Firma, która nie słucha swoich klientów, bardzo szybko wypadnie z branży. Nie będzie bowiem w stanie zmienić kierunku swoich działań, a tym bardziej się rozwijać. Biznes robimy nie dla siebie, ale właśnie dla klientów, których wierność pozwala firmie budować kapitał. Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie nawiązywać kontakt z klientami i pozwolić im na swobodną ocenę jakości oferty. Jak to zrobić nie ruszając się zza biurka? Oto 5 prostych sposobów.
- Social media – dobrze prowadzony profil np. na Facebooku pozwala szybko dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać z nimi dialog. Ludzie korzystający z social media są bardziej otwarci i piszą, co myślą – warto to wykorzystać. Dobrą praktyką jest odpowiadanie na wszelkie komentarze i uwagi. Firmy, które próbują cenzurować wypowiedzi na swoich profilach szybko przekonują się, że to zła droga.
- Ankiety – myślisz o zmianie szaty graficznej? Zamiast kierować się instynktem lub poradami rodziny zapytaj o zdanie swoich klientów. Na pewno masz jakąś bazę odbiorców swoich usług – wyślij im maila z prośbą o wypełnienie prostej ankiety. W sieci znajdziesz mnóstwo darmowych narzędzi do sporządzania ankiet online. Ważne, aby zachęcić klientów do aktywności i w zamian za wypełnienie ankiety zaoferować jakiś rabat czy gratis.
- Newsletter – choć niektórzy twierdzą, że era newsletterów dawno minęła, to nie do końca można się z tym zgodzić. Newsletter nie jest na pewno najlepszym narzędziem do kontaktowania się z klientami, ale należy do najbardziej efektywnych. Trzeba tylko zadbać o właściwy tytuł wiadomości i atrakcyjną treść. To znacznie zwiększa szansę na to, że mail zostanie otwarty. Newslettery świetnie sprawdzają się w akcjach marketingowych, mogą też służyć do informowania o nowościach czy promocjach.
- Zachęta na stronie – współcześni klienci nie mają ochoty dzwonić do firm, których ofertami są potencjalnie zainteresowani. Wolą maila, a jeszcze lepiej komunikatory czy formularze kontaktowe. Im więcej opcji nawiązania kontaktu udostępniasz na stronie, tym większa szansa, że ten kontakt nastąpi. Przetestuj popularne komunikatory typu pop-up („Jestem Ania, w czym mogę pomóc?”), koniecznie postaw na czytelny szablon formularza kontaktowego.
- Marketing treści – nie ma obecnie lepszej metody na podjęcie „rozmowy” z klientami niż właśnie zainwestowanie w marketing treści. Prowadź blog firmowy, co jakiś czas opublikuj na portalach zewnętrznych artykuły eksperckie, może nawet przygotuj własny portal tematyczny, który będzie bazą wiedzy na temat Twojej branży. To szybko przełoży się na wzrost zainteresowania firmą.
Nawiązanie kontaktu z klientami bez ruszania się zza biurka mimo wszystko wymaga odrobiny aktywności. Dzięki tym narzędziom będzie ona jednak minimalna, przynajmniej w stosunku do osiągniętych efektów.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive