Zaprezentowana przez Google nowa wersja mechanizmu CAPTCHA, będzie sama rozpoznawała człowieka - nie będzie już potrzebne wpisywanie tekstu lub wybieranie obrazków.
Czym w ogóle jest CAPTCHA? Jest to mechanizm, dzięki któremu rozpoznaje się, kto odwiedza daną stronę internetową. Brzmi nieco jak forma inwigilacji, ale nie o to w tym chodzi. Mechanizm ten ma za zadanie wykryć, czy aktywność na stronie wykonuje człowiek, czy też zaprogramowany bot. Ma to chronić przed atakami i niepożądanymi aktywnościami na stronie www.
Firma Google wykupiła mechanizm już w 2009 roku i wciąż go rozwija. Dowodem tego jest udostępniona nowa wersja - Invisible reCAPTCHA. Jak działa? Należy najpierw przybliżyć jego dotychczasowe działanie. Aby sprawdzić, kim jest użytkownik, należało przepisać podany numer, tekst z obrazka lub wybranie wszystkich obrazków, pasujących do danej kategorii ( np. wskaż wszystkie przedstawiające jedzenie). Później należało tylko kliknąć na napis ,,Nie jestem robotem". Takie rozwiązanie było używane do tej pory, ale każdy z nas, użytkowników internetu zapewne zgodnie przyzna, że cała idea była dość uciążliwa.
Co oferuje Invisible reCAPTCHA? Będzie rozpoznawało użytkownika od razu po wejściu na daną stronę, po analizie jego zachowań i aktywności w Internecie. Jeżeli wzbudzą one podejrzenia, użytkownik będzie musiał poddać się procedurom znanym z wcześniejszych wersji. Może być również tak, że przejść je będzie musiał także użytkownik, który nie zostawił informacji na temat wcześniejszych aktywności podejmowanych w Internecie.
Nowy mechanizm CAPTCHA opiera się na uczeniu maszynowym i prowadzeniu analizy ryzyka na wysokim poziomie zaawansowania. Należy jeszcze wyjaśnić, co oznacza ,,re'', pojawiające się w nazwie. To sposób na pozyteczne wykorzystanie wpisów użytkowników przez Google. Nie dla wszystkich jest wiadome to, że przykładowo, obrazki weryfikacyjne, są wycięte z widoków Google Street View. Poprzez reCAPTCHA, ten internetowy potentat wykorzystuje informacje do rozwijania sztucznej inteligencji. Można też śmiało uznać, że do nowej wersji w znacznym stopniu przyczynili się sami użytkownicy.
Invisible reCAPTCHA jest już dostępne do wdrożenia na stronach internetowych. Równocześnie działa także starszy mechanizm, więc decyzja, który wybrać, należy do użytkowników.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.