Data wpisu: 12.12.2022

Trudna decyzja o zmianie logo marki. Kiedy warto ją podjąć?

Zmiana logo marki to decyzja fundamentalna, która ma ogromny wpływ na cały biznes – zwłaszcza, jeśli marka posługiwała się dotychczasowym logotypem przez wiele lat i jest z nim jednoznacznie kojarzona. Zdarzają się jednak sytuacje, w których diametralna zmiana logo marki jest wskazana lub wręcz niezbędna. Kilka przykładów omawiamy w naszym poradniku.

Problemy wizerunkowe

Marka, która znalazła się pod ostrzałem z powodu np. popełnionych błędów czy czynów nieuczciwej konkurencji, ma olbrzymi problem. Nie wszystkie straty wizerunkowe są możliwe do odrobienia w oparciu o obecny brand. Zdarza się, że marka na tyle straciła zaufanie konsumentów, że nie ma już dla niej miejsca na rynku. W takiej sytuacji konieczna jest całkowita zmiana marki, a tym samym podstawowego elementu jej identyfikacji – logotypu.

Całkowity rebranding

Rebranding jest często mylony z odświeżeniem wizerunku marki. Warto zatem wiedzieć, że rebranding to znacznie bardziej zaawansowany proces, którego efektem jest zmiana identyfikacji konkretnej marki.

Przykładem rebrandingu może być chociażby Peugeot, czyli marka motoryzacyjna, w przypadku której wprowadzenie zupełnie nowego logotypu towarzyszyło zmianie filozofii projektowania samochodów (przejście od wizerunku marki komfortowej do marki sportowej, dynamicznej).

Dotychczasowe logo nie przystaje do poziomu, na jaki weszła marka

Zdarza się, że pierwotnie zaprojektowane logo zaczyna „gryźć się” z tym, co marka osiągnęła przez lata funkcjonowania na rynku. Jeśli stosowany od początku znak graficzny jakościowo nie przystaje do pozycji marki, to może wręcz zaszkodzić jej wizerunkowi. W takiej sytuacji należy przynajmniej rozważyć zmianę logo.

Dokładnie taka sama zasada obowiązuje w przypadku, gdy logo jest nieaktualne, na przykład zostało zaprojektowane dla marki produkującej maszyny do szycia, która z czasem wyspecjalizowała się w produkcji zaawansowanej elektroniki.  

Opisane sytuacje wcale nie należą do rzadkości, natomiast można je uznać za skrajne. W zdecydowanej większości przypadków marki decydują się na odświeżenie logo, co jest działaniem o wiele bardziej subtelnym i mającym na celu jedynie unowocześnienie identyfikacji wizualnej marki.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry