Data wpisu: 16.09.2015

Jak ściągnąć świadomych klientów do swojego e-sklepu? Postaw na jego funkcjonalność

To zadziwiające, jak wiele naszych „realnych” zachowań przenosimy wprost do wirtualnego świata. Na pewno wielokrotnie rzucaliście, że idziecie pochodzić po sklepach, bez konkretnego celu. Dziś robimy tak w sieci. Jak wynika ze statystyk, aż ponad 50% klientów sklepów internetowych trafia do nich nie wiedząc, co tak naprawdę chce kupić. Mają ochotę wydać pieniądze, ale to ich jedyna realna potrzeba. Tworząc sklep online należy o tym koniecznie pamiętać.

Filary sukcesu sklepu online

Sukces w e-handlu składa się z bardzo wielu działań, ale przede wszystkim wynika z obrania spójnej strategii promocyjnej i wizerunkowej. W sytuacji, gdy w przestrzeni polskiego Internetu działają dziesiątki tysięcy sklepów online, często z taką samą lub bardzo podobną ofertą, nie ma innej możliwości zdobycia pozycji niż wyróżnienie się. Można to zrobić na wiele sposobów:

  • niską ceną – to działanie pozorne, bo cena wcale nie ma dla klientów decydującego znaczenia;
  • agresywną kampanią reklamową – klienci się pojawią, ale to, czy zostaną, nie jest już w żadnym stopniu zależne od działań reklamowych;
  • bogatym asortymentem – dostępność praktycznie wszystkiego znacznie jednak ogranicza ten argument;
  • funkcjonalnością i jakością sklepu – nie chodzi wyłącznie o wygląd layoutu, ale też użyteczność zainstalowanych w sklepie funkcji.

Wyczuwacie pewnie, że kluczowe znaczenie – w naszym rozumieniu – ma ostatnia spośród wymienionych cech. Funkcjonalność sklepu jest jego głównym atutem, co podkreślają sami klienci. Pytani w badaniach o to, co najbardziej przekonuje ich do zrobienia zakupów w danym sklepie, wcale nie wskazują niskiej ceny, ale opiekę posprzedażną, wygląd strony sklepu oraz intuicyjność obsługi. Nie można takich opinii bagatelizować.

Budujemy świetny sklep online

Choć w sieci dostępnych jest sporo możliwości taniej lub czasami wręcz darmowej budowy własnego e-handlu, to w praktyce takie rozwiązania nie pozwalają na stworzenie silnej, rynkowej marki na lata. Gotowe szablony, z których jesteśmy w takiej sytuacji zmuszeni korzystać, są powielane, a więc nie gwarantują nam żadnej dozy oryginalności. Jeśli zatem mamy w planach uruchomienie prawdziwej marki i skrupulatne budowanie jej zasięgu, rozpoznawalności i przede wszystkim wiarygodności, musimy postawić na projekt indywidualny.

Jest to oczywiście zadanie na tyle zaawansowane, że trzeba je zlecić wyspecjalizowanej agencji. Tworzenie e-sklepu jest znacznie trudniejsze niż nawet znakomitej strony www. Dochodzą tu bowiem dodatkowe elementy programistyczne, jak zbudowanie wirtualnego magazynu, systemu zamówień i zwrotów, panelu zarządzania wysyłkami.

Każdy z tych elementów ma kluczowy wpływ na funkcjonalność e-sklepu, a zatem wygodę jego użytkowania. Tutaj naprawdę nie można już pozwolić sobie na żadne błędy, bo jeśli klient nie będzie w stanie np. szybko dodać produktu do koszyka, a następnie zapłacić za niego przy użyciu karty kredytowej, to z pewnością błyskawicznie poszuka takich możliwości u konkurencji.

Przyciągnąć niezdecydowanych

Ponad 50% klientów, o których wspomnieliśmy na początku, wbrew pozorom zachowuje się bardzo przytomnie. Chcą bowiem coś kupić, ale nie byle co i nie byle gdzie. Potrzebują wyraźnego bodźca, który ich do zakupu przekona i utwierdzi w przekonaniu, że podjęli dobrą decyzję. Tymi bodźcami mogą być piękna szata graficzna, znakomite opisy produktów (nie wolno o tym zapominać i absolutnie nie kopiować opisów ze stron producentów), ale także właśnie przyjazne nastawienie sklepu do procesu robienia zakupów. Pamiętajmy, że w e-handlu funkcję sprzedawcy pełni właśnie cała witryna wraz z panelem zakupowym. Musimy zrobić wszystko, aby klient czuł się w tej wirtualnej relacji komfortowo.

Tak duża grupa niezdecydowanych klientów, którzy nie mają żadnych przyzwyczajeń i nie są wierni jednemu sklepowi, jest dostatecznym dowodem na to, że rynek e-commerce w Polsce czeka dalszy rozwój.  Miejsce jest jednak ograniczone i znajdą je dla siebie wyłącznie profesjonalne sklepy online, zbudowane zgodnie ze ściśle opracowaną strategią marketingową i wizerunkową, przy wsparciu doświadczonej agencji interaktywnej.

 

 

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry