Data wpisu: 22.03.2016

Nie tylko co, ale też JAK! Kilka słów o kluczowym znaczeniu opakowania dla popularności produktu

Kojarzysz takiego faceta, który nazywał się Steve Jobs? Jasne, to ten od iPhone'a. Jobs, nie deprecjonując oczywiście jego wizjonerstwa technologicznego, był przede wszystkim rewelacyjnym marketingowcem. Doskonale rozumiał chociażby, że nie liczy się tylko produkt, ale też jego opakowanie. Właśnie opakowanie wielokrotnie decyduje o tym, czy dana rzecz faktycznie będzie chętnie kupowana. To kolejny dowód na to, jak ważne w biznesie jest wsparcie ze strony profesjonalnego studia graficznego.

Jak opakowanie zrewolucjonizowało strategię Apple

Wspomniany iPhone zdobył tak gigantyczną popularność nie tylko dlatego, że jest po prostu fajnym sprzętem. Również – a niektórzy twierdzą, że głównie – dlatego, że został znakomicie wprowadzony na rynek. Dla wielu klientów drugorzędne znaczenie mają jego możliwości techniczne. Liczy się aura, tworzona przez tak drobne elementy, jak chociażby opakowanie tego telefonu.

Zostając jeszcze przy produktach Apple, to trzeba koniecznie wspomnieć, że docenienie roli opakowania w tej firmie zaczęło się w momencie wypuszczenia na rynek pierwszego iPoda. Wówczas to padła idea, zgodnie z którą marketingowcy firmy uznali, że wyglądowi opakowania produktu trzeba poświęcić tak samo dużo uwagi, jak samemu odtwarzaczowi. W efekcie do sprzedaży trafił iPod zapakowany w pudełko, którego nie powstydziłby się porządny salon jubilerski. Chwyciło.

Kupujemy oczami

To wyświechtane hasło, ale jak najbardziej prawdziwe i aktualne. Opakowanie produktu ma naprawdę kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji zakupowych przez klientów. Szczególnie dotyczy przedmiotów, które nie są powszechnie znane. To rodzaj umowy między firmą a konsumentem. Nie wiem, co jest w środku, czy będzie mi to dobrze służyć, czy będzie mi smakować, ale kupię i zaufam, bo opakowanie składa mi obietnicę, że warto.

Projektując opakowanie produktu studio graficzne musi wziąć pod uwagę kluczowe kwestie:

  • funkcjonalność;
  • przekaz marketingowy – choćby w postaci hasła;
  • prawidłowe i czytelne rozmieszczenie elementów identyfikacji wizualnej marki;
  • spełnienie przepisów dotyczących umieszczania na opakowaniu informacji wartościowych dla klientów;
  • przemycenie idei, która ma decydować o wyjątkowości produktu.

Pogodzenie wszystkich tych warunków decyduje o tym, czy stworzymy świetne opakowanie, realnie podnoszące wartość i atrakcyjność produktu. O to przecież w tym wszystkim chodzi.

Chcę to mieć, bo to jest fajne. Przynajmniej na pierwszy rzut oka

Opakowanie musi wyróżniać produkt na rynku, szczególnie ten popularny, umieszczony na półce w towarzystwie kilku innych. Musi być elementem budowania rozpoznawalności marki. Musi wreszcie powodować, że sam produkt stanie się obiektem pożądania.

Wszystko obraca się wokół prostej zasady, znanej wszystkim, którzy otrzymali kiedyś jakiś prezent. Im atrakcyjniejsze jest opakowanie, tym wyższe mamy oczekiwania względem samego prezentu. Bardziej się angażujemy w jego odpakowanie, bardziej chcemy do niego dotrzeć. Profesjonalne studio graficzne ma za zadanie wykorzystać tę zasadę.

Zaprojektowanie znakomitego opakowania nie jest łatwe, zwykle cały proces poprzedzają wnikliwe badania rynkowe zakończone stworzeniem obszernego briefu dla grafika. Finalny efekt ma być jednak na tyle dobry, aby opakowanie było dla choćby części klientów dostateczną motywacją do zakupu. Dla pozostałych ma natomiast być silnym bodźcem decydującym o tym, że jednak sięgną do portfela.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry