Data wpisu: 14.03.2022

Chcesz wejść z marką na platformy społecznościowe? Sprawdź, które są szczególnie atrakcyjne

Media społecznościowe od lat stanowią bardzo ważny kanał komunikacji marek z konsumentami. Dziś to już nie tylko miejsca ekspozycji reklamy, ale także kanały sprzedażowe, platformy do bieżącej obsługi klientów oraz kreowania atrakcyjnego wizerunku marki. Jeśli dopiero planujesz wejście na którąś z platform, to podstawowym kryterium wyboru powinny być zasięgi. Te na bieżąco monitoruje Mediapanel, który opublikował badanie za grudzień 2021 roku.

Facebook wciąż bezkonkurencyjny, ale ktoś depcze mu po piętach

Nie powinno być dla Ciebie zaskoczeniem to, że na polskim rynku platform społecznościowych wciąż niepodzielnie rządzi Facebook. Portal jest bezkonkurencyjny pod względem zarówno liczby użytkowników, jak i zasięgu. W grudniu 2021 roku z Facebooka korzystało ponad 26 milionów internautów w naszym kraju, co dało platformie blisko 88-procentowy zasięg.

Drugą pozycję zajmuje Instagram, czyli portal należący do Mety (właściciela Facebooka), który w grudniu przyciągnął 15,5 miliona użytkowników i wypracował zasięg nieco ponad 52 procent.

Ten duopol wkrótce może jednak rozbić TikTok, czyli najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa na świecie, która w grudniu miała w Polsce 12,3 miliona użytkowników i zasięg blisko 42 procent, zostawiając daleko w tyle Twittera („tylko” 8,7 miliona użytkowników, co oznacza spadek o ponad 1 milion w stosunku do listopada).

Liczą się nie tylko zasięgi

Gdyby kierować się tylko kryterium zasięgu, to wybór byłby oczywisty: każda marka powinna być aktywna na Facebooku i Instagramie. Na Twoją decyzję wpływ powinny mieć jednak także inne kwestie, z których najważniejsza jest ta, gdzie w pierwszej kolejności znajdziesz grupę docelową marki.

I tutaj wyraźnie widać, że Facebook w najmłodszych grupach wiekowych zaczyna wyraźnie tracić przewagę nad TikTokiem, który jest hitem wśród nastolatków – i wielu z nim zostanie także już po wejściu w dorosłość. Od dawna obserwujemy zjawisko „starzenia się” Facebooka. Instagram to z kolei platforma lifestyle’owa, kojarzona przede wszystkim z markami odzieżowymi i brandami promującymi bezstresowy styl życia.

Ciekawym przypadkiem jest natomiast Twitter, który pomimo sukcesywnego spadku liczby użytkowników i tym samym zasięgu jest jedynym portalem z czołówki utrzymującym relatywną jakość ruchu. Mamy na myśli to, że z Twittera w mniejszym stopniu korzystają osoby przypadkowe. Publikowane na nim treści w większości mają charakter merytoryczny, stąd może to być dobre miejsce ekspozycji dla marek stawiających na wysoką jakość komunikacji z konsumentami.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry