Brand, czyli marka, jest tym, do czego stworzenia powinna dążyć każda firma. Większości przedsiębiorstw nigdy się to jednak nie udaje. Tymczasem funkcjonowanie na rynku bez rozpoznawalnej marki jest bardzo ryzykowne, ponieważ skazuje firmę na morderczą walkę o klienta wyłącznie przy pomocy niskiej ceny. Jeśli i Ty od dawna zastanawiasz się, jak to możliwe, że pomimo wielu lat ciężkiej pracy nadal nie możesz wskoczyć na wyższy poziom sprzedaży, to prawdopodobnie jest to wina braku atrakcyjnej dla konsumentów marki. Jest jeszcze czas, aby to naprawić, a my wiemy, jak to zrobić. Skorzystaj z naszej usługi brandingu i rebrandingu.
Nie będziemy zanudzać Cię marketingową nowomową, z której niewiele wynika. Napiszemy to możliwie najprościej. Branding jest procesem budowania marki, czyli wszystkiego, z czym później będzie kojarzony Twój biznes. Gdy myślisz o Apple, przed oczami od razu staje Ci logo nadgryzionego jabłka. Amerykański gigant to modelowy przykład perfekcyjnie przeprowadzonego brandingu.
Marką może być zarówno cała firma, jak i jej poszczególne produkty. Na pewno kojarzysz środki kosmetyczne Dove czy płyn do toalet Domestos. Niekoniecznie natomiast wiesz, że są to marki należące do gigantycznego koncernu Unilever. To właśnie przykład na to, jak firma może wykreować popularną markę konsumencką, choć sama nie wybija się na pierwszy plan.
Zapamiętaj! Konsument zawsze postrzega silną markę, jako opłacalną inwestycję. Dlatego nie patrzy na cenę, bo i tak potrafi uzasadnić sobie większy wydatek.
Dobre, rozpoznawalne, atrakcyjne marki zawsze się sprzedają. Wynika to z tego, że cieszą się zaufaniem konsumentów i są przez nich doskonale kojarzone. Znów posłużymy się przykładem. Wyobraź sobie, że jesteś w obcym, dość egzotycznym kraju i chcesz szybko coś zjeść na mieście. Widzisz logo restauracji McDonalds i długo się nie zastanawiasz. Wybierasz znaną Ci markę, bo mniej więcej wiesz, czego możesz się po niej spodziewać. Zadziała tutaj efekt globalnej rozpoznawalności brandu.
Biznesy, które mają silną markę są kryzysoodporne. O wiele trudniej jest je przewrócić, bo choćby się waliło i paliło, zawsze osiągną przyzwoity poziom sprzedaży. Nawet gdyby nastąpiła jakaś ekonomiczna katastrofa wewnątrz przedsiębiorstwa, to firmę mającą markę bez problemu uda się sprzedać za dobre pieniądze. Zwróć uwagę, że znane brandy praktycznie nigdy po prostu nie bankrutują, ale są przejmowane, bo stanowią łakomy kąsek dla inwestorów. Na przeciwległym biegunie są setki tysięcy bezimiennych firm, które znikają z rynku i nikt nawet tego nie zauważa.
Na tym etapie oczywiście bardziej interesują Cię korzyści bieżące. Zaliczamy do nich przede wszystkim wyróżnienie się na tle konkurencji. Żaden biznes nie działa w próżni i codziennie jest porównywany do innych, świadczących podobne usługi czy sprzedających takie same produkty. Myślisz, że klient ostatecznie wybiera tego, kto ma najtaniej? To klasyczny błąd. Klient kupi od tego, kto budzi w nim pozytywne emocje, cieszy się jego zaufaniem, jest dla niego atrakcyjny. Wybierze markę, z którą może się utożsamiać.
Prawdą jest, że zawsze istnieje grupa konsumencka, dla której jedynym kryterium wyboru produktu czy usługi będzie najniższa cena. Pytanie tylko, czy rzeczywiście chcesz kierować swoją ofertę do takich osób? Jeśli Twoim celem jest stopniowe zmniejszanie udziału pracy własnej, przy jednoczesnym zwiększaniu sprzedaży, to nie masz żadnego wyboru: potrzebujesz marki. A my ją dla Ciebie stworzymy.
