SEM a SEO – na czym polega różnica?

Data wpisu: 16.03.2017

Wiele osób utożsamia pojęcie SEM z SEO, co jest zbyt dużym uproszczeniem. W rzeczywistości SEM jest znacznie szerszym zagadnieniem, w którym można umieścić także SEO – nigdy na odwrót. W dzisiejszym wpisie przedstawimy główne różnice i podpowiemy, dlaczego warto prowadzić działania SEM i SEO równocześnie.

SEM – co to takiego?

SEM to akronim od Search Engine Marketing, czyli marketingu w wyszukiwarce. Jak łatwo się domyślić są to wszelkie działania mające na celu poprawienie widoczności strony w Google (to dominująca na polskim rynku wyszukiwarka). Wśród tych działań można wyróżnić m.in.:

Jak widać SEM to także SEO (czyli optymalizacja witryny pod kątem wymagań wyszukiwarki). W tym pojęciu zawierają się więc działania mające na celu przyciągnięcie zarówno ruchu bezpłatnego (organicznego), jak i płatnego (PPC – pay per click, np. AdWords).

Pamiętaj

SEO to wąskie pojęcie i nie obejmuje pozyskiwania płatnego ruchu z wyszukiwarki, a jedynie poprawę widoczności strony w wynikach organicznych.

Dlaczego najlepiej jest prowadzić działania SEM i SEO równocześnie?

Jeśli mielibyśmy trzymać się definicji, to prowadzenie działań SEM w oderwaniu od SEO byłoby niemożliwe. Jednak dla uproszczenia oba pojęcia funkcjonują dziś odrębnie od siebie. Agencje podzieliły się na te, które specjalizują się w prowadzeniu kampanii marketingowej linków sponsorowanych (a więc  reklamują się jako agencje SEM) i te, które zajmują się wyłącznie pozycjonowaniem (agencje SEO).

Z punktu widzenia interesu przedsiębiorcy takie rozróżnienie nie jest korzystne. Decydowanie się na kampanię SEM bez zadbania o widoczność strony w wynikach organicznych przypomina stanie na jednej nodze – da się, ale jak długo? Tak samo działa to w drugą stronę. Samo pozycjonowanie jest już niewystarczające, ponieważ Google wyraźnie stawia na promowanie linków sponsorowanych, które coraz bardziej upodabniają się do wyników organicznych.

Prowadząc skorelowane działania SEM i SEO firma tylko na tym zyskuje. Największe korzyści to:

  • Znacznie szybsze efekty – po uruchomieniu kampanii linków sponsorowanych strona jest widoczna natychmiast. W tym czasie można spokojnie pracować nad poprawieniem jej pozycji w wynikach organicznych, czyli SERP-ach.
  • Wysoka pozycja linku sponsorowanego i wyniku organicznego to podwójna szansa na pozyskanie klienta.
  • Wielu użytkowników świadomie omija płatne linki i wybiera tylko te organiczne. Firma nie ryzykuje więc, że jej oferta nie trafi do dużej grupy potencjalnych klientów.

Trzeba również pamiętać o tym, aby nie zaniedbywać kwestii budowania rozpoznawalności marki i zaufania do niej. To wymaga podejmowania działań z obszaru content marketingu, czyli tzw. pozycjonowania strategicznego.

Skuteczny marketing w wyszukiwarce opiera się więc na trzech filarach: SEM, SEO i content marketingu. Usunięcie któregokolwiek z tych elementów sprawi, że konstrukcja zacznie się chwiać.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski