Data wpisu: 23.09.2019

Unikalna propozycja sprzedaży (USP). Jaką wybrać dla swojej marki? Dlaczego jest to tak ważne?

Nie wiemy, w jakiej branży prowadzisz swój biznes. Jest jednak dla nas zupełnie jasne, że funkcjonujesz w warunkach poważnej konkurencji. Oznacza to, że swoje starania musisz ukierunkować na przekonanie klientów o wyjątkowości Twojej oferty (produktu czy usługi). Jak to zrobić w sytuacji, gdy sprzedajesz coś powszechnego, nieoryginalnego, czyli coś, co mają wszystkie konkurencyjne firmy? Wbrew pozorom możesz wskazać element wyróżniający, składając klientom unikalną propozycję sprzedaży (USP). Co to właściwie jest? Jaką USP powinieneś wybrać? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Czym jest USP?

USP, czyli Unique Selling Proposition, to po prostu taka obietnica, której nie składa Twoja konkurencja. Słusznie masz skojarzenie z kampanią wyborczą. Różnica polega jednak na tym, że Ty musisz swojej obietnicy dotrzymać, bo nie masz aż czterech lat na to, aby zamieść oszustwo pod dywan. Konsumenci rozliczą Cię z tego od razu.

Unikalna propozycja sprzedaży pełni kluczową funkcję w działaniach marketingowych marki. To ona decyduje o tym, że konkretna oferta wyróżnia się na tle pozostałych. To dzięki niej konsument może poczuć potrzebę zakupu, nawet jeśli cena nie do końca spełnia jego oczekiwania. 

Czy każda marka może mieć własną USP?

Jasne, że tak, choć oczywiście wymyślenie takiej propozycji nie jest rzeczą łatwą. Zdradzimy Ci trochę szczegółów z naszego podwórka. Nad stworzeniem USP dla naszych klientów bardzo często pracuje cały zespół kreatywny. Poprzeczka wędruje tym wyżej, im bardziej upowszechniony produkt oferuje marka. Wyobrażasz sobie wymyślenie USP dla np. marki keczupu? Trudne, ale wykonalne.

Dlatego nie idź na łatwiznę i nie zakładaj z góry, że masz tak prozaiczną ofertę, że na pewno nie jesteś w stanie zainteresować konsumentów niczym innym, jak tylko niską ceną. To nieprawda. Aby stworzyć własną unikalną propozycję sprzedaży, musisz przede wszystkim:

  • Dokładnie zastanowić się, czego chcą Twoi klienci – podstawa jest oczywiście określenie grupy docelowej marki;
  • Znaleźć problem, w którego rozwiązaniu pomoże Twój produkt/usługa;
  • Ustalić, jakie motywacje mają osoby, które szukają dla siebie produktu z Twojej oferty;
  • Wskazać elementy niematerialne, które mogą wpłynąć na decyzję zakupową klienta;

Tutaj wchodzimy już na teren kreowania wizerunku marki, czego elementem zawsze jest opracowanie jej filozofii i znalezienie dla niej jakiejś niszy. Im bardziej przyłożysz się do kwestii wskazania USP, tym łatwiej będzie później pozycjonować Twoją markę na rynku. Więcej o pozycjonowaniu marki przeczytasz w osobnym artykule.

Przykłady unikalnych propozycji sprzedaży

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że USP to nie musi być coś wielce wyszukanego. Na wyobraźnię konsumenta może zadziałać nawet drobiazg, ale taki, który rzeczywiście ma dla niego znaczenie. Przykłady?

  • Dostawa tego samego dnia;
  • Darmowy zwrot w ciągu 30 dni;
  • Opakowanie produktu wykonane w 100% z materiałów biodegradowalnych;
  • 1% ze sprzedaży przekazywany na rzecz schroniska dla zwierząt;

Nie są obietnice ani odkrywcze, ani szczególnie kreatywne, a jednak mnóstwo marek wybiera te i podobne na swoje USP, czerpiąc z tego wymierne korzyści. Z Twoją będzie dokładnie tak samo.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry