Data wpisu: 04.10.2018

Reklamuj się w wyszukiwarce za darmo. Jak? Dzięki Google Ad Grants

Nasza agencja reklamowa ma spore doświadczenie w obsłudze organizacji z sektora non-profit. Za każdym razem pojawia się jednak dokładnie ten sam problem: brak pieniędzy. Organizacje pożytku publicznego, fundacje, stowarzyszenia itd., zwykle nie mają środków na prowadzenie zaawansowanych działań marketingowych. Z drugiej strony bez reklamy mogą one zapomnieć o pozyskaniu pieniędzy na swoją działalność. Jak wyjść z tego impasu? Jednym ze sposobów jest skorzystanie z narzędzia Google Ad Grants, które umożliwia bezpłatne reklamowanie się w najpopularniejszej wyszukiwarce. W naszym poradniku wyjaśniamy, na czym to dokładnie polega.

Czym jest Google Ad Grants?

Google Ad Grants to narzędzie, czy raczej program giganta rynku wyszukiwarek, który został stworzony z myślą o organizacjach non-profit. Firma z Mountain View doskonale zdaje sobie sprawę, że takie podmioty mają ograniczony dostęp do klasycznych form reklamy w sieci.

Z obserwacji Google wynika, że polskie fundacje i stowarzyszenia zwykle rozpoczynają kampanie reklamowe w wyszukiwarce w okolicach stycznia, kiedy rusza machina rozliczeń z fiskusem i pojawia się okazja do przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Przez pozostały okres roku te podmioty – w większości – są nieaktywne reklamowo.

Stąd pomysł na uruchomienie Google Ad Grants. Jest to sposób na zorganizowanie bezpłatnej kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google. Organizacja non-profit, która przystąpi do programu (czy raczej – zostanie do niego zaproszona) otrzyma aż 10 tysięcy dolarów miesięcznie na reklamę, która jest skierowana bezpośrednio do filantropów i promuje szczytny cel.

Mówimy o sporych pieniądzach (niejedna firma chciałaby dysponować takim budżetem reklamowym), dlatego Google wyznaczyło dość rygorystyczne kryteria dla organizacji chcących wziąć udział w programie. Opisujemy je w dalszej części artykułu.

Co trzeba zrobić, aby skorzystać z Google Ad Grants?

Podstawowym warunkiem jest posiadanie statusu organizacji non-profit. Warto zaznaczyć, że z Google Ad Grants wykluczone są wszelkie instytucje rządowe, ale też szkoły, szpitale czy uniwersytety. Do programu mogą natomiast przystąpić fundacje czy stowarzyszenia. Dla Google nie ma większego znaczenia, jaki jest przedmiot działalności organizacji. Ważne jest jedno:

Organizacja non-profit nie może sobie pozwalać na jakiekolwiek przejawy dyskryminacji rasowej, płciowej czy wyznaniowej, jak również związanej z orientacją seksualną.

Pierwszym krokiem w kierunku wzięcia udziału w program jest zarejestrowanie swojej organizacji na stronie www.technologie.org.pl. Następnie trzeba przejść proces weryfikacji, który kończy się przyznaniem indywidualnego tokena. Będzie on potrzebny do rejestracji w Google Ad Grants.

Warunkiem koniecznym stawianym organizacjom non-profit jest posiadanie strony internetowej. Ale uwaga! To nie może być byle jaka witryna. Google dokładnie oceni ją pod kątem zawartości merytorycznej i jakości. Warto więc wcześniej zadbać o doprowadzenie strony do porządku, uzupełnienie brakujących treści, optymalizację pod kątem wymogów wyszukiwarki czy naprawienie jakichkolwiek błędów. Google zaznacza, że witryna musi w jasny sposób prezentować cel działalności organizacji.

Ważne!

Google alergicznie reaguje na strony organizacji non-profit, które są nastawione na sprzedaż produktów czy usług. Jeśli więc witryna Twojej organizacji przypomina bardziej sklep online, to licz się z odrzuceniem wniosku.

Po rejestracji w programie pozostaje już tylko opisanie swojej działalności. Warto zadbać o krótki, ale treściwy przekaz – nie lać wody! Google otrzymuje mnóstwo zgłoszeń, dlatego lepiej będzie postawić na skondensowaną, „mięsistą” treść dobrze wyjaśniającą charakter organizacji i cel jej funkcjonowania. Bardzo ważne jest to, że zgłoszenia do programu należy dokonać z nowego konta Google AdWords (nie może to być już istniejące konto Google AdWords).

To już wszystko. Po wysłaniu zgłoszenia trzeba poczekać na weryfikację i odpowiedź od Google. Gdy będzie pozytywna, organizacja zyska możliwość stworzenia swojej pierwszej kampanii reklamowej w ramach Google Ad Grants i przyznanego limitu 10 tysięcy dolarów.

Jak prowadzić kampanię Google Ad Grants zgodnie z zasadami?

Tych zasad jest niestety sporo. Najważniejsze z nich dotyczą strony internetowej, do której ma być kierowany ruch z linków sponsorowanych. Google kategorycznie zakazuje, aby na witrynie organizacji były wyświetlane reklamy AdSense. Liczba innych reklam (np. banerów promujących inne organizacje w ramach współpracy partnerskiej) musi być mocno ograniczona. W przeciwnym razie kampania zostanie po prostu odrzucona po weryfikacji.

Na stronie internetowej organizacji trzeba dokładnie określić profil działalności, cele statutowe oraz wyjaśnić, w jaki sposób organizacja wykorzystuje pozyskane środki (niezbędne jest też opublikowanie raportu rocznego).

Ponadto Google wymaga, aby opublikowana na stronie treść miała bardzo wysoką jakość merytoryczną i językową (żenujące błędy, chaos stylistyczny, przesadne nagromadzenie słów kluczowych – to wszystko może spowodować odrzucenie kampanii). Oczywiście organizacja zgłaszająca się do programu musi też być prawnym właścicielem witryny. Dodatkowo wymagane jest zaimplementowanie śledzenia AdWords na stronie internetowej.

Osobne wymagania dotyczą samego konta AdWords. Dzienny limit na reklamę wynosi 329 dolarów i warto zaprogramować kampanię w taki sposób, aby go w pełni wykorzystać – w przeciwnym razie nie zostanie zwrócony.

Jeśli konto generuje ponad 500 kliknięć w reklamę w miesiącu, Google wymaga obrania strategii ustalania stawek w oparciu o opcję „Maksymalizuj konwersję”.

Ważnym kryterium utrzymania konta jest osiągnięcie współczynnika konwersji na poziomie minimum 5%. Jeśli to się nie uda, Google zagrozi zawieszeniem konta – trzeba więc natychmiast zoptymalizować kampanię lub zmienić coś na stronie docelowej (przyda się tutaj pomoc eksperta z zakresu AdWords).

Na koniec wspomnijmy również o wymogu utrzymania przynajmniej dwóch aktywnych grup reklam z reklamami tekstowymi, które kierują do dwóch osobnych zakładek na stronie organizacji (np. osobna reklama dla „Przekaż 1% podatku” i osobna dla „Pomóż Julce Kowalskiej”).

Google Ad Grants to bardzo dobre narzędzie dla organizacji non-profit, które chcą wyjść poza krąg drobnych darczyńców i rozszerzyć swoją działalność społeczną. Kryteria programu mogą się wydawać dość rygorystyczne i skomplikowane, ale skoro w grę wchodzą tak duże pieniądze, to trudno się dziwić polityce Google.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry