Krótka definicja marketingu rekomendacji brzmi: to strategia, która pozwala pozyskiwać dodatkowych klientów bez nakładów inwestycyjnych. Interesujące, prawda? I jak najbardziej możliwe. W naszym poradniku wyjaśniamy, czym dokładnie jest marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści.
Marketing rekomendacji wykorzystuje prostą, sprawdzoną od początków przedsiębiorczości zasadę: klient z polecenia jest najbardziej łakomym kąskiem dla firmy. Nie musimy przeznaczać środków na jego znalezienie, najczęściej szybko się z nim dogadujemy i mamy u niego kredyt zaufania, bazujący na poleceniu kogoś innego, kogo klient zna. Tym kimś jest firma partnerska, z którą współpracujemy w ramach np. jednej grupy biznesowej.
Mocną stroną marketingu rekomendacji jest także to, że pozwala znacząco poszerzyć ofertę firmy i niejako sprzedawać klientom usługi partnerów, co prowadzi do sytuacji, w której klient zostaje obsłużony w sposób kompleksowy. Jest to dla niego bardzo komfortowe, a partnerom wykorzystującym marketing rekomendacji umożliwia ofertowanie większych klientów.
Najważniejszą zaletą marketingu rekomendacji jest znaczne zwiększenie zasięgu marki. Nie potrzebujemy do tego ani kosztownej reklamy, ani czasochłonnej kampanii marketingowej. Mamy już coś o wiele cenniejszego: ambasadora lub ambasadorów naszej marki, którzy polecają jej usługi swoim klientom.
Oczywiście w marketingu rekomendacji chodzi też o wzajemność. Idea jest taka, aby jak najwięcej firm nawiązało partnerską współpracę, w ramach której stale polecają swoje usługi klientom, nie stanowiąc przy tym dla siebie konkurencji.
Przykładowo: firma Jana Kowalskiego specjalizuje się w murarce, natomiast nie realizuje prac ciesielskich i dekarskich. Jan Kowalski pozyskuje partnera z tego obszaru działalności, dzięki czemu może już składać klientom oferty na kompleksowe wykonawstwo budynków do stanu surowego. Zwiększa to szanse na pozyskanie dodatkowych klientów, zainteresowanych wyłącznie całościową realizacją inwestycji.
Oczywiście do wdrożenia strategii marketingu rekomendacji potrzebujesz odpowiednich partnerów. Muszą to być firmy, którym ufasz, ponieważ jakość ich pracy będzie mieć bezpośrednie przełożenie na wizerunek Twojej marki w oczach klienta. Najłatwiej jest pozyskać takich partnerów poprzez przystąpienie do grupy biznesowej zrzeszającej niezależne firmy wyznające podobne wartości, niekonkurujące ze sobą, ale uzupełniające się zakresami swojej działalności.
Przeczytaj też wkrótce inny artykuł na naszym blogu, w którym wyjaśnimy, jak w praktyce działa marketing rekomendacji.
Marketing rekomendacji jest wciąż świeżym trendem, którym interesuje się coraz więcej firm. Wynika to przede wszystkim z faktu, że coraz trudniej jest przebić się ze swoją ofertą na rynku, bez ponoszenia bardzo wysokich kosztów reklamy. Stąd firmy chętnie łączą się w grupy biznesowe, wspólnie pozyskując lub po prostu przekazując sobie klientów.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.