Data wpisu: 11.03.2021

Tragiczny rok w reklamie kinowej

Wśród branż najmocniej dotkniętych pandemicznymi ograniczeniami jest oczywiście szeroko pojęta reklama. Co prawda całkiem nieźle w tym trudnym czasie poradzili sobie wydawcy internetowi, ale na przeciwległym biegunie znalazły się kina studyjne i sieci kinowe, które zanotowały gigantyczny spadek wpływów z tytułu reklamy. Szczegółowe dane na ten tematy przynosi nam Kantar Media. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

To było tąpnięcie

W przypadku reklamy kinowej trudno nawet mówić o spadkach, ponieważ ich skala jest na tyle duża, że powinniśmy tutaj sięgnąć po zupełnie inne określenie – katastrofa. W całym 2020 roku wpływy kin z tytułu reklam spadały o nieco ponad 75% w porównaniu z rokiem 2019. W liczbach bezwzględnych przekłada się to na przychód w wysokości około 481 milionów złotych. Dla porównania: w 2019 reklamodawcy zostawili w kinach blisko 2 miliardy złotych.

Największy wpływ na tak ogromne spadki miało oczywiście zamknięcie kin w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Obiekty kulturalne zostały otwarte – w reżimie sanitarnym i z ograniczeniami widowni – dopiero latem, natomiast już jesienią rząd ponownie podjął decyzję o lockdownie.

Kto najmocniej dostał po kieszeni?

Pod względem finansowym najbardziej przegrane są duże sieci kinowe, które z tytułu lockdownów straciły wielkie pieniądze. I tak:

  • Multikino – zarobki reklamowe wyniosły w 2020 roku 183 miliony złotych, ale spadek przychodów wyniósł 77,1%.
  • New Age Media (Cinema City) – wpływy 152,7 miliona złotych, spadek rok do roku aż 77%.
  • Tandem Media (Helios) – wpływy 145,7 miliona złotych, spadek przychodów o 70,5%.

Trudno natomiast oszacować skalę spadku wpływów w kinach studyjnych, ponieważ wiele z nich jest dotowanych przez samorządy. Można natomiast w ciemno założyć, że gdyby nie pomoc publiczna to większość takich obiektów zostałaby już zamknięta na stałe.

Widać zatem, jak ogromny wpływ na funkcjonowanie kin ma rynek reklamowy.


Autor wpisu:
Grzegorz Wiśniewski – ekspert z 25-letnim doświadczeniem w marketingu, IT , biznesie.CEO Soluma Group, CEO Soluma Interactive, red. naczelny Mindly.pl

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry