Data wpisu: 03.12.2024

SEO writing, czyli sztuka tworzenia jakościowego contentu przyjaznego wyszukiwarce

Pojęcie SEO writingu mocno ewoluowało w ostatnich latach. Przeszliśmy od tworzenia prostych, często pozbawionych sensu „precli” do pełnoprawnych, merytorycznych artykułów poradnikowych. Wymusiły to zmiany w algorytmie Google, dla którego nasycenie słowami kluczowymi jest tylko jednym z wielu elementów branych pod uwagę przy ocenie przydatności treści dla użytkownika.

Współczesny SEO writing wymaga tworzenia angażującego, jakościowego contentu i odpowiadania na oczekiwania zarówno żywego czytelnika, jak i wyszukiwarki. W tym artykule zebraliśmy kilka wskazówek, które mogą się przydać początkującym SEO Writerom, a które znakomicie działają w naszej strategii tworzenia treści SEO na potrzeby pozycjonowania.

Istota SEO writingu

Nie należy stawiać znaku równości między SEO writingiem a content marketingiem. Ten pierwszy jest elementem drugiego – content marketing to rozbudowana strategia marketingowa bazująca na regularnym tworzeniu jakościowych treści. Służą one z jednej strony kreowaniu atrakcyjnego, zaufanego, zwykle eksperckiego wizerunku marki, a z drugiej lepszemu pozycjonowaniu się strony internetowej w wyszukiwarce Google – i właśnie na tym drugim aspekcie skupia się SEO writing.

Należy zrozumieć, że nawet najlepsza, najbardziej wartościowa i unikalna treść, może nie dotrzeć do odpowiednich odbiorców, jeśli zaniedbamy SEO. Celem każdej marki tworzącej content do Internetu powinno być przyciągnięcie jak największego ruchu organicznego (bezpłatnego) na swoją stronę www, co wymaga połączenia jakościowego pisarstwa z aspektami technicznymi.

Zapamiętaj:

Badania pokazują, że aż 4 na 10 internautów wybiera pierwszy link z listy wyników wyszukiwania Google. Mniej niż 20% klika w drugi wynik, a niecałe 2% w dziesiąty. Oznacza to, że strony wyświetlające się poza TOP 10 Google, są w zasadzie niewidoczne dla użytkowników i praktycznie pozbawione szansy na pozyskanie ruchu organicznego.

SEO writing jest zatem niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej realizowanej online. Bez dobrych treści, które są widoczne dla robotów wyszukiwarki i atrakcyjne dla odbiorców, nie ma mowy o osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz zyskaniu wiarygodności i autorytetu w oczach potencjalnych klientów.

Cel: nie zawieść użytkownika

W SEO writingu chodzi o to, aby zadowolić i algorytm, i żywego czytelnika. Samo pozyskanie ruchu organicznego niewiele daje, jeśli nie idzie za tym wzrost zaufania do marki i zwiększenie sprzedaży.

Wyjaśnijmy to na obrazowym przykładzie. Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację. Inwestujesz w ogromny neon, doskonale widoczny z głównej drogi. Neon to właśnie SEO. Komunikat brzmi: „Mamy najlepsze żeberka w regionie!”

Klienci skuszeni komunikatem, przychodzą do restauracji, chcą złożyć zamówienie, po czym okazuje się, że… żeberek dziś nie ma lub są, ale ich smak pozostawia wiele do życzenia. Klienci słusznie czują się oszukani i już więcej nie wrócą do tej restauracji. Mało tego: wystawią jej negatywną opinię, co może mieć fatalne skutki dla restauracji.

Tak działa SEO, które wykorzystuje treści niskiej jakości, często zupełnie niezwiązane z przedmiotem działalności marki. Dobry SEO writing skupia się na przyciąganiu ruchu organicznego (poprzez zoptymalizowanie treści pod kątem wyszukiwarki), jednocześnie dostarczając użytkownikom wiedzy, praktycznych porad i po prostu użytecznej treści.

Użytkownik, który trafi na stronę poleconą mu przez Google, oczekuje, że znajdzie na niej np. rozwiązanie swojego problemu. Jeśli spełnimy to oczekiwanie poprzez wartościową treść, to znacząco zwiększymy prawdopodobieństwo, że użytkownik zmieni się w klienta.

Podstawy SEO writingu

Techniczne aspekty tworzenia dobrych treści SEO są ważne, natomiast wymagają ogólnego wprowadzenia do tematu SEO writingu. Oto jego absolutne podstawy:

  1. Dobór słów kluczowych – nie sięgaj po przypadkowe czy aktualnie najpopularniejsze słowa, zwłaszcza niezwiązane z rdzeniem Twojej działalności. Zastanów się, jakie pytania mogą mieć Twoi klienci i przygotuj listę słów kluczowych, które będą wplatane w treść na stronie.
     
  2. Zrozumienie intencji użytkowników – użytkownicy mogą trafiać na Twoją stronę z różnych powodów. Część szuka odpowiedzi na pytania zadane wyszukiwarce, część chce odnaleźć konkretną stronę czy firmę świadczącą potrzebne im usługi, niektórzy są już zdecydowani na zakup i szukają konkretnych ofert sprzedaży, ale są i tacy, którzy chcą porównać różne produkty/usługi. Dopasuj treści na stronie do intencji wielu grup użytkowników.
     
  3. Prostota i czytelność – w SEO writingu nie chodzi o tworzenie super specjalistycznych treści. Komunikat musi być jasny, czytelny, angażujący, ale też przystępny. Zadbaj więc o odpowiedni układ tekstu, dodając nagłówki, stosując krótkie akapity i łatwy, ale nie prymitywny język.
     

Porada eksperta SEO Soluma Interactive:

Raz stworzone treści po jakimś czasie mogą wymagać aktualizacji. Warto przeglądać i odświeżać stare teksty, dopasowując je do obecnej oferty firmy oraz najnowszej wersji algorytmu wyszukiwarki i zmieniających się oczekiwań grupy docelowej.

Tricki SEO writingu – to poprawi jakość i widoczność Twoich treści

Aby tworzyć dobry content SEO, nie wystarczy tylko talent do pisania. Tutaj liczą się także aspekty techniczne, pozwalające zoptymalizować treść pod kątem algorytmu Google. Pamiętajmy: treść musi być najpierw dobrze widoczna dla wyszukiwarki, aby w ogóle mogła dotrzeć do czytelników.

Oto kilka tricków, dzięki którym wyniesiesz swój SEO writing na jeszcze wyższy poziom:

  • Stosuj nagłówki – dzięki nagłówkom treść jest nie tylko bardziej przystępna dla użytkowników, ale też łatwiejsza do zrozumienia dla wyszukiwarki. Stosuj nagłówek H1 dla tytułu artykułu i H2, H3 itd. dla podrozdziałów tekstu.
     
  • Wykorzystaj siłę featured snippets – feautered snippets to trend, zgodnie z którym Google wyświetla odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie już w wyszukiwarce. Odpowiedź pochodzi z najlepiej ocenionej przez algorytm strony www, co w ogromnym stopniu zwiększa szansę na to, że użytkownik wybierze ją z listy wyników wyszukiwania. Warto zatem postarać się o to, aby treści z Twojej strony były wyświetlane w formie featured snippets. Jak to zrobić? Udzielaj jasnych, krótkich odpowiedzi na najbardziej prawdopodobne zapytania Twoich klientów, stosując listy punktowane/numerowane czy tabele – wszystko, co jest łatwo przyswajalne dla algorytmu Google.
     
  • Pisz dla ludzi – nawet tworząc content typowo „pod SEO” nie możemy zapominać, że najważniejszy jest użytkownik. Treści muszą być angażujące, odpowiadać na pytania i nieść ze sobą konkretną wartość dla czytelnika. Unikaj przesadnego zagęszczenia słów kluczowych!
     
  • Zoptymalizuj tytuł i meta opis - tytuł powinien zawierać główne słowo kluczowe i przyciągać uwagę czytelników, z kolei meta opis to krótkie podsumowanie treści wyświetlane pod linkiem do strony w Google, także zachęcające do kliknięcia i przejścia na witrynę. Nie lekceważ tych elementów.
     
  • Linkowanie – tworząc i dopieszczając treść linkuj do innych podstron na swojej witrynie, aby ułatwić nawigację i zwiększyć wiarygodność strony. Z kolei zewnętrzne linki do zaufanych źródeł wzmacniają wartość merytoryczną treści i dowodzą, że teksty były tworzone przez człowieka.
     
  • Im bardziej rozbudowana treść, tym lepiej - Google „lubi” obszerne treści, dlatego warto tworzyć rozbudowane artykuły, wyczerpujące dany temat. Nie lej jednak wody i nie wydłużaj sztucznie tekstu tylko po to, aby np. upchnąć słowa kluczowe.
     

Podsumowanie

SEO writing to umiejętne łączenie technicznych aspektów optymalizacji treści pod kątem SEO z kreatywnym pisaniem. Kluczem jest dostarczanie wartości czytelnikowi, przy jednoczesnym zachowaniu zasad SEO, dzięki czemu treść będzie dobrze widoczna dla wyszukiwarki.

Umiejętnie stosowany SEO writing jest podstawą kampanii marketingu online, przyczyniając się do zwiększenia widoczności strony w Google i tym samym do przyciągnięcia wartościowego ruchu organicznego – w dodatku na lata, bez konieczności ciągłego prowadzenia płatnych działań reklamowych.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry