Zespoły agencji marketingowych nie są ciałami stałymi. Okresowo ulegają pewnym fluktuacjom, co ma związek z pojawianiem się (i znikaniem) zupełnie nowych kompetencji. Oto najświeższy przykład. Dobre agencje zaczynają wprowadzać do swoich zespołów fact-checkerów, czyli ekspertów od weryfikacji poprawności czy wręcz prawdziwości informacji. To zadanie najczęściej spoczywa dziś na content writerach /copywriterach, przy czym spodziewamy się wydzielenia osobnych stanowisk dla fact-checkerów, przynajmniej w tych największych agencjach.
Fact-checking, czyli weryfikowanie faktów, polega na wnikliwym sprawdzaniu, czy dana informacja, zwłaszcza sensacyjna, kluczowa czy po prostu budząca wątpliwości, jest prawdziwa. Ma to na celu uniknięcie ryzyka opublikowania lub rozpowszechniania tzw. fake newsów, co jest zmorą współczesnego Internetu.
Umiejętność rozróżniania prawdy od fałszu to dziś bardzo pożądana kompetencja, również w agencjach marketingowych, które tworząc wysokiej jakości content dla swoich klientów muszą zapewnić im nie tylko jakość językową, ale też wartość merytoryczną treści. Wymaga to pieczołowitego dbania o prawdziwość przekazywanych informacji, co w dobie Internetu będącego głównym źródłem wiedzy, ma fundamentalne znaczenie.
Fact-checking szybko zyskuje na znaczeniu i są już agencje, które zatrudniają ekspertów z zakresu weryfikowania informacji, najczęściej będących członkami zespół odpowiedzialnych za tworzenie contentu.
Profesjonalne sprawdzanie treści pod kątem prawdziwości zawartych w niej informacji jest szalenie ważne z kilku powodów:
Content, który ma wysoką wartość merytoryczną i zawiera wyłącznie prawdziwe, zweryfikowane informacje, jest nie tylko atrakcyjny dla odbiorcy, ale też buduje zaufanie do jego autora – w tym przypadku marki biznesowej. Takie treści zaczynają się mocno wyróżniać na tle gigantycznej fali fake newsów i tekstów wygenerowanych przez AI.
Fact-checking to niełatwa dziedzina. Polega na bardzo dokładnej analizie i porównywaniu źródeł, danych oraz kontekstu informacji. Profesjonalni fact-checkerzy korzystają robią to metodycznie, zgodnie z poniższym schematem:
Fact-checking jest niezwykle przydatną umiejętnością nie tylko w branży marketingowej, ale też m.in. w pracy dziennikarzy. Bez wielkiego ryzyka możemy prognozować wykładniczy wzrost zapotrzebowania na ekspertów w tej dziedzinie, co może być pewną sugestią np. dla copywriterów i content writerów martwiących się spadającym zainteresowaniem ich usługami.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.