Hosting - jak to jest z tym backupem?

Data wpisu: 30.07.2019

Zakładamy, że świetnie zdajesz sobie sprawę z konieczności wykonywania kopii zapasowych kluczowych elementów cyfrowych Twojego biznesu. Mamy tutaj na myśli chociażby stronę internetową oraz wiadomości e-mail. Z doświadczenia wiemy jednak, że wielu przedsiębiorców kompletnie to bagatelizuje, z góry zakładając, że „przecież ktoś się tym na pewno zajął”. No właśnie: ktoś czyli kto? W domyśle chodzi o dostawcę usługi hostingu, ale czy można polegać wyłącznie na jego procedurach?

Backup po stronie hostingu

Każda profesjonalna firma świadcząca usługi hostingowe deklaruje, że wszelkie dane zgromadzone na serwerze są poddawane regularnemu backupowaniu. Częstotliwość wykonywania kopii zapasowych zależy oczywiście od wybranego pakietu. W przypadku dobrej usługi spełniającej kryteria biznesowe taki backup powinien być przeprowadzany codziennie – wówczas znacznie minimalizujemy ryzyko utraty cennej własności przedsiębiorstwa.

Wyobraź sobie taką sytuację. Jest godzina 9 rano i Twoja firmowa strona internetowa właśnie została zaatakowana, w efekcie czego większość zgromadzonych na niej zasobów wymaga odtworzenia. Jeśli firma hostingowa, zgodnie z wybranym pakietem, przeprowadziła backup o godzinie 21 poprzedniego dnia, to administrator strony może przywrócić jej wersję właśnie z tej godziny. Straty będą więc minimalne lub w ogóle nie wystąpią, bo jednak większość witryn nie aktualizuje się w godzinach nocnych.

Gdyby jednak ostatnia kopia zapasowa była datowana na miesiąc wcześniej, istniałoby poważne zagrożenie, że spora część zasobów witryny będzie wymagać ręcznego odtworzenia. Dotyczy to np. opublikowanych artykułów na blogu czy wprowadzonych produktów do sklepu internetowego. Będzie z tym sporo pracy, nerwów, nie wspominając już o dodatkowych kosztach. Czy potrzebujesz jeszcze więcej argumentów przemawiających za tym, że częstotliwość wykonywania backupu jest kluczowym elementem oceny atrakcyjności oferty danej usługi hostingowej?

Umiesz liczyć? Licz na siebie!

Niezależnie od tego, czy i jak często dostawca hostingu wykonuje backup danych zgromadzonych na serwerze*, powinieneś we własnym zakresie przygotowywać kopie zapasowe najważniejszych cyfrowych elementów swojego biznesu. Dlaczego? Z prostej przyczyny: nie żyjemy w idealnym świecie i nawet najlepiej chroniony serwer także może paść celem ataku czy najzwyczajniej w świecie ulec awarii.

Rozsądnie jest zatem wprowadzić w firmie procedurę wykonywania backupu chociażby strony internetowej, poczty e-mail oraz oczywiście danych zgromadzonych na komputerach. Można to robić w chmurze lub na fizycznych nośnikach. Taki zabieg istotnie zwiększa bezpieczeństwo cyfrowego zaplecza przedsiębiorstwa, a w praktyce daje gwarancję odtworzenia danych w kryzysowej sytuacji.
 



*Uwaga: Hosting oferowany przez Soluma Interactive znacznie wykracza ponad usługi oferowane na rynku – przeczytaj: kopie zapasowe na hostingu Soluma. W odróżnieniu od innych firm hostingowych, w hostingu Soluma nie istniej ryzyko nadpisania dobrej kopii zapasowej uszkodzoną. Najczęściej firmy hostingowe oferują kilkudniowe kopie wstecz na jednym serwerze. W przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie kopia zapasowa, a właściciel zorientuje się dopiero po kliku dniach – to uszkodzona kopia zapasowa nadpisze kopie nieuszkodzoną. Oczywiście niepomyślnych scenariuszy dla tak wąskiego zakresu kopii zapasowych  jest o wiele więcej. Na hostingu Soluma nie ma takiej możliwości, co wynika z przyjętej struktury zaplanowania kopii zapasowej.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski