Data wpisu: 03.01.2017

Reklamowanie przekazania 1% podatku – sprawdź, co zmieniło się w przepisach

W 2015 roku aż 12,5 miliona Polaków przekazało 1% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Organizacje te w sumie wzbogaciły się o blisko 560 milionów złotych. To pokazuje, jak ogromna jest skala tego przedsięwzięcia. Chętnych na przytulenie 1% przybywa, dlatego rośnie „rynkowa” konkurencja i OPP muszą inwestować coraz więcej w działania reklamowe. Taka jest brutalna prawda: bez reklamy nikt nie dowie się, że ktoś ma dobre serce i pomaga innym. W połowie 2016 roku zmieniły się jednak przepisy regulujące reklamowanie przekazania 1% podatku. Przeczytasz o tym w dzisiejszym wpisie.

Reklamujesz się za pieniądze z 1%? Musisz o tym poinformować

Tak naprawdę zmiana ustawy o 1% nastąpiła już jesienią 2015 roku, jednak przez kilka miesięcy nie weszło w życie rozporządzenie. Dlatego w praktyce OPP będą musiały zastosować się do nowych przepisów dopiero podczas kampanii PIT 2017.

Najważniejsza zmiana dotyczy tego, że każda organizacja pożytku publicznego, która wykorzysta zdobyte w poprzednich latach środki z 1% na reklamę w mediach, będzie musiała o tym poinformować. Forma reklamy nie ma znaczenia. Przepis ten dotyczy zarówno przekazu audiowizualnego (czyli reklamy w TV), wizualnego (czyli banery, ulotki, ogłoszenia prasowe itp.), jak i dźwiękowego (reklama w radiu).

Ważne

Treść komunikatu została odgórnie ustalona. W treści reklamy musi się więc znaleźć zdanie: Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podkreślmy, że przepis ten nie dotyczy OPP, które finansują reklamę z innych źródeł, np. otrzymały dofinansowanie w ramach projektu unijnego.

Gdzie należy umieścić informację o finansowaniu z 1%?

To także zostało ściśle określone. Wszystko zależy od rodzaju reklamy. W przypadku reklamy audowizualnej informacja musi zostać umieszczona: na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 20% jej powierzchni w taki sposób, aby tekst wyróżniał się od tła płaszczyzny, był widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo, przy czym odległość liter od dolnej i górnej krawędzi tła płaszczyzny nie może być większa niż 1/2 wysokości liter, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.

Ufff, strasznie to zawiłe, ale twórcy reklam niestety muszą się tej formułki nauczyć na pamięć lub przynajmniej gdzieś ją sobie zapisać. Ważne jest również to, że treść komunikatu o źródle finansowania musi zostać odczytana w sposób wyraźny, a kwestia lektora nie może być krótsza niż 8 sekund – w ten sposób ustawa eliminuje wytrych, jakim było sztuczne przyspieszanie tego typu komunikatów.

Identyczne zasady dotyczą reklamy wizualnej – oczywiście w tym przypadku nie ma mowy o kwestii lektorskiej. Pojawia się ona dopiero w przypadku reklamy dźwiękowej, gdzie z kolei nie ma obowiązku umieszczania komunikatu na tle (bo być, co oczywiste, nie może).

Tutaj pojawia się jednak pewna furtka dla reklamodawców. Jeśli planowany rozmiar reklamy nie pozwala na umieszczenie całego komunikatu, ustawa dopuszcza możliwość jego skrócenia do zdania: Sfinansowano z 1% podatku. Nie można tak było od razu?

Obowiązek informowania o źródle finansowania reklamy jest najważniejszą zmianą, jaka zaszła w temacie 1% podatku. Twórcy reklam muszą koniecznie pamiętać o nowym przepisie, aby nie narazić swoich klientów (czyli OPP) na poważne konsekwencje prawne i finansowe.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry