Wyobraź sobie, że jakimś cudem udało Ci się zdobyć bardzo tani bilet na rejs luksusowym statkiem po Karaibach. Podekscytowany zajmujesz swoją kajutę, ubierasz się w ekskluzywne ciuchy (bo przecież ma być luksusowo w każdym calu) i biegniesz zwiedzać pokład oraz korzystać ze wszystkich atrakcji. Jest świetnie, ale nagle kapitan wydaje komunikat: pasażerowie po skończonej kolacji proszeni są o umycie naczyń i posprzątanie sali. Szok? No cóż, bilet był naprawdę tani.
Tę sytuację możesz przełożyć na realia współpracy z agencją reklamową. Są takie, które swoim działaniem zmuszają klientów do dużej aktywności i współtworzenia projektu. Są też takie, które gwarantują kompleksową realizację zlecenia i nie angażują klienta w coś, co musi pozostać po stronie wykonawcy. Są jak ten luksusowy statek, ale w formule all inclusive. Posprzątają po kolacji, naleją drinka, a gdy trzeba to i ułożą do snu w kajucie. Za to wszystko odpowiada bowiem dział kreatywny.
Teoretycznie klienta nie powinno interesować, kto realizuje jego projekt – ważny jest efekt końcowy. To prawda, ale nie zapominajmy, że mówimy o branży kreatywnej, gdzie naprawdę – i piszemy to z doświadczenia – wszystko może pójść nie tak. Jeśli agencja jest duża i profesjonalna, to te problemy nie wychodzą na światło dzienne. W przeciwnym wypadku klient zostanie nimi dodatkowo obciążony.
Agencja reklamowa – pod tym hasłem może kryć się dosłownie wszystko. Tytułują się tak firmy specjalizujące się w wydruku, w tworzeniu stron www, w projektowaniu grafiki, w tworzeniu treści. Klient nieobeznany z rynkiem łatwo może więc zostać wprowadzony w błąd. Wygląda to tak:
Brzmi strasznie, ale takie naprawdę są realia rynkowe. Dlatego właśnie wybierając agencję reklamową trzeba koniecznie sprawdzić zakres jej specjalizacji i dopytać, czy dysponuje ona działem kreatywnym. Kto się w nim znajduje? Jak wygląda współpraca z takim działem?
Zasada jest prosta – każda licząca się, duża agencja reklamowa, musi dysponować własnym działem kreatywnym. Nie podwykonawcami, nie „zaprzyjaźnionymi firmami”. To muszą być ludzie realizujący projekty zlecone agencji w ramach współpracującego ze sobą zespołu.
W dziale kreatywnym pracuje co najmniej kilku specjalistów z różnych dziedzin:
Taki dział zapewnia, że projekt klienta będzie zrealizowany kompleksowo, a więc w formule zdecydowanie najwygodniejszej dla zlecającego. Nie dochodzi wówczas do sytuacji opisanych w poprzednim akapicie.
Opiekun projektu zbiera informacje o oczekiwaniach klienta, przekazuje je działowi kreatywnemu i rozlicza go z prawidłowej realizacji. Klient nie musi mieć nawet świadomości, że nad jego zleceniem pracowało tak wiele osób. Dla niego kluczowy jest efekt, a ten będzie tym lepszy, im większa liczba specjalistów się nad nim pochyli.
Dobra agencja reklamowa utrzymuje dział kreatywny nie po to, aby się nim chwalić, ale dla zapewnienia sobie odpowiedniego tempa realizacji zleceń i przede wszystkim ich jakości. W tej branży są to absolutnie najważniejsze kwestie i na tych dwóch filarach agencja buduje swoją markę. Staje się więc luksusowym statkiem, na rejs którym być może nie każdego stać, ale który gwarantuje, że każdy punkt programu wycieczkowego zostanie zrealizowany w 100%.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.