Data wpisu: 19.04.2018

Samodzielnie prowadzisz kampanię swojej firmy na Facebooku? Możesz mieć problem ze skarbówką!

Reklamowanie się na największym portalu społecznościowym jest oczywistością dla wielu firm. Nie wszyscy przedsiębiorcy decydują się jednak na zlecenie tych działań profesjonalnej agencji reklamowej. Właśnie pojawił się kolejny powód, by jednak skorzystać z pomocy zawodowców. Nieoczekiwanie dostarczyły go polskie organy podatkowe. Okazuje się bowiem, że fiskus podważa fakt zaliczania wydatków na kampanię na Facebooku do kosztów uzyskania przychodu. Dlaczego?

Brak daty wystawienia podstawą do odrzucenia faktury

O sprawie napisał dziennik „Rzeczpospolita”. Przedsiębiorcy zaczęli alarmować, że urzędy skarbowe podważają faktury wygenerowane z systemu reklamowego Facebooka. Powodem jest brak daty wystawienia. Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi (a konkretnie Ustawą o VAT), taka faktura nie spełnia definicji dokumentu księgowego.

Jeśli więc przedsiębiorca wydał na reklamę na Facebooku np. 200 złotych, zaksięgował fakturę z systemu i na tej podstawie pomniejszył sobie należną kwotę podatku dochodowego i podatku VAT, to popełnił błąd. Urzędy Skarbowe mają tutaj oczywiście rację. Pytanie brzmi: dlaczego system Facebooka nie generuje automatycznie daty wystawienia dokumentu?

Przyczyną jest model rozliczenia

Przedsiębiorcy, którzy we własnym zakresie prowadzą działania reklamowe na Facebooku, zwykle rozliczają się z portalem w sposób automatyczny. Podpinają kartę kredytową do swojego konta, z której później są pobierane opłaty. Ten system jest wygodny, identycznie działa to w przypadku chociażby reklamy AdWords w sieci Google.

System zakłada jednak rozliczenie billingowe, opłaty są naliczane na bieżąco, przez co Facebook nie widzi powodu wystawiania dokumentu z konkretną datą. Taka faktura z punktu widzenia polskiego prawa podatkowego jest niestety wadliwa i nie ma tutaj znaczenia, że w Irlandii (skąd są obsługiwania polscy klienci) przepisy dopuszczają takie rozwiązanie.

Co robić?

Problem dotyczy wyłącznie drobnych przedsiębiorców, którzy we własnym zakresie planują i obsługują kampanie na Facebooku. Duże agencje prowadzące działania reklamowe otrzymują od portalu tzw. linię kredytową i rozliczają się z Facebookiem na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, opatrzonej datą wystawienia.

Dlatego w praktyce jedynym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy nie mogą zaliczać wydatków reklamowych na Facebooku do kosztów uzyskania przychodu, jest zlecenie prowadzenia działań agencji. Wiąże się to oczywiście ze znacznie większą inwestycją, ale pamiętajmy, że korzyścią jest nie tylko otrzymanie „legalnej” faktury z pełnym podatkiem VAT.

Przede wszystkim agencja wyspecjalizowana w działaniach w obszarze mediów społecznościowych, znacznie skuteczniej wykorzysta np. Facebooka do promocji marki swojego klienta. Wydatek na jej usługi może się więc szybko zwrócić w postaci zwiększenia świadomości firmy czy produktu w grupie docelowej. Z doświadczenia wiemy, że przedsiębiorcy, którzy samodzielnie reklamują się w social media, popełniają przy tym mnóstwo błędów i de facto nie czerpią z tego większych korzyści.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry