To normalne, że mody przychodzą i odchodzą, ale jedna z nich uparcie nie chce się odczepić. Mowa o modzie na tworzenie stron z wykorzystaniem technologii Flash. Kiedyś to było coś – fajne intro robiło wielkie wrażenie. Dziś jednak użytkownicy stron żądają przejrzystości, prostoty i przede wszystkim błyskawicznego ładowania się strony. Dlatego naprawdę nie warto stosować technologii Flash przy budowie strony internetowej. Mamy na to 4 twarde argumenty.
- Odstraszanie klientów – zdecydowana większość użytkowników stron nie ma cierpliwości na oczekiwanie, aż strona docelowa się załaduje. Dlatego już po upływie 2-3 sekund mogą ją opuścić. Jeśli zamiast strony głównej wyświetla się jakaś animacja w technologii Flash, choćby bardzo efektowna, to jest to zawsze element odstraszający – tracisz po prostu klientów.
- Kwestie bezpieczeństwa – większość popularnych przeglądarek internetowych blokuje treści wyświetlane w technologii Flash i nie jest to działanie przypadkowe czy złośliwe. Chodzi o to, że wtyczki Flash są narażone na ataki z zewnątrz, często zawierają wirusy i inne niebezpieczne oprogramowanie. Jeśli Twoja strona firmowa jest wypełniona animacjami, to może zostać uznana za niebezpieczną, co oczywiście drastycznie obniży jej pozycję w wyszukiwarce.
- Ograniczona funkcjonalność na urządzeniach mobilnych – strony korzystające z technologii Flash bardzo obciążają procesor. Nie ma to aż takiego znaczenia w przypadku komputerów, często wyposażony w wielordzeniowe i wielowątkowe CPU, jednak co ze smartfonami i tabletami? Te urządzenia mogą ostro zwolnić po zalogowaniu się do strony zbudowanej w Flashu. Tym samym odstraszasz użytkowników mobilnych, którzy – co potwierdzają badania – mają coraz większy udział w wynikach wyszukiwania.
- Dziury – technologia Flash jest przestarzała i zwyczajnie niebezpieczna. Nie chodzi tylko o zagrożenie dla użytkowników, ale też dla właściciela strony. Witryna zbudowana w oparciu o tę technologię jest bardzo łatwym celem ataków – przestępcy mogą zablokować stronę, zmienić jej treść czy wykraść dane osobowe użytkowników, co już stanowi ogromne zagrożenie, także z prawnego punktu widzenia.
Te 4 argumenty powinny Cię przekonać do zrezygnowania z budowania strony w oparciu o technologię Flash i postawienia na proste rozwiązania, które są estetyczne, bezpieczne i skuteczne. Pamiętaj, że klient trafiający na stronę chce się czegoś dowiedzieć o produktach i usługach, a nie spędzić mnóstwo czasu na podziwianiu efektownych bajerów.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive