Dlaczego klient wrzucił produkty do koszyka, ale nie dokończył zakupów? Takie pytanie zadają sobie chyba wszyscy właściciele e-sklepów. Jest to duży problem, ponieważ powodów może być wiele, a każda taka niedokończona transakcja jest dla sklepu stratą. Trzeba było przecież ponieść koszt reklamy i pozyskania klienta, który ostatecznie wycofał się z zakupu w sklepie internetowym. Podajemy 6 najczęstszych przyczyn, dla których klienci opuszczają koszyk zakupowy.
- Zmuszanie do założenia konta w sklepie – dla sklepu najlepiej jest oczywiście, jeśli klient posiada w nim swoje konto, ale sami klienci tego nie lubią. Boją się spamu, konieczności zapamiętywania kolejnych haseł, martwią o bezpieczeństwo swoich danych. Dlatego sklep musi udostępniać możliwość zrobienia zakupów bez rejestracji.
- Zbyt długi formularz zamówienia – konieczność podawania masy informacji, potwierdzania adresu e-mail i jeszcze przepisywania na nowo danych do faktury jest bardzo irytująca, co skutecznie zniechęca do dokończenia transakcji. Warto stworzyć prosty, krótki formularz, a nawet umożliwić dokonanie zakupów po zalogowaniu się kontem w mediach społecznościowych.
- Ukrywanie kosztów dostawy – klient zachęcony niską ceną produktu nie chce być niemile zaskoczony faktem, że sklep życzy sobie za wysyłkę kurierską bardzo wysokiej kwoty. Dlatego tę informację należy bezwzględnie zawrzeć w zakładce „Koszty dostawy” i dodatkowo podać ją na etapie koszyka, a nie dopiero wyboru metody płatności.
- Nieczytelny koszyk na poziomie urządzenia mobilnego – jeśli sklep internetowy nie dostosował swojej strony i formularza zamówienia do ekranów smartfonów, to może zapomnieć o zrobieniu kariery w branży e-commerce. Coraz więcej osób dokonuje zakupów z poziomu urządzeń mobilnych. Nie można ich zmuszać do tego, aby męczyli się z czytaniem małych literek czy wpisywaniem danych w niemal niewidocznych okienkach.
- Ograniczony wybór metod płatności – w XXI wieku sklep musi umożliwiać różne formy płatności: przelew tradycyjnych, e-przelew, PayPal, BLIK, pobranie i kartę kredytową. W ten sposób eliminuje się ryzyko, że klient nie będzie miał odpowiedniego narzędzia do sfinalizowania transakcji.
- Chaos – UX odnosi się nie tylko do układu całego sklepu, ale też koszyka zakupowego. Jeśli klient nie będzie mógł łatwo zorientować się, co właściwie zamawia (i za ile), to dla bezpieczeństwa odstąpi od zakupu.
Po usunięciu wszystkich tych możliwych problemów rozważ jeszcze uruchomienie kampanii remarketingowej, dzięki której znacznie zwiększysz szansę, że klient, który nie dokończył zakupów, jednak wróci do sklepu i wyda w nim pieniądze.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive