Wiele osób utożsamia pojęcie SEM z SEO, co jest zbyt dużym uproszczeniem. W rzeczywistości SEM jest znacznie szerszym zagadnieniem, w którym można umieścić także SEO – nigdy na odwrót. W dzisiejszym wpisie przedstawimy główne różnice i podpowiemy, dlaczego warto prowadzić działania SEM i SEO równocześnie.
SEM to akronim od Search Engine Marketing, czyli marketingu w wyszukiwarce. Jak łatwo się domyślić są to wszelkie działania mające na celu poprawienie widoczności strony w Google (to dominująca na polskim rynku wyszukiwarka). Wśród tych działań można wyróżnić m.in.:
Jak widać SEM to także SEO (czyli optymalizacja witryny pod kątem wymagań wyszukiwarki). W tym pojęciu zawierają się więc działania mające na celu przyciągnięcie zarówno ruchu bezpłatnego (organicznego), jak i płatnego (PPC – pay per click, np. AdWords).
Pamiętaj
SEO to wąskie pojęcie i nie obejmuje pozyskiwania płatnego ruchu z wyszukiwarki, a jedynie poprawę widoczności strony w wynikach organicznych.
Jeśli mielibyśmy trzymać się definicji, to prowadzenie działań SEM w oderwaniu od SEO byłoby niemożliwe. Jednak dla uproszczenia oba pojęcia funkcjonują dziś odrębnie od siebie. Agencje podzieliły się na te, które specjalizują się w prowadzeniu kampanii marketingowej linków sponsorowanych (a więc reklamują się jako agencje SEM) i te, które zajmują się wyłącznie pozycjonowaniem (agencje SEO).
Z punktu widzenia interesu przedsiębiorcy takie rozróżnienie nie jest korzystne. Decydowanie się na kampanię SEM bez zadbania o widoczność strony w wynikach organicznych przypomina stanie na jednej nodze – da się, ale jak długo? Tak samo działa to w drugą stronę. Samo pozycjonowanie jest już niewystarczające, ponieważ Google wyraźnie stawia na promowanie linków sponsorowanych, które coraz bardziej upodabniają się do wyników organicznych.
Prowadząc skorelowane działania SEM i SEO firma tylko na tym zyskuje. Największe korzyści to:
Trzeba również pamiętać o tym, aby nie zaniedbywać kwestii budowania rozpoznawalności marki i zaufania do niej. To wymaga podejmowania działań z obszaru content marketingu, czyli tzw. pozycjonowania strategicznego.
Skuteczny marketing w wyszukiwarce opiera się więc na trzech filarach: SEM, SEO i content marketingu. Usunięcie któregokolwiek z tych elementów sprawi, że konstrukcja zacznie się chwiać.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.