Data wpisu: 30.11.2016

Portal tematyczny – założyć samodzielnie czy skorzystać z licencji?

Zalety posiadania własnego portalu internetowego są oczywiste dla coraz większej grupy firm. Temat cieszy się sporym zainteresowaniem, ale większość przedsiębiorców po uzyskaniu wiedzy na temat kosztów uruchomienia profesjonalnego portalu rezygnuje z tego pomysłu. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze konieczne jest kompleksowe inwestowanie w brand i strukturę programistyczną. Na rynku nie brakuje ofert dzierżawienia portalu na dogodnych dla firmy warunkach. Podpowiadamy, które rozwiązanie jest lepsze – założenie własnego portalu czy skorzystanie z licencji.

Własny portal od A do Z – jakie koszty? Czy to się opłaca?

Zacznijmy od konkretów. Uruchomienie zupełnie autorskiego portalu o dowolnej tematyce, dysponującego modułem ogłoszeń i reklam oraz rozbudowaną strukturą treści, wiąże się z kosztem nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. To przerazi zdecydowaną większość firm, które za te pieniądze mogą mieć nie tylko profesjonalną stronę internetową, ale także blog i jeszcze coś zostanie na inne działania marketingowe.

Warto jednak zastanowić się nad tym, co otrzymujemy za tę kwotę. Nie tylko bardzo dobrze wyglądający portal, ale także niezależność. Jeśli firma zainwestuje we własny portal, to sama będzie mogła ustalać kierunki jego rozwoju. To przedsiębiorca wybierze reklamodawców, będzie mieć wyłączny wpływ na treść artykułów i promocję strony. Własny portal, choć drogi w uruchomieniu, przekłada się też na większe korzyści wizerunkowe, ponieważ nie jest powtarzalny.

Atuty:

  • Niezależność – zarówno w zakresie treści, jak kierunku rozwoju
  • 100% wpływ na wygląd portalu
  • Dowolność w publikowaniu artykułów
  • Możliwość odsprzedaży portalu, często z zyskiem

Wady:

  • Wysoki koszt uruchomienia
  • Długi czas oczekiwania na powstanie portalu
  • Konieczność utrzymania strony (serwer, domena, usuwanie awarii)
  • Budowanie brandu zupełnie od podstaw

Może portal na licencji?

Uruchomienie portalu firmowego na licencji dostawcy jest bardzo dobrym pomysłem w sytuacji, gdy firma nie chce się narażać na wysokie początkowe koszty lub nie jest pewna, czy ten kierunek promocji będzie dla niej odpowiedni. Na czym polega taka usługa?

Dostawca ma gotowy szablon portalu, który można delikatnie zmodyfikować, aby nadać mu indywidualnego charakteru i dopasować do tematyki. W zależności od oferty przedsiębiorca ponosi jedynie koszt utrzymania portalu czy wprowadzenia zmian graficznych. Im więcej niezależności chce otrzymać firma, tym droższa będzie to usługa.

Portal tematyczny można jednak mieć także za symboliczną opłatę (od 950 zł). W zamian dostawca usługi przejmuje część zysków z reklam i innych treści komercyjnych (np. artykułów sponsorowanych). Jest to szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla firm, którym zależy wyłącznie na osiągnięciu korzyści wizerunkowych.

Atuty:

  • Niski lub wręcz zerowy koszt uruchomienia
  • Brak konieczności natychmiastowego budowania brandu – zajmuje się tym dostawca usługi
  • Możliwość skorzystania z pomocy w zakresie promocji portalu
  • Możliwość zamówienia usługi kompleksowej wraz z napisaniem treści

Wady:

  • Dużo mniejsza niezależność w prowadzeniu portalu
  • W przypadku wyboru darmowej usługi brak możliwości czerpania zysków z reklam
  • Niewielki wpływ na wygląd portalu (chyba, że za dopłatą)

Jeśli firma chce wykorzystać portal w celu promowania swojej marki w branży, to spokojnie może wybrać opcję uruchomienia strony na licencji – będzie taniej i bezproblemowo. Jednak jeśli portal ma być kluczowym zapleczem wizerunkowym i reklamowym firmy, wówczas lepszym pomysłem będzie zainwestowanie w budowę serwisu od podstaw. Oba rozwiązania mają część wspólną – jest nią dobra, angażująca czytelników treść. Bez niej żaden portal nie osiągnie sukcesu w sieci.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry