Data wpisu: 04.04.2017

Google i długo, długo, długo nic

Google to nie tylko wyszukiwarka, ale także największa na świecie sieć reklamowa. Ignorowanie tego faktu jest nierozsądne z biznesowego punktu widzenia. Internet w ciągu najbliższych kilkunastu lat stanie się najważniejszym medium dla marketerów (na co dowodem jest chociażby decyzja Apple o przeniesieniu całego budżetu reklamowego na kampanie online), a monopolistą w tej branży jest Google. Kolejny rok z rzędu produkt Alphabet był dominatorem rynku wyszukiwarek.

Google rządzi w Polsce...

W naszym kraju Google nie ma praktycznie żadnej konkurencji. Wyszukiwarkę giganta w 2016 roku wybierało blisko 97% internautów (dane za ranking.pl). Druga pozycja przypadła produktowi Microsoftu – Bing miał niecałe 2% udziału w rynku. Znaleźli się nawet tacy, którzy wybierali Yahoo – to 0,65% internautów.

Przewaga Google rośnie jeśli weźmiemy pod uwagę popularność wyszukiwarki ze względu na silnik. W tym przypadku produkt Alphabet ma blisko 98% udział w polskim rynku. Na drugim miejscu jest MSN (1,55%), a na trzecim Yahoo (0,65%).

Jakieś pytania?

… i na świecie

Google może być bardzo zadowolone ze swojej pozycji w Polsce, bo na świecie dominacja wyszukiwarki nie jest już tak absolutna. Wpływ na to mają przede wszystkim użytkownicy z Rosji, Czech, Chin, Korei Południowej i USA – na tamtejszych rynkach konkurencja jest znacznie silniejsza. Przykładowo:

  • W Rosji z wyszukiwarki Yandex korzysta ponad połowa internautów. Google ma tylko 35% udziałów.
  • W Czechach bardzo popularna jest wyszukiwarka Seznam.
  • W Korei Południowej hitem jest Naver.
  • W Chinach dominuje wyszukiwarka Baidu.

Są to jednak jednostkowe przypadki, mające charakter lokalny, ale w pewnym stopniu rzutujące na ogólnoświatowe statystyki Google. W praktyce przedstawia się to następująco:

  • Google ma blisko 76% udział na świecie
  • Drugie miejsce zajmuje Bing – nieco ponad 8%
  • Trzecia pozycja dla Baidu – ponad 7,5%
  • Czwarte miejsce dla Yahoo – 6,56%

Google zdecydowanie dominuje natomiast na rynku urządzeń mobilnych. Z tej wyszukiwarki korzysta blisko 95% użytkowników smartfonów i tabletów, zostawiając daleko w tyle Yahoo i Bing.

Czy Google można zagrozić?

Przykłady wymienionych krajów pokazują, że tak, jednak nawet to nie zmienia faktu, że Google jest i pewnie przez lata będzie najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. W Polsce jest to totalna dominacja. Sieć reklamowa giganta jest coraz większa, dlatego przedsiębiorcy planujący swoje budżety na promocję nie mogą ignorować pozycji Google. Reklama w wyszukiwarce jest bardzo skuteczna, ale warto ją łączyć z działaniami z zakresu content marketingu. Taki tandem praktycznie gwarantuje dobrą widoczność firmy w sieci, a to podstawa sukcesu biznesowego w dzisiejszym świecie.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry