Data wpisu: 20.09.2021

Marketing organiczny. Jak zwiększyć świadomość marki (prawie) za darmo?

Na pewno wiesz, że istnieje mnóstwo narzędzi marketingu, szczególnie internetowego. Większość firm z góry zakłada, że skorzystanie z nich wymaga kosztownych inwestycji, dlatego małe biznesy bardzo często rezygnują z promowania się, czekając na lepsze czasy, które mogą nigdy nie nadejść. To klasyczny błąd wynikający z przekonania, że marketing jest drogą zabawą dla bogatych korporacji.

Jeśli do tej pory myślałeś podobnie, to najwyraźniej nie zetknąłeś się jeszcze z pojęciem marketingu organicznego. Jest to najstarsza strategia promocji firmy w sieci, ponieważ istnieje już od początków Internetu. Trochę o niej zapomnieliśmy w zalewie płatnych narzędzi reklamy, ale to dobry moment, aby wrócić do korzeni. Dlaczego warto postawić właśnie na marketing organiczny? Czytaj dalej.

Czym dokładnie jest marketing organiczny?

Marketing organiczny jest strategią, która prowadzi do zwiększenia ruchu na firmowej stronie internetowej bez wykorzystywania płatnych narzędzi. Jak nietrudno się domyślić mówimy tutaj o strategii długofalowej i dość czasochłonnej, szczególnie w kontekście dzisiejszych realiów rynkowych, kiedy jednak większość firm stosuje agresywne metody reklamy.

Potrzeba naprawdę dużego samozaparcia i wiary we własny biznes, aby nie ulec tej presji i konsekwentnie stawiać na marketing organiczny, co w pewnym momencie zaczyna przynosić profity.

Dla kogo?

Marketing organiczny to idealna strategia dla firm, które nie dysponują wysokim budżetem na reklamę i nie mają widoków na jego zdobycie. Jeśli dopiero startujesz z firmą, brakuje Ci środków na wszystko, a zwłaszcza na płatne kampanie, to nie rezygnuj z budowania i promowania swojej marki – postaw właśnie na organiczne metody przyciągania uwagi klientów.

Paradoksalnie marketing organiczny jest rekomendowany również tym firmom, które mogą sobie pozwolić na płatną kampanię. Tutaj działa zasada synergii, czyli równoważenia wykorzystania zarówno metod płatnych, jak i właśnie organicznych. Dzięki temu strategia marketingowa firmy jest zbalansowana i daje gwarancję zwiększenia widoczności marki nawet wtedy, gdy firma ograniczy budżet reklamowy lub w ogóle zrezygnuje z płatnych kampanii.

Cele marketingu organicznego

Najważniejszym celem jest poprawienie widoczności marki, zwiększenie świadomości jej istnienia w grupie docelowej, a także zbudowanie silnej więzi z potencjalnymi klientami i zdobycie ich zaufania. Osiąga się to głównie poprzez dystrybuowanie treści o charakterze edukacyjnym. Podobny efekt mogą przynieść treści np. rozrywkowe, przy czym wszystko zależy tutaj od tego, do kogo kierujemy przekaz (czyli jaka jest grupa docelowa marki).

Zwiększenie świadomości marki i uatrakcyjnienie jej wizerunku w oczach klientów zawsze prowadzi do konwersji, czyli wywołania pożądanej reakcji grupy docelowej. Może to być zakup produktów i usług promowanej firmy, ale też chociażby udostępnianie jej treści znajomym, cytowanie ich w mediach, wzrost liczby odwiedzin na stronie internetowej czy komentarzy pod postami w mediach społecznościowych.

Marketing organiczny sam w sobie nie sprzedaje, co trzeba wyraźnie podkreślić. Sprzedaż jest natomiast naturalnym efektem przyciągnięcia większej liczby użytkowników na firmową stronę internetową, a przede wszystkim zyskania zaufania potencjalnych klientów. Dzięki temu, że przedstawiciele grupy docelowej kojarzą markę przedsiębiorstwa i postrzegają ją przez pryzmat eksperckiego wizerunku, to zawsze mają ją na uwadze przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Celem rozpoczęcia kampanii marketingu organicznego może być również obniżenie kosztów płatnej kampanii. Dobrym przykładem będzie sytuacja, w której firma X inwestuje spore środki w reklamę Google Ads (linki sponsorowane), natomiast stopniowo obniża budżet, co natychmiast odbija się na wynikach sprzedaży. Gdyby ta sama firma podzieliła budżet marketingowy na działania płatne i organiczne, to zachowałaby równowagę w zakresie pozyskiwania klientów z różnych kanałów.

