Nie wiemy, w jakiej branży prowadzisz swój biznes. Jest jednak dla nas zupełnie jasne, że funkcjonujesz w warunkach poważnej konkurencji. Oznacza to, że swoje starania musisz ukierunkować na przekonanie klientów o wyjątkowości Twojej oferty (produktu czy usługi). Jak to zrobić w sytuacji, gdy sprzedajesz coś powszechnego, nieoryginalnego, czyli coś, co mają wszystkie konkurencyjne firmy? Wbrew pozorom możesz wskazać element wyróżniający, składając klientom unikalną propozycję sprzedaży (USP). Co to właściwie jest? Jaką USP powinieneś wybrać? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
USP, czyli Unique Selling Proposition, to po prostu taka obietnica, której nie składa Twoja konkurencja. Słusznie masz skojarzenie z kampanią wyborczą. Różnica polega jednak na tym, że Ty musisz swojej obietnicy dotrzymać, bo nie masz aż czterech lat na to, aby zamieść oszustwo pod dywan. Konsumenci rozliczą Cię z tego od razu.
Unikalna propozycja sprzedaży pełni kluczową funkcję w działaniach marketingowych marki. To ona decyduje o tym, że konkretna oferta wyróżnia się na tle pozostałych. To dzięki niej konsument może poczuć potrzebę zakupu, nawet jeśli cena nie do końca spełnia jego oczekiwania.
Jasne, że tak, choć oczywiście wymyślenie takiej propozycji nie jest rzeczą łatwą. Zdradzimy Ci trochę szczegółów z naszego podwórka. Nad stworzeniem USP dla naszych klientów bardzo często pracuje cały zespół kreatywny. Poprzeczka wędruje tym wyżej, im bardziej upowszechniony produkt oferuje marka. Wyobrażasz sobie wymyślenie USP dla np. marki keczupu? Trudne, ale wykonalne.
Dlatego nie idź na łatwiznę i nie zakładaj z góry, że masz tak prozaiczną ofertę, że na pewno nie jesteś w stanie zainteresować konsumentów niczym innym, jak tylko niską ceną. To nieprawda. Aby stworzyć własną unikalną propozycję sprzedaży, musisz przede wszystkim:
Tutaj wchodzimy już na teren kreowania wizerunku marki, czego elementem zawsze jest opracowanie jej filozofii i znalezienie dla niej jakiejś niszy. Im bardziej przyłożysz się do kwestii wskazania USP, tym łatwiej będzie później pozycjonować Twoją markę na rynku. Więcej o pozycjonowaniu marki przeczytasz w osobnym artykule.
Przede wszystkim pamiętaj o tym, że USP to nie musi być coś wielce wyszukanego. Na wyobraźnię konsumenta może zadziałać nawet drobiazg, ale taki, który rzeczywiście ma dla niego znaczenie. Przykłady?
Nie są obietnice ani odkrywcze, ani szczególnie kreatywne, a jednak mnóstwo marek wybiera te i podobne na swoje USP, czerpiąc z tego wymierne korzyści. Z Twoją będzie dokładnie tak samo.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.