Data wpisu: 21.04.2016

Świetny layout strony www firmy w 3 krokach – nie wolno pominąć żadnego

To, jak strona www firmy wygląda natychmiast po jej załadowaniu ma decydujący wpływ na to, czy użytkownik zostanie na niej chwilę dłużej. W praktyce więc właśnie layout (czyli układ i wygląd strony głównej) bezpośrednio przekłada się na skuteczność witryny w zachęcaniu klientów do skorzystania z oferty firmy. Nie dziwi zatem, że temu elementowi agencja reklamowa musi poświęcić mnóstwo uwagi. To, czy zaprojektujemy świetny layout strony www jest oczywiście związane z wieloma kwestiami (gust klienta, jego oczekiwania, funkcjonalność), jednak pewne zasady pozostają niezmienne. Zawsze należy wykonać 3 podstawowe kroki i każdy z nich odpowiednio celebrować.

Najpierw układ strony

Grafik projektując layout musi oczywiście dokładnie wiedzieć, jak witryna ma ostatecznie wyglądać. Nie pod względem estetyki, ale układu graficznego i funkcjonalnego. Dobrze sprawdza się tu poczciwe naszkicowanie sobie layoutu zgodnie z założeniami przedstawionymi przez klienta w briefie.

Układ strony www może być centralny, poziomy lub pionowy. Wybór zależy wyłącznie od tego, jaką funkcjonalność ma mieć witryna oraz na jakich zachowaniach użytkowników najbardziej zależy klientowi. Jeśli chce, aby natychmiast biegli do zakładki z ofertą, wówczas należy zastosować układ kierujący wzrok użytkownika wprost do tej zakładki (a przynajmniej do belki z menu).

Grafiki i pozostałe treści – umieść tak, aby były atrakcyjne dla odbiorcy

Projektowanie układu obejmuje także odpowiednie rozmieszczenie grafik i tekstów zgodnie z zasadami „wędrówki” ludzkiego oka za atrakcyjnymi dla naszego mózgu treściami (owa wędrówka realizuje się w kształcie litery F). Na pierwszy plan wysuwamy elementy istotne z punktu widzenia klienta i mocno je podkreślamy (pogrubienie, nagłówek z hasłem, slider z grafiką), a nieco ukrywamy te, które muszą znaleźć się w layoucie, jednak mają drugorzędne znaczenie w tym konkretnym przypadku.

Jedna bardzo ważna uwaga: nie wolno oszczędzać na jakości grafik, a tym bardziej zdjęć. Jeśli klient chce dostarczyć własne fotografie (np. zrobione w hali produkcyjnej czy w biurze), to powinien się dwa razy zastanowić. Odpowiedzialny wykonawca musi zwrócić uwagę na to, że każde zdjęcie tworzące layout czy umieszczane gdziekolwiek w przestrzeni strony, powinno być maksymalnie profesjonalne. Korzystamy więc z banków zdjęć lub – to lepsza opcja, ale droższa – zlecamy przygotowanie sesji zdjęciowej dla firmy.

Ważne!

Powyższe zasady dotyczące grafik i zdjęć mają wielokrotnie większe znaczenie w przypadku sklepu internetowego czy strony produktowej – tego typu witryny są bowiem nastawione na sprzedaż produktów, a bez profesjonalnej prezentacji nie da się tego efektu osiągnąć.

Kolorystyka jest bardzo ważna dla odbioru layoutu

Wybór kolorystyki layoutu nie może być w żadnym razie przypadkowy. Najlepiej jest dobrać ją zgodnie z ogólną kolorystyką zastosowaną w innych elementach identyfikacji wizualnej firmy. Całość powinna po prostu być spójna, a nie chaotyczna. Takie zestawienie kolorystyczne pomaga w profesjonalnym odbiorze strony.

Oczywiście kolorystyka tła musi zostać dobrana w taki sposób, aby pozostałe elementy były na nim dobrze wyeksponowane i widoczne (dotyczy szczególnie czcionki). Raczej nie ryzykujemy stosowania jaskrawych barw – dużo „bezpieczniejsze” i bardziej uniwersalne są kolory stonowane, choć wszystko tak naprawdę zależy od oczekiwań grupy docelowej i branży, w jakiej działa firma.

Pamiętaj, że kiepski, źle zaprojektowany lub po prostu nudny layout jest głównym powodem wzrostu liczby odrzuceń strony, co ma negatywny wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry