Formularz kontaktowy to jeden z obligatoryjnych elementów layoutu firmowej strony www – zarówno sprzedażowej, jak i wizerunkowej. Bardzo ułatwia użytkownikom nawiązanie kontaktu z firmą, na przykład umożliwiając szybkie wysłanie zapytania bez konieczności przechodzenia do własnej poczty e-mail. Dobrze zaprojektowany formularz może znacząco zwiększyć liczbę kontaktów, tym samym przyczyniając się do poprawienia konwersji. W naszym artykule wyjaśniamy, jakie cechy musi posiadać rzeczywiście przydatny formularz.
Ogólnikowe pytania powodują, że formularz w zasadzie staje się bezużyteczny. Po co Ci wiadomości o treści „Witam, poproszę o wycenę”? Klientowi również niewiele to daje. Dlatego w pierwszej kolejności warto zadbać o względną szczegółowość formularza i zadać w nim pytania, które faktycznie pozwolą Ci wstępnie obsłużyć klienta bez wymiany maili czy odbycia rozmowy telefonicznej.
Rzetelna obsługa zapytania może oczywiście wymagać uzyskania jak najbardziej szczegółowych informacji od klienta. Jeśli wiesz, że musisz poprosić o wypełnienie wielu pól, a formularz bardziej przypomina ankietę niż narzędzie do szybkiego poproszenia o wycenę, to uprzedź o tym klienta. Nad formularzem napisz krótki tekst wyjaśniający, że wypełnienie formularz zajmie np. 3 minuty, a poszczególne części będą wyświetlane na osobnych ekranach (jak przy ankiecie online). Wówczas klient będzie mógł zaplanować sobie termin wypełnienia formularza, aby rzeczywiście przyłożyć się do udzielania odpowiedzi.
Niby nic, a jednak projektanci formularzy kontaktowych często o tym zapominają. Cały czas podkreślamy, że użytkownik chętnie wypełni formularz, jeśli widzi logikę w zadawanych mu pytaniach. Oznacz więc te sekcje formularza, które rzeczywiście muszą zostać wypełnione dla poprawnej obsługi zapytania (np. treść zapytania, adres e-mail klienta) oraz te, które klient może zignorować, jeśli nie chce się dzielić tą informacją (np. numer telefonu).
Wynika to wprost z przepisów RODO, których naprawdę nie warto łamać i naginać. Jeśli do obsługi zapytania nie jest Ci niezbędna informacja na temat np. daty urodzenia klienta, to nie pytaj o to – nawet mając dobre intencje. Im mniej danych musi podać użytkownik strony w celu wysłania formularza, tym lepiej.
Pomijając już to, że przepisy prawa nakazują poinformowanie o celu zbierania i przetwarzania danych, warto stworzyć użytkownikowi strony komfortowe warunki do wypełnienia formularza. Wiele osób ostatecznie może zrezygnować np. z podania numeru telefonu, ponieważ obawia się późniejszego nękania przez handlowców. Wyjaśnij więc, że numer jest Ci potrzebny do jednorazowego kontaktu telefonicznego w celu dopytania o szczegóły niezbędne do przygotowania rzetelnej oferty.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.