Data wpisu: 26.06.2017

Jak ustalić właściciela domeny internetowej i właściwie – po co?

Powstała firma. Warto byłoby więc pomyśleć o stronie internetowej. Ta nie może jednak funkcjonować bez domeny, dlatego trzeba zacząć od jej wybrania i zakupu. Wszystko wydaje się być proste, ale tylko do czasu, gdy okazuje się, że domena jest już zajęta. Na szczęście często taką domenę można odkupić, co wymaga ustalenia jej właściciela. Jak to zrobić? Podpowiadamy.

Kiedy warto nawiązać kontakt z właścicielem domeny?

Domena internetowa to sieciowy adres, a każdej firmie zależy przecież, aby klienci mogli bez trudu do niej trafić. Przełóżmy to na świat realny. Znacznie atrakcyjniejszy jest adres typu Królewska 1 niż Poniatowskiego 276/9. Dokładnie tak samo jest w Internecie.

Firma przed rozpoczęciem prac nad stworzeniem strony internetowej musi mieć domenę, pod którą można stronę umieść. Im łatwiejszy adres, tym lepiej. Dlatego firmy z reguły chcą, aby w domenie znalazła się ich nazwa, co czasami bywa problematyczne. Firmie o nazwie „Bartex” czy „Auto24” będzie bardzo trudno znaleźć wolną domenę. Co wtedy? Pozostaje ustalenie właściciela domeny internetowej i liczenie na to, że zechce swój adres odsprzedać.

Jak znaleźć właściciela domeny?

Najłatwiej i najszybciej można to zrobić poprzez protokół WHOIS, który wysyła zapytania do wszystkich baz danych DNS i otrzymuje informację zwrotną na temat właściciela domeny. Podstawowym narzędziem jest strona www.who.is. Za jej pośrednictwem można także ustalić wiek domeny czy dowiedzieć się, kiedy wygasa okres ważności abonamentu.

Drugim popularnym serwisem jest www.eurid.eu. Ta strona podaje informacje na temat właścicieli domen z rozszerzeniem .eu, których nie zawiera wspomniany serwis who.is.

Ważne!

Uzyskanie informacji na temat właściciela domeny nie zawsze jest możliwe. W Polsce obowiązuje prawo, które umożliwia osobom fizycznym nabywającym domeny zastrzeżenie swoich danych.

W ostateczności można więc napisać do firmy zapewniającej hosting interesującej nas domeny i poprosić o pośrednictwo w kontakcie z właścicielem.

Właściciel ustalony – co teraz?

Pora na negocjacje! Praktycznie każda domena jest na sprzedaż, a wszystko zależy od ceny. Oczywiście, jeśli obecny właściciel ma firmę o takiej samej nazwie, jak domena, to raczej nie będzie zainteresowany jej odsprzedaniem. Przekonać mogłaby go tylko wysoka suma, ale w przypadku pospolitych domen jest to gra nie warta świeczki.

Jeśli natomiast właściciel zechce sprzedać domenę, to warto wcześniej sprawdzić, czy przypadkiem niedługo nie mija okres abonamentowy. Być może właściciel nie będzie chciał ponosić kolejnych kosztów i zgodzi się na obniżenie swoich żądań.

Na koniec pytanie: ile to właściwie może kosztować? Cena już zarejestrowanej domeny jest uzależniona od jej atrakcyjności (znacznie droższe są np. domeny generyczne, czyli chociażby www.motoryzacja.pl), stażu oraz od zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców. Rozsądną kwotą, jaką można zapłacić za mało popularną domenę, która przypadkiem zawiera nazwę firmy, jest od kilkuset do tysiąca złotych.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry