Tylko duże agencje marketingowe mogą sobie pozwolić na tworzenie osobnych stanowisk dla copywritera i SEO copywritera. W większości przypadków obie kompetencje łączy jedna osoba. Warto natomiast wiedzieć, że między klasycznie rozumianym copywritingiem a SEO copywritingiem istnieją dość istotne różnice. Najważniejsze z nich krótko omawiamy w naszym poradniku.
Głównym celem SEO copywritera jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, przede wszystkim Google. Treści SEO mają poprawić widoczność strony w wyszukiwarce i przyciągnąć ruch organiczny, czyli niepłatny. Bez SEO copywritingu nie ma mowy o osiągnięciu wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania (SERP).
Copywriting natomiast koncentruje się na tworzeniu treści marketingowych, sprzedażowych, gdzie mniejsze znaczenie mają algorytmy wyszukiwania, ponieważ takie treści są adresowane bezpośrednio do osób zainteresowanych ofertą marki. Głównym celem pracy copywritera jest generowanie konwersji, czyli przynoszenie marce wymiernych, policzalnych korzyści poprzez perswazyjne treści.
SEO copywriter musi oczywiście dobrze pisać i wykazywać się polotem, natomiast jego podstawową techniką jest optymalizacja słów kluczowych i umieszczanie ich w tworzonych tekstach w taki sposób, aby treść brzmiała naturalnie i niosła ze sobą jakąś wartość dla czytelnika. Bardzo ważne jest dbanie o strukturę tekstu, czyli używanie nagłówków, akapitów itd. Dopieszczenie tekstu polega natomiast na umieszczeniu w nich linków wewnętrznych i zewnętrznych, co jest bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania.
Copwyriter natomiast nie jest tak mocno związany kwestiami technicznymi. Jego zadaniem jest tworzenie przekonujących treści, skupionych na emocjach odbiorców i akcentowaniu korzyści dla klienta, poprzez podkreślanie unikalnej propozycji marki. W przypadku treści tworzonych do Internetu copywriter musi pamiętać o odpowiedniej strukturze tekstu, stosowaniu headline’u (nagłówka) oraz CTA, czyli silnych, perswazyjnych wezwań do działania (np. „Kup teraz”).
SEO copywriting to sztuka tworzenia treści zoptymalizowanych pod kątem algorytmów, natomiast obecnie nie można się skupiać wyłącznie na potrzebach wyszukiwarki. Nawet teksty tworzone stricte pod SEO powinny być wartościowe, zrozumiałe i atrakcyjne dla żywego czytelnika, na co Google kładzie silny nacisk.
Copywritera natomiast algorytm w ogóle nie interesuje, ponieważ jego treści są adresowane wyłącznie do ludzi. Nie musi się zatem przejmować rozmieszczeniem słów kluczowych czy zachowaniem gradacji nagłówków, ale przede wszystkim skupić się na wartości perswazyjnej tekstu.
Tak jak wspomnieliśmy na początku, funkcje copywritera i SEO copywritera się dziś przenikają, dlatego od każdego profesjonalnego twórcy treści oczekuje się zarówno kreatywności i umiejętności atrakcyjnego pisania, jak i znajomości choć podstawowych zagadnień i technik z zakresu SEO.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.