Z pewnością wiesz, że kolory, jakich w swojej komunikacji używają marki na całym świecie, nie są wybierane przypadkowo. Mądre głowy przeprowadziły tysiące testów dających odpowiedź na pytanie: jaki kolor zastosować, aby wywołać u klienta pożądane uczucia? Znając obowiązujące zasady znacznie łatwiej dobierzesz kolorystykę dla Twojej marki: w logo, na stronie internetowej czy w materiałach reklamowych. Zapraszamy Cię do poznania znaczenia poszczególnych kolorów w marketingu.
Jak sama nazwa wskazuje jest to koło, na którym zostały przedstawione kolory: żółty, czerwony i niebieski (kolory podstawowe) oraz pomarańczowy, fioletowy i zielony (kolory pomocnicze). Układ kolorów nie jest przypadkowy, ponieważ sąsiadują ze sobą barwy mające podobne znaczenie. I tak:
Kolory mogą się też wzajemnie uzupełniać w układzie: żółty z fioletowym, pomarańczowy z niebieskim i zielony z czerwonym.
Poza kołem kolorów znajdują się również bardzo ważne barwy: biała i czarna.
Kojarzy się przede wszystkim z zaufaniem, solidnością, statecznością, rzetelnością, dlatego jest bardzo chętnie wykorzystywany przez firmy. Jednak nie sprawdzi się w każdej branży. Przykładem chybionego użycia koloru niebieskiego w komunikacji byłaby np. knajpka z fast foodami. Jej klienci raczej nie oczekują wymienionych cech – chcą po prostu szybko i tanio zjeść.
Przykłady wykorzystania niebieskiego w komunikacji:
Jest bardzo wyrazisty i dynamiczny, budzi silne emocje, dlatego trzeba z nim uważać i użyć go bardzo świadomie. Jest to kolor przeznaczony dla marek, które wiedzą, czego chcą i potrafią to mocno wyartykułować (jak Soluma Interactive). Przede wszystkim czerwony kojarzy się z aktywnością, działaniem, fascynacją, miłością, ale też niebezpieczeństwem – to ostatnie skojarzenie wymaga przykrycia innymi, pozytywnymi odczuciami.
Przykłady wykorzystania czerwonego w komunikacji:
Kojarzy się z ekologią, spokojem, zrównoważonym rozwojem, ale też energią i innowacyjnością. Nic dziwnego, że kolor ten masowo wykorzystują firmy energetyczne, zajmujące się odnawialnymi źródłami energii oraz organizacje pozarządowe. Jeśli Twoja marka stawia na bycie eko, to ten kolor jak najbardziej do niej pasuje.
Przykłady wykorzystania zielonego w komunikacji:
Jego najważniejszą konotacją jest pozytywne nastawienie do świata, nowoczesność, radość. Z tego powodu bardzo chętnie wybierają go marki, które adresują swoją ofertę do ludzi młodych, aktywnych, poszukujących nowych doznań.
Przykłady wykorzystania pomarańczowego w komunikacji:
Jest to kolor kojarzący się z wysoką jakością, luksusem, rzeczami drogimi i zarezerwowanymi dla ludzi majętnych. Dlatego z jego użyciem trzeba bardzo uważać. Jeśli np. firma adresuje produkty do ludzi mało zarabiających, to posługując się fioletowym logo wyśle im sprzeczny komunikat.
Przykłady wykorzystania fioletowego w komunikacji:
Czerń jest nie tylko smutna, ale też bardzo elegancka i ten drugi efekt próbujemy wykorzystać w marketingu. Komunikacja oparta na kolorze czarnym świetnie pasuje do marek, które chcą się kojarzyć z jakością, modą, klasą, wysoką kulturą.
Przykłady wykorzystania czarnego w komunikacji:
Wcale nie jest nudny! To świetny kolor dla marek, które chcą się kojarzyć z przejrzystością, nowoczesnością, innowacyjnością i jakością. W ten sposób komunikują: „Hej, zobaczcie jacy jesteśmy fajni. Niczego przed Wami nie ukrywamy!”.
Przykłady wykorzystania białego w komunikacji:
Jak widzisz prawidłowy dobór koloru do kontekstu marki i tego, co chce ona komunikować swoim klientom, jest niesamowicie ważny. Nie można tutaj popełnić błędu, bo jego naprawienie będzie albo bardzo trudne, albo wręcz niemożliwe.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.