Data wpisu: 09.04.2018

Do czego musi się zobowiązać agencja reklamowa w umowie z klientem?

Trudno jest nam sobie wyobrazić sytuację, w której ktokolwiek decyduje się rozpocząć współpracę z agencją reklamową bez podpisania umowy. Ten dokument jest najważniejszą podstawą do dochodzenia swoich praw z tytułu gwarancji. Zabezpiecza on też interes samej agencji, która musi mieć narzędzie obrony przed nieuzasadnionymi roszczeniami ze strony klienta. W tym artykule podpowiemy Ci, do czego musi się zobowiązać agencja reklamowa w takiej umowie. To pomoże Ci ocenić, czy przedstawiony dokument rzeczywiście zagwarantuje Ci bezpieczeństwo.

Unikalność projektu

To podstawowy zapis, który musi się znaleźć w umowie. Jedynym odstępstwem jest sytuacja, w której klient świadomie decyduje się kupić projekt strony www stworzony w oparciu o szablon. Wówczas nie ma mowy o pełnej unikalności, jednak cena usługi także powinna być adekwatna. Warto być na to szczególnie wyczulonym, ponieważ niektóre agencje interaktywne – zwłaszcza te bardzo tanie – mają tendencję do „pożyczania” sobie czyichś projektów i bezprawnego sprzedawania ich klientom.

Terminowe wykonanie

W umowie musi się znaleźć informacja na temat ustalonego terminu realizacji usługi. To podstawa, ale zaskakująco często klienci nie zwracają na to uwagi. Bardzo ważne jest, aby termin został określony precyzyjnie. Nie może to być informacja typu: „Niezwłocznie” czy „W ciągu około 30 dni od momentu przekazania materiałów”. Im mniej pola do interpretacji, tym lepiej.

Cena usługi

Także musi być określona bardzo precyzyjnie. Agencja może jedynie dodać zapis, że w przypadku, gdyby w trakcie realizacji projektu wyszły na jaw nieznane wcześniej okoliczności (np. klient zechce dodać kolejną zakładkę / funkcjonalność), cena zostanie powiększona o – i tutaj albo pada konkretna kwota, albo pojawia się informacja o zastosowaniu stawki godzinowej.

Liczba poprawek

Klient zawsze ma prawo zgłosić poprawki do zrealizowanego projektu. Ważne jest, aby umowa precyzyjnie określała ich liczbę. Zwykle są to 2, maksymalnie 3 poprawki w projekcie graficznym oraz do 5 poprawek w przypadku usługi namingu. Może to być oczywiście przedmiotem negocjacji. Jednak jeśli zdecydujesz się podpisać umowę z określoną liczbą poprawek, to nie możesz później domagać się od agencji nieodpłatnego wprowadzenia zmian ponad ustalony limit.

Realizacja projektu zgodnie z briefem

Brief powinien być załącznikiem do umowy. To on jest punktem wyjścia do realizacji projektu. Agencja musi się zobowiązać do stworzenia projektu zgodnie z wytycznymi, jakie przekazał jej klient. Tutaj uwaga! Przyłóż się do wypełnienia briefu, ponieważ wszelkie uwagi do projektu, których nie zawarłeś w tym dokumencie, mogą być potraktowane jako zlecenie dodatkowe, za które trzeba będzie zapłacić ekstra.

Pamiętaj też, że umowa nie jest jakimś tam sobie świstkiem. Zapoznaj się z jej treścią przed złożeniem podpisu i odesłaniem. Jeśli czujesz taką potrzebę, skonsultuj treść umowy z prawnikiem. Profesjonalna agencja reklamowa na pewno nie będzie mieć z tym problemu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry