Być może dobrze znasz ten przykry schemat. Na Twoją skrzynkę mailową co jakiś czas trafiają zapytania od potencjalnych klientów. Sumiennie na nie odpowiadasz, przygotowujesz oferty, ale na tym kontakt się urywa. Odpowiedzi brak, klienci nie reagują nawet na zaczepne maile z Twojej strony i najwyraźniej mają to, co im wysłałeś, w głębokim poważaniu. Dlaczego? Powodów może być co najmniej kilka. Wymieniamy te najbardziej prawdopodobne.
Czy wysyłasz oferty w formie załącznika pdf, przygotowane na efektownym papierze firmowym? Jeśli nie, a zamiast tego po prostu wpisujesz jakieś kwoty w treści maila, to nie dziw się, że nikt nie traktuje tego poważnie. Co to za firma, która nie potrafi stworzyć profesjonalnie wyglądającej oferty? Klienci nigdy nie obdarzą jej zaufaniem.
Rada
Obecnie wiele osób boi się pobierać załączniki (mogą być potencjalnie zawirusowane). Dlatego zawsze warto najpierw zadzwonić do klienta i uprzedzić go, że oferta znajdzie się w załączniku.
Jeśli nie masz papieru firmowego i z jakichś niezrozumiałych przyczyn nie chcesz go mieć, to przynajmniej zadbaj o profesjonalny wygląd stopki mailowej oraz samego adresu. Są to drobne elementy wizerunkowe, które uwiarygadniają Twoją firmę w oczach klientów.
To oczywiste, że na początku prowadzenia biznesu nie masz jeszcze marki, która mogłaby się klientom dobrze kojarzyć. Jednak jeśli brak odpowiedzi na wysyłane oferty dotyczy firmy z wieloletnim stażem, należy się martwić. Oznacza to, że przespałeś te wszystkie lata i jesteś w dokładnie takiej samej sytuacji, jak początkujący przedsiębiorca.
Posłużymy się prostym, ale sugestywnym przykładem. Potrzebujesz 1000 litrów coli na wielką imprezę. Oferty, zbliżone cenowo, złożyły Ci firmy: Coca-Cola, PepsiCo oraz Colex Jan Kowalski. Na pewno z góry odrzucisz propozycję Colexu, bo nie znasz tej marki i nie masz do niej zaufania. Dokładnie tak samo reagują potencjalni klienci, którzy nie odpowiadają na Twoje maile.
Już na etapie czytania oferty klient musi mieć argument, aby przynajmniej na nią odpowiedzieć. Tym argumentem może być oczywiście bardzo atrakcyjna cena, jednak to krótkofalowa strategia. Znacznie lepiej jest wyróżnić ofertę szczegółowością (klient uzna, że ktoś się przy niej napracował, a więc przynajmniej wypada odpowiedzieć), atrakcyjną formą oraz elementami poza cenowymi: chociażby gwarancją terminowości czy indywidualnym wsparciem opiekuna.
Nieotrzymywanie odpowiedzi na oferty jest równoznaczne z brakiem zleceń, a to w końcu doprowadzi do trudnej sytuacji ekonomicznej firmy. Zacznie w Tobie narastać frustracja, zniechęcenie, zaczniesz popełniać dalsze błędy. Mamy więc kolejny dowód na to, jak kończy się nadmierne cięcie kosztów wizerunkowych i brak planu budowania marki firmy.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.