Data wpisu: 10.11.2016

Pozycjonowanie strony internetowej – na czym to właściwie polega?

Każdy właściciel strony internetowej prędzej czy później spotka się z tym terminem. Słynne pozycjonowanie to działania mające na celu poprawienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, walka toczy się wyłącznie o zasięg w Google – ta wyszukiwarka generuje ponad 90% ruchu internautów. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że jeśli strony Twojej firmy nie ma w Google, to w świadomości ogromnej rzeszy klientów ona po prostu nie istnieje.

Struktura wyników wyszukiwania

Aby dobrze zrozumieć, o co właściwie w tym chodzi, wpisz w Google jakąś frazę, np. „czyszczenie klimatyzacji”. Otrzymasz kilkanaście wyników umieszczonych tylko na pierwszej stronie. Na początku znajdą się te z dopiskiem „Reklama”. Oznacza to, że firmy czyszczące klimatyzację zapłaciły Google za to, aby znalazły się na czołowych miejscach – są to płatne wyniki wyszukiwania realizowane w ramach kampanii AdWords.

Poniżej znajdą się natomiast wyniki organiczne, a więc takie, za które nie trzeba płacić wyszukiwarce. Pozycje te zajmują strony, które w ocenie robotów Google najlepiej odpowiadają na zapytanie internautów, a więc potencjalnie mają największą wartość informacyjną w zakresie czyszczenia klimatyzacji. I właśnie o te pozycje toczy się gra. Właścicielom stron www zależy przede wszystkim na tym, aby ich witryny osiągnęły jak najwyższe pozycje w wynikach organicznych, ponieważ jest to znacznie tańsze niż wykupienie reklamy, a w dodatku efekt takich działań jest długofalowy.

Nieco inaczej układ wyników wyszukiwania wygląda w momencie dodania do frazy elementu lokalności, czyli np.: „czyszczenie klimatyzacji Warszawa”. Wówczas mniej więcej w połowie strony pojawią się wizytówki z programu Google Moja Firma z mapą Google, na której są zaznaczone lokalizacje danych firm. Jest to ułatwienie dla internautów, którzy od razu uzyskują dane kontaktowe do konkretnych wykonawców zarejestrowanych w programie – uczestnictwo w nim jest darmowe.

Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ tzw. czynników rankingowych jest ponad 200, a Google w dodatku nie o wszystkich informuje. To utrudnia zadanie firmom zajmującym się pozycjonowaniem stron. Jednocześnie Google regularnie aktualizuje tzw. algorytm wyszukiwania, aby deprecjonować różne działania webmasterskie (często skoncentrowane na oszukiwaniu robotów wyszukiwarki).

Można jednak wyróżnić kilka najważniejszych czynników rankingowych, które mają największy wpływ na to, czy strona będzie umieszczona wysoko w wynikach wyszukiwania. Są to przede wszystkim:

Jak widzisz dla Google największe znaczenie ma to, co znajduje się na Twojej stronie internetowej. Jakość zamieszczonych na niej treści jest absolutnie najważniejsza – skończyły się czasy, gdy wysokie pozycje można było osiągnąć samymi tekstami zapleczowymi (czyli nasyconymi słowami kluczowymi) oraz linkami pochodzącymi z podejrzanych stron (tzw. katalogów i precli).

Dlaczego wysoka pozycja w Google ma tak duże znaczenie?

Ponieważ większość z nas szuka informacji, produktów i usług właśnie przez wyszukiwarkę Google. W zapomnienie odeszły książki telefoniczne, nie chce nam się też wertować ogłoszeń w prasie. Wystarczy przecież wejść do Internetu, wpisać daną frazę i w ciągu sekundy uzyskać setki wyników. No właśnie – czy komukolwiek chciałoby się przejrzeć je wszystkie? Raczej nie.

Dlatego firmy walczą o to, aby ich strony znalazły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Sporo mówi się o tym, że jeśli witryny nie ma w TOP 10, to w zasadzie nie generuje ona większego ruchu organicznego (czyli pochodzącego bezpośrednio z wyszukiwarki). Statystyki dowodzą, że może to być prawda.

Okazuje się bowiem, że aż około 50% internautów klika w pierwszy wynik wyszukiwania, około 30% w drugi i trzeci, a około 20% w czwarty i piąty. Dziesiąty wynik wybiera około 10% użytkowników Google.

Oznacza to, że strona, która wyświetla się na pierwszej pozycji w Google, ma pięciokrotnie większą szansę na odwiedzenie niż ta z pozycji dziesiątej. Jest więc o co walczyć.

Jak rozpocząć efektywne działania SEO (czyli pozycjonowanie)? Jak pomóc swojej stronie w osiągnięciu wysokiej pozycji w Google? O tym przeczytasz w kolejnym poradniku.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry