Masz firmę i chcesz nareszcie zainwestować w działania reklamowe. Po głowie chodzi Ci kampania z wykorzystaniem tradycyjnych banerów, AdWords, może opublikowanie kilku artykułów sponsorowanych, bierzesz także pod uwagę reklamę na Facebooku. Które rozwiązanie okaże się najskuteczniejsze? To wymaga głębszej analizy. Pewną podpowiedzią mogą być jednak wyniki badań brytyjskich naukowców. Przeczytasz o nich w naszym artykule.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Newsworks oraz Association for Online Publishing miało wykazać, w jakich okolicznościach użytkownicy Internetu najlepiej zapamiętują treści reklamowe. Naukowcy sprawdzili to na grupie 139 osób w wieku od 18 do 60 lat. Badali reakcje ich mózgów w zetknięciu z przekazami reklamowymi wyświetlanymi w towarzystwie różnych treści.
Co się okazało? Reklamy, które są wyświetlane przy treściach premium (czyli takich, do których dostęp jest płatny), angażowały użytkowników aż o 50% skuteczniej niż te publikowane na Facebooku i innych bezpłatnych portalach. W szczegółach wyglądało to tak:
Na tym nie koniec. Naukowcy przyjrzeli się również zachowaniu pamięci długotrwałej. Reklamy wyświetlane przy treściach premium były zapamiętywane aż o 13% lepiej niż te z darmowych portali. Uczestnicy badania o 25% bardziej angażowali się emocjonalnie w te reklamy, które zobaczyli podczas czytania artykułów z płatnym dostępem.
Brytyjskie badanie stanowi bardzo wartościową podpowiedź dla wszystkich reklamodawców, którzy zastanawiają się, gdzie i w jaki sposób przeprowadzić swoją kampanię promocyjną. To kolejny dowód na to, że masowe działania niekoniecznie są tak skuteczne, jak mogłoby się wydawać. Reklama publikowana na darmowych portalach dla większości internautów jest irytująca, a to przekłada się na wzrost popularności adblocków.
Z kolei osoby korzystające z treści premium są bardziej otwarte na przekaz reklamowy, który został dobrze dopasowany do ich preferencji. Akceptują takie formaty, jak artykuły sponsorowane, ale pod warunkiem, że prezentują one wysoką jakość merytoryczną. Angażują się także w zapoznawanie z klasycznymi treściami reklamowymi, o ile nie są one nachalne i dobrze korespondują z charakterem portalu.
Posłużymy się prostym przykładem. Jeśli firma chce reklamować radia samochodowe, to lepszy efekt osiągnie promując swoje produkty na portalu dla fanów car audio oraz inwestując w dobrej jakości artykuły sponsorowane. Taka reklama będzie po prostu bardziej angażować użytkowników, bo trafi w ich zainteresowania. Z kolei kampania prowadzona np. na Facebooku, gdzie najważniejsze są formaty graficzne i wideo, może okazać się zupełnie nieskuteczna, ponieważ zginie w natłoku bezwartościowych treści, nie tylko komercyjnych.
Odpowiadając na tytułowe pytanie: reklamy warto wyświetlać tam, gdzie są Twoi klienci. Celuj w formaty i miejsca publikacji, które nie są przeznaczone dla każdego, ale dla konkretnej grupy docelowej. Taka reklama będzie o wiele efektywniejsza.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.