Można więc napisać, że marketing organiczny stanowi formę polisy ubezpieczeniowej na wypadek konieczności ograniczenia wydatków na reklamę lub całkowitego zrezygnowania z płatnych kampanii.

Przykładowe narzędzia marketingu organicznego

Najważniejszymi i jednocześnie najpopularniejszymi działaniami, na których można oprzeć strategię marketingu organicznego, są:

Główne wady marketingu organicznego

Tak, marketing organiczny ma kilka wad, z których warto sobie zdawać sprawę przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu tej strategii do promocji marki biznesowej.

Najważniejszą wadą jest to, że marketing organiczny nie przynosi efektów od razu. Trudno jest też precyzyjnie oszacować, kiedy mogłoby to nastąpić. Z doświadczenia wiemy natomiast, że jeśli chcesz na poważnie „wejść” w marketing organiczny, to musisz sobie zarezerwować minimum rok na regularne, konsekwentne tworzenie treści, z których część może zostać doceniona przez Google (poprzez polecanie ich użytkownikom wyszukiwarki) nawet po kilku latach.

Za wadę można także uznać czasochłonność kampanii marketingu organicznego. Tworzenie nowych, eksperckich treści, które angażują użytkowników, są atrakcyjne językowo, a przy tym wnoszą do przestrzeni Internetu coś nowego, to ogromny wysiłek.

Znamy przypadki firm, które po kilku miesiącach porzucały tę strategię, nie mając więcej cierpliwości i samozaparcia. Dlatego dobrze się zastanów, czy będziesz w stanie we własnym zakresie zadbać o regularne dostarczanie treści – jeśli nie, to skorzystaj z pomocy doświadczonej agencji content marketingowej.

Jak opracować wstępną strategię marketingu organicznego dla Twojej firmy w 4 krokach?

Krok 1: analiza obecnego ruchu na stronie

Przy pomocy narzędzi analitycznych (np. od Google) musisz ustalić, które treści na stronie internetowej firmy przyciągają największy ruch, czyli najbardziej interesują Twoich potencjalnych klientów. Jeśli jest to cennik, wówczas wiesz, że warto stworzyć serię artykułów na temat cen poszczególnych produktów, z czego wynikają, dlaczego nie ma sensu wybierać najtańszych ofert etc.

Ważne jest także to, skąd pochodzi obecny ruch organiczny na stronie. Czy są to portale internetowe, YouTube, a może social media? Na tej podstawie wybierz kanały, w których Twoja marka powinna być stale obecna.

Krok 2: opracuj plan tworzenia treści

Musi on być przede wszystkim realistyczny. Jeśli nie stać Cię na obsługę agencyjną, to dobrze przemyśl kwestię tego, jak dużo artykułów i postów możesz tworzyć we własnym zakresie. Lepiej jest napisać 2-3 solidne artykuły na firmowy blog, które niosą ze sobą konkretną wartość dla czytelnika, niż pisać dla samego pisania, na kolanie. Ważna jest również regularność, dlatego warto od razu stworzyć sobie listę tematów na np. rok do przodu.

Krok 3: optymalizacja obecnych treści

Na pewno masz już jakąś treść na stronie internetowej. Czy na pewno przyczynia się ona do wzmocnienia wizerunku Twojej marki? Jeśli jest skąpa, napisana nieatrakcyjnym językiem, pełna błędów, to wymaga pilnej optymalizacji. Na dobry początek możesz rozbudować obecne treści i wykorzystać je, jako inspirację do tworzenia pierwszych artykułów na bloga.

Krok 4: analizuj efekty

Co jakiś czas musisz sięgać po narzędzia analityczne, by sprawdzić, które treści najmocniej angażują użytkowników oraz przyciągają największy ruch na stronę. To pozwoli Ci tworzyć takie artykuły i posty, których naprawdę oczekuje Twoja grupa docelowa, natomiast nie marnować czasu na coś, co najwyraźniej mało kogo interesuje.

Podsumowując: marketing organiczny to sporo roboty, która momentami jest niewdzięczna, budzi wątpliwości, prowadzi do zniechęcenia. Trudno jest wytrwać przy czymś, co przez długi czas nie przynosi żadnych odczuwalnych efektów. Zawsze jednak miej przed oczami cel, jakim jest osiągnięcie takiej rozpoznawalności marki, jaka pozwoli Ci mocno ograniczyć wydatki na płatne narzędzia reklamy.

Rozpoznawalna marka, której klienci ufają, zawsze osiągnie satysfakcjonujący pułap sprzedaży. Najważniejszą korzyścią z marketingu organicznego jest natomiast to, że choć na efekty tej strategii trzeba długo poczekać, to są one trwałe i niezależne od poziomu przyszłych wydatków na promocję marki.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry