowi plan, według którego będą prowadzone wszystkie prace.

Umowa za efekt? Ryzykowne

Większość firm ochoczo zgodzi się na to, aby wynagrodzenie wykonawcy zostało wypłacone w formule „za efekt”. To świetnie brzmi – płaci się dopiero wtedy, gdy strona osiągnie obiecaną pozycję na wskazane frazy. Jednak czai się tutaj poważny i niebezpieczny kruczek.

Otóż firma rozliczająca się za efekt na pewno w umowie zawrze informację, że weryfikacja jej pracy może nastąpić najwcześniej po pół roku. Co w sytuacji, gdy minie 6 miesięcy, a strona nie osiągnie założonej pozycji? Nie będzie wynagrodzenia, ale nie będzie też żadnego efektu. Klient straci mnóstwo czasu, w którym jego strona mogła być już lepiej widoczna w wyszukiwarce, a tym samym zacząć przynosić zyski.

Dlatego mimo wszystko lepiej jest rozliczać się w formie abonamentu. Płacąc określoną stawkę co miesiąc można wymagać raportów przedstawiających rzeczywiste postępy i reagować natychmiast, gdy tylko tych efektów nie będzie.

W dodatku rozliczanie „za efekt” jest z reguły znacznie droższe. Proponują je często te firmy, które są w 100% pewne swoich metod, a więc mają uznaną markę i mogą dyktować dowolne ceny. Z drugiej strony decydowanie się na taki model współpracy rodzi ryzyko, że wykonawca chcąc zarobić sięgnie po rozwiązania niezgodne z zaleceniami Google, które w krótkim czasie faktycznie przełożą się na sukces strony, ale będzie on bardzo krótkotrwały.

Pozycjonowanie strony internetowej jest jednym z najważniejszych elementów szeroko rozumianego marketingu w sieci. Nie warto powierzać tego amatorom, których praca nie przyniesie trwałych efektów. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci dokonać właściwego wyboru.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry