Data wpisu: 07.04.2015

Stany kupują mobilnie. Polska kupuje mobilnie. A Ty?

Tradycjonaliści złapią się za głowy, ale faktem jest, że rośnie rynek zakupów internetowych realizowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Pokazują to najświeższe statystyki zarówno z rynku amerykańskiego, jak i polskiego. Udział zakupów mobile jest już bardzo znaczący i będzie stale przybierać.

Amerykańscy giganci zarabiają krocie na użytkownikach mobilnych

Już połowa spośród 10 największych sklepów internetowych w Stanach Zjednoczonych notuje więcej użytkowników mobilnych niż stacjonarnych. Udowodniły to badania firmy comScore. Przyjrzała się ona wynikom sprzedaży tych sklepów w styczniu bieżącego roku. Aż 10% klientów wykorzystywało do zakupów wyłącznie urządzenia mobilne! Odsetek wszystkich Amerykanów kupujących online tylko przez zmartfony i tablety wynosi natomiast już 13%.

Ogromny udział klientów mobilnych odnotowują przede wszystkim rynkowi giganci: Amazon.com, eBay, Wal-Mart, Apple i Netflix. Świetne wyniki w tym obszarze zgłaszają też m.in. Ticketmaster czy Target.

Jak to wygląda w Polsce?

Żeby nie było, że my tacy zapatrzeni w USA, postanowiliśmy także poszukać informacji o wynikach rynku zakupów mobilnych w naszym kraju. Dane daje nam badanie firmy Ipsos, z którego jasno wynika, że udział takich użytkowników jest już bardzo duży, a do tego niezwykle szybko się rozwija.

Szacuje się, że w okresie od 2013 do 2016 roku roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie aż 32,8%. Ta wartość robi wrażenie jeśli zestawimy ją z szacunkami ogólnymi dotyczącymi całego e-handlu – tu wzrost będzie wynosić już tylko nieco ponad 10%.

W 2013 roku polscy użytkownicy urządzeń mobilnych wydali w e-sklepach prawie 1,5 miliarda złotych. W 2016 roku ma to być już prawie 3,5 miliarda. Wyraźnie widać więc, gdzie należy szukać pieniędzy i w jakim kierunku powinna podążać reklama internetowa. Strony sklepów internetowych, które nie są dostosowane do wymagań rynku mobile, po prostu czeka wegetacja i krach – nie ma w tym ani cienia przesady.

Statystycznie 26% polskich klientów sklepów online w ciągu ostatniego roku dokonało zakupu przy użyciu smartfona. Dla tabletu wskaźnik ten wynosi 16%. 59% mobilnych użytkowników ma od 18 do 34 lat (pożądana grupa w większości branż).

Mobile nie tylko do zakupów

Jeśli ktoś nie docenia tych danych (bo przecież nadal ponad połowa klientów kupuje przy użyciu desktopu), to powinien uzmysłowić sobie, że urządzenia mobilne nie służą Polakom tylko do kupowania. Pośrednio i tak mają one ogromny wpływ na podjęcie decyzji zakupowej, ponieważ smartfon i tablet coraz częściej towarzyszą nam podczas poszukiwania informacji o produktach.

Statystycznie 37% polskich klientów e-sklepów szukało informacji o wybranym produkcie lub samym sklepie za pośrednictwem smartfona. 27% szuka tak recenzji lub opinii innych internautów, a aż 22% robiło to będą już w docelowym sklepie.

Pod tym względem nie różnimy się zbytnio od Amerykanów, którzy także wykorzystują urządzenia mobilne do badania gruntu pod zakup konkretnego produktu.

E-sprzedawcy muszą się liczyć z tego typu danymi i dostosowywać swoją ofertę do wymagań klientów. Jeśli mają to gdzieś, powinni zapoznać się z nową polityką wyszukiwarki Google, która od kwietnia będzie premiować w wynikach wyszukiwania strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Pisaliśmy o tym na naszym blogu. Miłej (ponownej) lektury.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry