To zadziwiające, jak wiele naszych „realnych” zachowań przenosimy wprost do wirtualnego świata. Na pewno wielokrotnie rzucaliście, że idziecie pochodzić po sklepach, bez konkretnego celu. Dziś robimy tak w sieci. Jak wynika ze statystyk, aż ponad 50% klientów sklepów internetowych trafia do nich nie wiedząc, co tak naprawdę chce kupić. Mają ochotę wydać pieniądze, ale to ich jedyna realna potrzeba. Tworząc sklep online należy o tym koniecznie pamiętać.
Sukces w e-handlu składa się z bardzo wielu działań, ale przede wszystkim wynika z obrania spójnej strategii promocyjnej i wizerunkowej. W sytuacji, gdy w przestrzeni polskiego Internetu działają dziesiątki tysięcy sklepów online, często z taką samą lub bardzo podobną ofertą, nie ma innej możliwości zdobycia pozycji niż wyróżnienie się. Można to zrobić na wiele sposobów:
Wyczuwacie pewnie, że kluczowe znaczenie – w naszym rozumieniu – ma ostatnia spośród wymienionych cech. Funkcjonalność sklepu jest jego głównym atutem, co podkreślają sami klienci. Pytani w badaniach o to, co najbardziej przekonuje ich do zrobienia zakupów w danym sklepie, wcale nie wskazują niskiej ceny, ale opiekę posprzedażną, wygląd strony sklepu oraz intuicyjność obsługi. Nie można takich opinii bagatelizować.
Choć w sieci dostępnych jest sporo możliwości taniej lub czasami wręcz darmowej budowy własnego e-handlu, to w praktyce takie rozwiązania nie pozwalają na stworzenie silnej, rynkowej marki na lata. Gotowe szablony, z których jesteśmy w takiej sytuacji zmuszeni korzystać, są powielane, a więc nie gwarantują nam żadnej dozy oryginalności. Jeśli zatem mamy w planach uruchomienie prawdziwej marki i skrupulatne budowanie jej zasięgu, rozpoznawalności i przede wszystkim wiarygodności, musimy postawić na projekt indywidualny.
Jest to oczywiście zadanie na tyle zaawansowane, że trzeba je zlecić wyspecjalizowanej agencji. Tworzenie e-sklepu jest znacznie trudniejsze niż nawet znakomitej strony www. Dochodzą tu bowiem dodatkowe elementy programistyczne, jak zbudowanie wirtualnego magazynu, systemu zamówień i zwrotów, panelu zarządzania wysyłkami.
Każdy z tych elementów ma kluczowy wpływ na funkcjonalność e-sklepu, a zatem wygodę jego użytkowania. Tutaj naprawdę nie można już pozwolić sobie na żadne błędy, bo jeśli klient nie będzie w stanie np. szybko dodać produktu do koszyka, a następnie zapłacić za niego przy użyciu karty kredytowej, to z pewnością błyskawicznie poszuka takich możliwości u konkurencji.
Ponad 50% klientów, o których wspomnieliśmy na początku, wbrew pozorom zachowuje się bardzo przytomnie. Chcą bowiem coś kupić, ale nie byle co i nie byle gdzie. Potrzebują wyraźnego bodźca, który ich do zakupu przekona i utwierdzi w przekonaniu, że podjęli dobrą decyzję. Tymi bodźcami mogą być piękna szata graficzna, znakomite opisy produktów (nie wolno o tym zapominać i absolutnie nie kopiować opisów ze stron producentów), ale także właśnie przyjazne nastawienie sklepu do procesu robienia zakupów. Pamiętajmy, że w e-handlu funkcję sprzedawcy pełni właśnie cała witryna wraz z panelem zakupowym. Musimy zrobić wszystko, aby klient czuł się w tej wirtualnej relacji komfortowo.
Tak duża grupa niezdecydowanych klientów, którzy nie mają żadnych przyzwyczajeń i nie są wierni jednemu sklepowi, jest dostatecznym dowodem na to, że rynek e-commerce w Polsce czeka dalszy rozwój. Miejsce jest jednak ograniczone i znajdą je dla siebie wyłącznie profesjonalne sklepy online, zbudowane zgodnie ze ściśle opracowaną strategią marketingową i wizerunkową, przy wsparciu doświadczonej agencji interaktywnej.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.