Data wpisu: 07.06.2019

Jak to jest z tym czarnym kolorem na materiałach drukowanych?

Czarny jest kolorem o wielu konotacjach. W naszym kręgu kulturowym powszechnie utożsamia się go z żałobą, jednak w marketingu wykorzystuje się także jego elegancję, a wręcz luksusowość. Wiele marek chętnie sięga po czerń w swoich kampaniach reklamowych, umieszczając ją na materiałach drukowanych, a wręcz czyniąc z niej barwę dominującą. W tym poradniku wyjaśniamy, jakie wiąże się z tym ryzyko.

Czarny to prestiż, ale i… drożyzna

Marki, które w swojej identyfikacji wizualnej dominującą rolę przypisują czerni, zawsze chcą osiągnąć ten sam efekt: podkreślić jakość produktu/usługi i prestiżowość oferty. Trzeba z tym jednak bardzo uważać, zwłaszcza jeśli w rzeczywistości marka chce trafić do szerokiej grupy odbiorców i nie zamyka się na klientów z finansowego topu.

Przesadne stosowanie czerni w materiałach reklamowych może doprowadzić do sytuacji, w której marka zacznie być postrzegana jako bardzo droga. W efekcie klienci nie będą nawet próbowali zapoznać się z ofertą, bo z góry uznają, że i tak ich na nią nie stać. Czerń jest więc klasycznym przykładem broni obosiecznej.

Czerń kocha kontrasty

Wielkim atutem koloru czarnego jest to, że na jego tle dobrze prezentują się praktycznie wszystkie pozostałe barwy. Ten efekt często wykorzystuje się na wizytówkach – kruczoczarny papier z nadrukowanymi elementami w kolorze np. białym gwarantuje, że klient od razu zwróci uwagę na markę i z pewnością ją zapamięta.

Z drugiej jednak strony wydruki, w których pierwsze skrzypce gra czerń, są dość problematyczne. Po pierwsze: stanowią spore wyzwanie dla drukarni, zwłaszcza wtedy, gdy projekt zakłada duże pokrycie czarnych elementów. Po drugie: czerń szybko się starzeje. Wróćmy do przykładu z czarną wizytówką. Wygląda świetnie, ale tylko wtedy, gdy jest nowa. Z czasem szybko pojawiają się na niej widoczne zarysowania i zagniecenia, co już nie prezentuje się estetycznie.

Lepiej zachować umiar

Czarny to kolor bardzo uniwersalny i wyrazisty, z którego oczywiście nie trzeba rezygnować projektując identyfikację wizualną marki czy jej drukowane materiały reklamowe. Radzimy jednak, aby wykorzystywać tę barwę bardziej symbolicznie. Jeśli logo jest utrzymane w czerni, to tło dla niego powinno być białe, a wokół pola ochronnego nie umieszczajmy już kolejnych czarnych elementów. Całość mogłaby budzić niepokój i sugerować klientowi, że ma do czynienia z bardzo drogą marką.

Na czerń szczególnie powinni też uważać przedsiębiorcy, którzy planują kampanię o międzynarodowym zasięgu. Kolor czarny ma oczywiste konotacje w Europie, ale już niekoniecznie w Azji. Lepiej więc wcześniej sprawdzić symbolikę koloru w poszczególnych krajach, by nie narazić marki na problemy wizerunkowe czy złe wpisanie się w kontekst znaczeniowy.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry