IAB Europe przeprowadziło ankietę wśród europejskich internautów, z której jasno wynika, że wciąż nie jesteśmy gotowi na to, aby płacić za dostęp do treści w Internecie. W imię darmowego korzystania ze stron godzimy się na atakowanie nas reklamami.
W badaniu IAB Europe aż 75 procent ankietowanych przyznało, że preferuje bezpłatny dostęp do treści i usług w sieci, godząc się przy tym na wyświetlanie im reklam. Opcje abonamentowe, testowane od dawna m.in. przez serwisy informacyjne, są słabo akceptowane.
W badaniu zapytano również, jak użytkownicy Internetu zareagowaliby na gremialne wprowadzenie przez wydawców płatnego dostępu do treści. 48 procent przyznało, że w takiej sytuacji ograniczyłoby korzystanie z sieci w stopniu znacznym, natomiast aż 78 procent w stopniu umiarkowanym.
Gdyby faktycznie zaistniała konieczność płacenia za treści, to przeciętny europejski internauta byłby skłonny finansować dostęp do mniej niż pięciu stron – większość zadeklarowała płacenie za maksymalnie trzy serwisy lub aplikacje.
Jeśli natomiast chodzi o usługi, za które Europejczycy najchętniej by płacili, to ankietowani wskazali na streaming muzyki oraz pocztę elektroniczną. 28 procent badanych deklaruje gotowość do płacenia za serwisy informacyjne. To raczej słaby wynik z punktu widzenia mediów, które są świadome, że muszą przenosić swoją działalność do Internetu, natomiast o wiele trudniej będzie im monetyzować treści w sieci.
Dodajmy, że badanie zostało przeprowadzone na próbie 2,4 tys. dorosłych użytkowników Internetu w sześciu krajach: Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz w Polsce.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.