Zawsze zaczynamy od pozycjonowania marki na rynku. Co to oznacza? Chodzi o to, aby ustalić, jak marka ma być postrzegana przez konsumentów, a dokładniej: jej grupę docelową. W tym celu ściśle współpracujemy z klientem, uważnie przyglądając się jego biznesowi i analizując wypełniony brief. Wyciągamy z niego wnioski, które pozwalają nam zrozumieć wartości marki i na nich zbudować dalszą komunikację marketingową.
Na tym etapie dowiadujemy się, że np. produkt klienta jest adresowany do konsumentów zamożnych, stąd konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków wyrazu i wybranie takiego języka komunikacji, który zostanie zaakceptowany przez wyodrębnioną grupę docelową. W przypadku produktów premium nie ma sensu odwoływać się do ceny, ale już do prestiżu czy znakomitej jakości – jak najbardziej.
Marka musi mieć jakąś nazwę, stąd w następnym etapie do akcji wkraczają nasi copywriterzy. Ich zadaniem jest opracowanie kilku propozycji nazwy marki, jak również jej sloganu. Jest to szalenie odpowiedzialna sprawa, której trzeba poświęcić mnóstwo czasu. Zastanów się, czy Coca Cola osiągnęłaby tak spektakularny sukces rynkowy, gdyby nazywała się np. „słodzonym napojem z kofeiną”?
Kolejnym krokiem jest opracowanie identyfikacji wizualnej marki, czyli jej „twarzy”. Zajmuje się tym cały zespół kreatywny naszej agencji. Tworzymy propozycje logotypu, wybieramy kolorystykę, różne elementy graficzne bezpośrednio nawiązujące do marki (np. layout strony internetowej), projektujemy opakowanie produktu oraz wszystkie nośniki identyfikacji wizualnej (materiały reklamowe, wizytówki, foldery, bannery etc.).
Mamy już rdzeń marki, pora więc przejść do etapu zaprezentowania jej klientom. Opracowujemy więc język komunikacji (używany w tekstach marketingowych, treściach na stronie internetowej, w social mediach), wybieramy kanały dystrybucji marki (głównie będą to narzędzia internetowe) oraz zastanawiamy się, co marka powinna komunikować swoim klientom – wskazujemy najważniejsze elementy odróżniające ją od konkurencji i na tym budujemy całą strategię wprowadzania marki na rynek. Czasami niezbędne do tego jest dokładne zbadanie grupy docelowej.
Jak widzisz branding jest procesem bardzo złożonym i czasochłonnym, a przez to nie może być tani. Przynosi to jednak konkretną korzyść. Od razy zyskujesz markę o spójnym, atrakcyjnym i doskonale dopasowanym do oczekiwań grupy docelowej wizerunku. Dzięki temu każdy przekaz jest spójny, a marka w naturalny sposób zaczyna budzić zaufanie.
Rebranding to usługa kierowana do tych firm, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu, natomiast się nie rozwijają, nie mogą przekroczyć bariery przeciętności i widzą, jak konkurencja sukcesywnie im ucieka. Przyczyną może być właśnie brak atrakcyjnej marki, która z biegiem lat przestała robić na konsumentach dobre wrażenie. Na szczęście w większości przypadków można to jeszcze naprawić.
W ramach rebrandingu proponujemy kompleksową zmianę wizerunku marki. Może to wymagać opracowania nowej nazwy i sloganu, a także elementów identyfikacji wizualnej. Standardowo niezbędne jest przygotowanie nowej strony internetowej oraz bardzo dokładne zastanowienie się nad zmianą sposobu komunikacji z klientami. Cel jest prosty: powstrzymać regres i umożliwić marce nowy start, tym razem z marketingowym paliwem zatankowanym do pełna.
Rebranding wymaga oczywiście odwagi, bo kosmetyczne zmiany to tylko sztuka dla sztuki. Często na etapie współpracy z klientem dochodzi do mniejszych i większych tarć. Rozumiemy, że ktoś, kto budował swoją firmę przez kilka czy kilkanaście lat, nie chce tak łatwo zrezygnować z elementów, do których jest mocno przywiązany. Pamiętaj jednak, że na końcu liczy się opinia klientów, a skoro tych zaczyna brakować, to ewidentnie marka wymaga przestawienia na nowe tory. Powierz to zadanie specjalistom od brandingu z Soluma Interactive!