Zmiana logo marki to decyzja fundamentalna, która ma ogromny wpływ na cały biznes – zwłaszcza, jeśli marka posługiwała się dotychczasowym logotypem przez wiele lat i jest z nim jednoznacznie kojarzona. Zdarzają się jednak sytuacje, w których diametralna zmiana logo marki jest wskazana lub wręcz niezbędna. Kilka przykładów omawiamy w naszym poradniku.
Marka, która znalazła się pod ostrzałem z powodu np. popełnionych błędów czy czynów nieuczciwej konkurencji, ma olbrzymi problem. Nie wszystkie straty wizerunkowe są możliwe do odrobienia w oparciu o obecny brand. Zdarza się, że marka na tyle straciła zaufanie konsumentów, że nie ma już dla niej miejsca na rynku. W takiej sytuacji konieczna jest całkowita zmiana marki, a tym samym podstawowego elementu jej identyfikacji – logotypu.
Rebranding jest często mylony z odświeżeniem wizerunku marki. Warto zatem wiedzieć, że rebranding to znacznie bardziej zaawansowany proces, którego efektem jest zmiana identyfikacji konkretnej marki.
Przykładem rebrandingu może być chociażby Peugeot, czyli marka motoryzacyjna, w przypadku której wprowadzenie zupełnie nowego logotypu towarzyszyło zmianie filozofii projektowania samochodów (przejście od wizerunku marki komfortowej do marki sportowej, dynamicznej).
Zdarza się, że pierwotnie zaprojektowane logo zaczyna „gryźć się” z tym, co marka osiągnęła przez lata funkcjonowania na rynku. Jeśli stosowany od początku znak graficzny jakościowo nie przystaje do pozycji marki, to może wręcz zaszkodzić jej wizerunkowi. W takiej sytuacji należy przynajmniej rozważyć zmianę logo.
Dokładnie taka sama zasada obowiązuje w przypadku, gdy logo jest nieaktualne, na przykład zostało zaprojektowane dla marki produkującej maszyny do szycia, która z czasem wyspecjalizowała się w produkcji zaawansowanej elektroniki.
Opisane sytuacje wcale nie należą do rzadkości, natomiast można je uznać za skrajne. W zdecydowanej większości przypadków marki decydują się na odświeżenie logo, co jest działaniem o wiele bardziej subtelnym i mającym na celu jedynie unowocześnienie identyfikacji wizualnej marki.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.