E-commerce to nie jest szybka kasa. Kilka złotych zasad prowadzenia dochodowego e-sklepu

Data wpisu: 15.06.2015

Kiedyś mawiało się: nie umiesz robić nic konkretnego? Idź do handlu. Czasy się oczywiście zmieniły i być dobrym handlowcem to dziś wielka sztuka, ale nadal sporo osób sądzi, że założenie sklepu internetowego da im łatwe pieniądze przy minimalnym wysiłku. Żaden biznes nie jest łatwy, a już szczególnie nie taki, gdzie mamy do czynienia z gigantyczną konkurencją. W Polsce zarejestrowanych jest kilkaset tysięcy e-sklepów, w dużej mierze oferujących takie same produkty. Jak z nimi powalczyć o swoje miejsce na rynku? Mamy dla Was kilka podstawowych porad.

Nie myśl życzeniowo

Uruchomienie sklepu internetowego jest dziś na tyle proste, że ich właściciele nie muszą nawet posiadać podstawowej wiedzy i technicznych aspektach prowadzenia tego biznesu. W sieci znajdziemy gotowe szablony, bardziej ambitni zainwestują z kolei we wdrożenie dopasowanej do swoich oczekiwań platformy e-commerce ze świetną grafiką i ogromną funkcjonalnością. Jasne, na tym etapie jest jeszcze łatwo.

Później jednak zaczynają się schody. Nawet świetny layout sklepu sam niczego nie sprzeda. Dlatego zanim pobiegniesz do banku po pożyczkę na opłacenie grafika, usiądź do stworzenia biznesplanu. Jeśli uważasz, że masz świetny pomysł na sprzedawanie czegoś, czego nikt jeszcze nie wprowadził na rynek, zacznij analizować drogę do sukcesu. Czasami bardzo przydatna będzie pomoc specjalistów od tworzenia biznesplanów i doświadczonych inwestorów oraz doradców biznesowych. Na tym etapie będziesz miał jeszcze sporo szans na poprawienie swojego pomysłu, a błędy będą kosztować najmniej.

Pamiętaj – nie jesteś sam. Poza Tobą na genialny pomysł prowadzenia e-sklepu wpadło jeszcze co najmniej kilkaset tysięcy osób w naszym kraju, nie licząc tych korzystających z portali aukcyjnych. Łatwo na pewno nie będzie.

Product is the King

Dla jednych oczywistość, dla drugich niestety nie. Sklep internetowy prowadzi się z jakiegoś powodu (oczywiście pomijając pieniądze). Masz dostęp do pewnych produktów, rabatów, może do czegoś, czego jeszcze nikt inny nie oferuje. Na tej podstawie musisz ocenić, czy Twój produkt ma szansę konkurować z innymi. Jeśli Twoim pomysłem jest założenie kolejnego sklepu z bielizną, może lepiej sobie odpuść i poszukaj prawdziwej niszy – np. sprzedaż wyłącznie bielizny męskiej?

Z prowadzeniem sklepu internetowego jest dokładnie tak samo jak z każdym innym biznesem. Udaje się niemal wyłącznie tym, którzy robią to z pasją. Interesuje ich sprzedawany produkt, mogą coś o nim powiedzieć, fachowo doradzić. Wchodzenie w branżę, która nas nie interesuje i o której nie mamy bladego pojęcia musi skończyć się bankructwem.

Wygląd i użyteczność – tym przyciągniesz

Niska cena produktu wcale nie jest największym wabikiem na klientów, a niektórych wręcz odstrasza. Dlatego chcąc osiągnąć solidną pozycję na rynku powinieneś inwestować w doskonały design e-sklepu i – to kluczowa kwestia – jego funkcjonalność. Nikt nie lubi robić zakupów w sklepach, w których panuje bałagan i niczego nie można znaleźć. Na dobrym szablonie ecommerce nie masz prawa oszczędzać.

Druga kwestia to wygląd strony. Przyjemny, profesjonalny layout jest najlepszą reklamą sklepu. Statystycznie to właśnie e-sklepy z doskonałą szatą graficzną osiągają najwyższe wskaźniki sprzedaży, dystansując nawet te z największymi budżetami na marketing.

Pamiętaj, że Twój sklep musi być też wiarygodny w oczach klientów. Dlatego od razu zainwestuj w możliwość udostępnienia wielokanałowych metod płatności, oficjalnie chwal się danymi firmy i przygotuj profesjonalny regulamin.

Wyjdź poza sklep

Nie, nie chodzi o sprzedaż w placówce stacjonarnej, ale o sprzedawanie swoich produktów na innych platformach. Tzw. marketplace'y doskonale wypromują Twoją ofertę, a powód jest prosty – to one gromadzą największą liczbę Twoich potencjalnych klientów. Np. takie Allegro każdego dnia pośredniczy w sprzedaży ponad 400 tysięcy produktów! Dołącz do tego i podobnych mu serwisów, ale działaj pod marką swojego e-sklepu. Jest duża szansa, że klienci kupujący na Allegro w prostej linii przeniosą się do Ciebie, aby poznać całą ofertę.

Na deser zostawiamy bardzo ważną kwestię – budując e-sklep zainwestuj w jego wersję mobilną. To wręcz konieczność, bo wszelkie badania pokazują, że klienci przenoszą się do zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Do tej pory około miliard osób na świecie choć raz kupiło coś przez urządzenie mobilne. Nie stać Cię na bagatelizowanie tego trendu.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski