Backup strony internetowej: dlaczego wykonywanie kopii bezpieczeństwa jest tak ważne?

Data wpisu: 12.04.2019

Na pewno ubezpieczasz swój majątek, także firmowy, od finansowych skutków różnych nieprzyjemnych zdarzeń. To przejaw zdrowego rozsądku i zwykłej odpowiedzialności za to, co jest dla Ciebie najważniejsze. Dokładnie tak samo jest z backupem strony internetowej. Dzięki niej pozyskujesz klientów z sieci i budujesz rozpoznawalną markę. Zainwestowałeś w nią sporo pieniędzy, dlatego nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla zaniedbania kwestii bezpieczeństwa. Sprawdź, czym właściwie jest backup strony www, jak często trzeba go wykonywać i co jeszcze możesz zrobić, aby zagwarantować sobie lepszą ochronę przed zagrożeniami w sieci.

Backup, czyli aktualna kopia zapasowa strony internetowej

Twoja firmowa strona internetowa składa się z wielu elementów, które decydują o jej funkcjonalności, atrakcyjności dla użytkownika oraz wartości merytorycznej. Właśnie dlatego proces stworzenia profesjonalnej witryny trochę musi potrwać. Zgodzisz się więc, że coś, w co zainwestowałeś niemało pieniędzy i czasu, zasługuje na ochronę. Zwłaszcza, że strona www ma ogromny wpływ na opłacalność prowadzenia biznesu.

Backup strony internetowej polega na regularnym tworzeniu kopii zapasowych wszystkich plików oraz treści wchodzących w skład witryny. To taki sejf, w którym przechowujemy cenny element biznesu, by móc z niego skorzystać w krytycznej sytuacji.

Warto wiedzieć

Kopia zapasowa bywa nazywana kopią bezpieczeństwa, co najlepiej obrazuje, o co tutaj właściwie chodzi. Celem jest zabezpieczenie się przed utratą części lub całej strony w razie wystąpienia jakiegoś nieprzewidzianego zdarzenia.

Co zagraża Twojej stronie www?

Lista takich zagrożeń jest bardzo długa. Być może na co dzień nie zdajesz sobie sprawy, że Twoja witryna może stać się przedmiotem niezdrowego zainteresowania ze strony przestępców. Owszem, regularnie słyszysz o przypadkach ataków hakerskich, ale przecież to się dzieje gdzieś tam, daleko i dotyczy tylko wielkich firm, banków czy instytucji rządowych. Otóż nie!

Hakerzy już dawno zorientowali się, że słabo zabezpieczone strony firmowe są o wiele łatwiejszym celem. Z punktu widzenia cyberprzestępcy korzystniej jest więc zhakować 10 stron należących do prywatnych firm i zażądać wysokiego okupu za odblokowanie treści, niż męczyć się ze złamaniem zabezpieczeń dużego serwisu.

Ataki hakerskie to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Zagrożeń jest znacznie więcej: od zwykłych awarii serwerów, przez błąd programistyczny aż po nieodpowiedzialne zachowanie administratora witryny. Nigdy nie możesz więc wykluczyć, że Twoja wypielęgnowana firmowa strona www pewnego dnia po prostu przestanie działać.

Wyjściem z każdej z opisanych sytuacji jest sięgnięcie po ostatnią kopię zapasową strony www. Pozwala to przywrócić witrynę do stanu sprzed awarii, bez żadnych strat w zawartości. To trochę tak, jakbyś trzymał swoje dokumenty tekstowe na pendrivie i w momencie przypadkowego wykasowania ich z dysku twardego komputera, mógł je ponownie zainstalować z nośnika flash.

Częstotliwość wykonywania kopii zapasowej strony

Jest uzależniona od tego, z jakim typem strony mamy właściwie do czynienia. Jeśli posiadasz prostą, statyczną wizytówkę, która nie jest w ogóle aktualizowana (nie pojawiają się na niej nowe treści czy elementy graficzne), to częstotliwość wykonywania backupu może być ograniczona do minimum. W praktyce wystarczy posiadać pierwotną kopię zapasową, aby zagwarantować sobie przywrócenie strony w dowolnym momencie.

Wiadomo jednak, że firmy coraz rzadziej decydują się na posiadanie statycznej wizytówki. Takie strony są bowiem mało atrakcyjne dla użytkowników, a ponadto o wiele trudniej jest im zaistnieć w wyszukiwarce (dla której kluczowe znaczenie ma rozbudowana i aktualizowana treść). Witryna posiadająca blog firmowy, portal internetowy czy tym bardziej sklep www, wymaga nawet codziennego wykonywania kopii bezpieczeństwa.

Warto również zaznaczyć, że w niektórych sytuacjach backup strony wykonuje się niezależnie od częstotliwości aktualizacji treści. Oto kilka typowych przykładów:

  • Przyznanie dostępu do systemu CMS strony osobie trzeciej (np. copywriterowi, który ma stworzyć i opublikować teksty na blogu firmowym);
  • Przekazanie obowiązków administratora strony nowemu członkowi zespołu;
  • Planowane przeprowadzenie aktualizacji systemu CMS, wtyczek czy zabezpieczeń;
  • Planowane przeniesienie strony na inny serwer;
  • Redesign strony;

W każdej z tych sytuacji wykonanie backupu zawartości strony i baz danych jest obligatoryjne.

Czy kopie zapasowe nie powinny być tworzone automatycznie?

Owszem, i najczęściej są. Odpowiada za to dostawca hostingu, który w ramach umowy hostingowej gwarantuje wykonywanie backupu strony „zaparkowanej” na jego serwerze. Pytanie brzmi jednak, jaka jest częstotliwość robienia kopii bezpieczeństwa? To trzeba koniecznie ustalić jeszcze przed zawarciem umowy, o czym niestety wielu przedsiębiorców kompletnie nie myśli, kierując się wyłącznie ceną usługi.

Jak jeszcze możesz zwiększyć bezpieczeństwo swoich internetowych zasobów?

Niezależnie od wykonywania kopii bezpieczeństwa, radzimy również, abyś na własną rękę przechowywał kluczowe elementy strony i identyfikacji wizualnej marki – najlepiej w kilku miejscach. Dotyczy to:

  • Projektu logo marki
  • Projektów papeterii, stopki maila oraz innych elementów wizerunkowych
  • Tekstów na www
  • Artykułów na blog firmowy
  • Artykułów sponsorowanych
  • Zdjęć zamieszczonych na stronie www

Wszystkie te elementy warto przechowywać na dysku komputera, dysku zewnętrznym oraz w sprawdzonej usłudze chmurowej, jak np. Dropbox czy OneDrive. Dzięki temu będziesz mieć do nich stały dostęp, co może Ci się przydać w najmniej spodziewanym momencie.

Z doświadczenia wiemy, że przedsiębiorcy bardzo często to bagatelizują, w efekcie czego regularnie otrzymujemy wiadomości w stylu: „Potrzebuję plików z logo, które dla mnie zaprojektowaliście, bo muszę zlecić wydruk bannerów reklamowych.”

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski